handdator

Visa fullständig version : Att lägga in bilder...

Gideon
2005-10-05, 21:11
Hej på er!

Förläget får väl ett tekniskt dumhuvud be om hjälp?
Bilder ligger här och pockar på att få svar, och fråga till tekniskt ansvarige är ställd, men...
Det är ett vanligt Paintprogram jag använder, sedan datorn köptes för tre år sedan, och jag ids inte köpa PaintShopPro och allt vad de heter, eftersom det fungerar utmärkt att "klippa och klistra collagebilder" till nätauktion med.

Jag har kollat runt i ett par timmar på nätet i Lathund för Paint och många andra länkar som talar om hur man går tillväga för att beskära bildytan. Inget av dem talar om i klartext varför bilden är större än 120 x 120 och hur jag gör för att komma under det, med bibehållet format. Och förstås de funktioner Paint i sig har i attribut, men det blir hiskligt små bilder i egna försök. Något beskäringsverktyg hittar jag inte...
Vad gör jag för fel?
Det här problemet behövde jag inte hålla på med, då jag la in bilder i ett annat forum. Där var det bara under 40 kb som gällde. Den avatarbild på 19 kb jag använde som mitt "eldprov", gick förut bra att lägga in för nåt år sedan, men inte inte här.
Vad är skillnaden?

Bilderna som ni andra lyckats lägga ut, de är också olika i storlek att titta på??
Lovar att inte komma med fler såna här petitesser sedan... :o

Mvh
Gideon

Beere
2005-10-06, 09:36
120*120 pixlar är inte själva filstorkelen (kilobyte, megabyte osv.), utan det är ytan på själva bilden. För att minska bildytan i paint får du dra i de svarta små "plupparna" som befinner sig runtom bilden. Detta görs dock lättare i PaintShopPro eller Photoshop.

Det spelar ingen roll vilket format du har på bilden då forumet stöder de flesta av dagens format. Jag skulle dock rekommendera dig att använda .GIF på internet.

Om du fortfarande inte får rätt på det kan du maila bilden till mig så fixar jag till det!

//Beere

Ballonggreven
2005-10-06, 11:35
Jag förstår heller inte det där med pixlarna. Har rätt antal kb och ändå funkar det inte. Däremot har jag inte haft problem med storleken på bilderna när jag minskat ner dem. De flesta bilder jag har lagt in har varit på 15-20kb och ändå blivit mycket bra i storlek och kvalitet.

Peter S
2005-10-06, 13:00
Eftersom avataren ska sitta i fältet till vänster så behöver man begränsa den fysiska storleken så att den kolumnen inte blir för bred. Själv fick jag testa mig fram flera gånger eftersom jag inte hade någon möjlighet att se exakt pixelstorlek någonstans. Jag använde paint och minskade gradvis ner den (resize) tills jag fick en storlek som accepterades...

Äjth
2005-10-06, 23:47
Hoppas Gideon får ordning på sitt program så det passar för bildinlägg här. Hade själv samma problem i början då min sambo envisades med att använda Paint.