handdator

Visa fullständig version : Fråga: Bordspendyl

Bizan
2013-03-13, 21:28
Har fått hem en bordspendyl som jag tror kommer från morfars föräldrahem. Fodralet är av trä med dekorationer i olika metaller. Glaset framför tavlan är kupat och har en viss likhet med en hyttventil. Tavlan har ingen text, bara en symbol med två korsade pilar.

Luckan på baksidan har ett fiffigt lås som man vrider tills det hakar fast (se bild). Jag skulle vilja få det att fungera igen så jag kan stänga ute lite av dammet som tycks trivas så bra inne i klockan. Vet bara inte vilken del jag ska flytta på, om ens någon, så alla tips emottages med stor tacksamhet.

Verket ser man inte mycket av eftersom det sitter bakom en stor mässingsplatta. Enda märkningen på den är de två korsade pilarna som finns på urtavlan. Det intressantaste är slagverket: en kläpp som bultar på en stålfjäder som sitter fast i en resonansbox (eller något sådant). Klangen påminner om ödesmättade kyrkklockor i en skräckfilm. Resonansboxen är riktigt söt och jag kan inte låta bli att undra över varför de utsirade något som inte skulle synas.

Funktionen är det illa med. Jag har försökt dra upp båda verken men det är alldeles stumt, som om de redan är uppdragna till max. Pendeln svänger när man puttar på den men inget tickar och inget annat rör på sig. Är det dyrt att låta reparera en sådan här klocka? Jag kan riktigt höra de olika ljuden i fantasin och vill gärna att det ska bli verklighet.

Så vad säger ni, är det fint skit eller häftigt skrot? Vad svaret än blir kommer jag att behålla den men om den är fint skit är det bäst att den får stanna i lägenheten - annars har den en given plats i stugan...

131447

131448

131449

dreg
2013-03-14, 19:21
Hej det är en HAU, Hamberg Amerikanische Uhrenfabrik.
Även känt som HAC,Hamburg American Company.
Välkänd Tysk klocktillverkare. Verksamma mellan 1883-1926 ungefär.
Köptes upp av Junghans omkring 1926.
HAU använde sig av flera olika logotyper men dom korslagda pilarna får nog räknas som den vanligaste.
Jag kan inte säga säkert, men det spekuleras i att Junghans använde pil-logon en period efter köpet, det ska ha varit under 1927.

mvh

Bizan
2013-03-14, 19:48
Härligt! Då måste det ha varit morfars föräldrar som haft den. De gifte sig 1917 så den möjliga tillverkningstiden stämmer med deras bosättningsperiod. Jag har ett svagt minne av att jag kunde höra den ticka och slå inne i morfars mors vardagsrum när vi satt i köket och pratade och jag skulle så gärna vilja höra de där trygga ljuden igen. Någon som har en aning om hur mycket det kan gå på att låta reparera den?