handdator

Visa fullständig version : Länkar?

missgiger
2007-03-03, 21:20
Jag undrar om nån här har tips på bra sidor över (främst men även annat) svenskt porslin? Har hittat en del på en sida som heter just svenst porslin, men skulle ändå vilja hitta fler och då jag är ganska okunnig, gärna sidor med mycket bilder och gärna info om stämplar och liknande. Jag håller på att "identifiera" en del porslin jag har men det är svårt, bla en del vet jag är Rörstrand, så jag trodde att man skulle hitta mycket av vad de har producerat längre tillbaka på deras hemsida men det fanns ej, så vet nån av några bra hemsidor lr ev. nån bra bok?

Tacksam för svar :)

Peter S
2007-03-04, 12:50
Det har proucerats oerhört mycket porslin i Sverige. Att fota alla och lägga ut på nätet (eller att samla i en bok) är ett mycket arbetsamt och kostbart förfarande. Därför tror jag aldrig vi kommer att få ett fullständigt komplett bildregister på serviser.
Tradera kan i vissa fall fungera som kunskapskälla, men det finns en massa fällor och felaktigheter där också. Vanligast är att säljaren skriver en formgivare på föremålen som inte stämmer...