handdator

Visa fullständig version : B.A Ørnberg Christiania

Lars Kallin
2007-02-23, 19:08
Bernt Axel Ørnberg. Bernt var inblandad i Christiania glasmanufaktur samt Eda glasbruk. Bernts svåger Gustav S Santesson var disponent för Eda glasbruk. Brodern till Bernt; Anders Gustav Ørnberg var inblandad i Fåglaviks glasbruk Göteborg.

Pluntan har vandrat från Norge/Sverige till USA och sedan hem till Sverige igen.
Jag blev tvungen att fajtas med en från forumet känd norrman för att få den:)

Kecke
2007-02-23, 21:13
Suck.....det verkar finnas oändligt många lommor.
Hur länge tillverkades dessa???
Lars. K.
Uppdaterar du din sida vartefter du upptäcker nya eller bara om du lyckas lägga beslag på dem själv.? ;)

Björn L
2007-02-23, 21:20
En ovanlig och mycket snygg plunta. Reklam loggan känns genuin på något sätt tycker jag ! Skulle tro att det finns en som tycker att det är lite jobbigt att du har kommit över denna ! Citat "nu sitter han där och har ont i magen " :)

Lars Kallin
2007-02-23, 21:49
En ovanlig och mycket snygg plunta. Reklam loggan känns genuin på något sätt tycker jag ! Skulle tro att det finns en som tycker att det är lite jobbigt att du har kommit över denna ! Citat "nu sitter han där och har ont i magen " :)

Vår vän från Karlstad har den själv, fast i grön glasmassa.
Den glade Norrmannen har den i ofärgad glasmassa.
Kungen av Liljedal har den inte, men jag tror inte han har ont i magen för det:)

UncleSam
2007-02-23, 21:52
Hej Lars!
I was following this one and thought that you made a real steal. I know a flask collector in the US who was all set to bid and had computer problems at the last minute. Be happy for that!
Congrats To You!!

LOM
2007-02-23, 22:27
Hei Lars. Nå er flasken kommet hjem til Sverige forstår jeg, gratulerer så mye med kjøpet. Du fikk den også til et furnuftigt pris. For som jeg fortalte til vår felles venn Jan, så har jeg den fra før - innkjøpt for 720 norske - og da var det jo ingen grunn til å gå høgere ovenfor kjente enn jeg gjorde.
Det var spørsmål om alderen på flasken. B A Ørnberg døde i 1868 og hans bo ble da slått konkurs. Enken fikk imidlertid overta og fortsatte under navnet B A Ørnbergs enke til hun i 1870 også måtte legge inn årene. Så med dette har vi vel slutten på produksjonen.
Om farger så forteller du om den i grønt i Karlstad og min i ufarget glassmasse i tillegg til din nyerhvervelse i blått. Jeg kan tilføye at den også er kjent i brunt samt at vår felles venn hadde sett en i lilla på en aukjsjon for mange år siden - den hadde havnet i Gudbrandsdalen i Norge. Med andre ord uvanlig mange fargevarianter - normalt finner vi jo slike flasker bare i blått og ufarget.

Lars Kallin
2007-02-23, 23:22
UncleSam
Jo jag tyckte själv den gick billigt. Hade ett betydligt högre maxbud, men jag är ju glad att hans dator krånglade:)

Lom
Tack för den infon.
Så det tillverkades bruna lommor i norge. Jag har en brun med druvor på båda sidorna. 16 st druvor:)

LOM
2007-02-24, 13:26
Brune lommeflasker er meget uvanlige i Norge etter min oppfatning. Men må tilføye at jeg er ike den størst samleren av slike og er vel kanskje ikke helt oppdatert. For egen del har jeg nedre delen av en. Denne fant jeg i tomta etter Biri glassverk og den er sannsynligvist blåst der, men dette kan jo ikke sies med 100 % sikkerhet. Vedr. B A Ørnberg så vel ikke disse blåst i Norge. Helst kommer de fra Eda, men det er jo også kjent at Liljedahl blåste en del slike i former fra Eda.

LS
2007-03-06, 22:02
Brune lommeflasker er meget uvanlige i Norge etter min oppfatning. Men må tilføye at jeg er ike den størst samleren av slike og er vel kanskje ikke helt oppdatert. For egen del har jeg nedre delen av en. Denne fant jeg i tomta etter Biri glassverk og den er sannsynligvist blåst der, men dette kan jo ikke sies med 100 % sikkerhet. Vedr. B A Ørnberg så vel ikke disse blåst i Norge. Helst kommer de fra Eda, men det er jo også kjent at Liljedahl blåste en del slike i former fra Eda.

Brune lommeflasker har icke heller jeg varit i kontakt med. Ska man tolka det som att de är blåsta "off the record". Jag tror att det kanske är så, alltså är det så kallade rastarbete. Brunt glas på den tiden var betraktat som simpelt, det hörde alltså inte till de besuttnas kategori, och därför är de bruna ovanliga??????

Kecke
2008-01-05, 17:31
Bernt Axel Ørnberg. Bernt var inblandad i Christiania glasmanufaktur samt Eda glasbruk. Bernts svåger Gustav S Santesson var disponent för Eda glasbruk. Brodern till Bernt; Anders Gustav Ørnberg var inblandad i Fåglaviks glasbruk Göteborg.

Pluntan har vandrat från Norge/Sverige till USA och sedan hem till Sverige igen.
Jag blev tvungen att fajtas med en från forumet känd norrman för att få den:)
Det verkar som om den här varianten är rätt ovanlig.
Hur ovanlig?
Ser man dem nästan aldrig eller är det en flaska som alla ni som samlar har?

Lars Kallin
2008-01-05, 17:56
Den är mycket ovanlig.

Bland samlarna som jag känner till är det bara några stycken som har den.
Lite komiskt faktiskt att denna fråga dyker upp nu.
En snarlik plunta har nyligen sålts i Usa igen. Bara för någon dag sedan.

Jag drog öronen åt mig då den hadde slipat puntelmärke, men det kanske inte betyder något.

Kecke
2008-01-05, 18:04
Jättekul att höra att den är ovanlig.
Då kan jag känna mej lite märkvärdig under ett par dagar. :D
Har idag införskaffat en i gröntonat glas.

Eller du kanske menade att det är den blå som är ovanlig?

LasseC
2008-01-05, 18:57
Jättekul att höra att den är ovanlig.
Då kan jag känna mej lite märkvärdig under ett par dagar. :D
Har idag införskaffat en i gröntonat glas.

Eller du kanske menade att det är den blå som är ovanlig?

Varför får vi inte se den.:D
Har Du varit i Solna idag eftersom Du har en del nytt:cool:
DG

Kecke
2008-01-05, 19:05
Varför får vi inte se den.:D
Har Du varit i Solna idag eftersom Du har en del nytt:cool:
DG

Självklart. ;)

Ganska så suddiga bilder men jag tror man kan se.

Lars Kallin
2008-01-05, 19:13
Grattis.
Jämfört med många andra dussinflaskor är denna sannerligen ovanlig.
Jämför man med massproducerat glas och porslin så är den såpass ovanlig att den inte finns.
Välkommen i en liten exklusiv klubb.

Visste säljaren vad han sålde?

Kecke
2008-01-05, 19:24
Jag blir faktiskt jätteglad över att höra detta.
Det är ju inte var dag som jag dyker på något liknande.

Och ja, säljaren sade att den var ovanlig och att han endast kände till tre av den här modellen så den var inte gratis. ;)

Tror i alla fall att jag redan nu kan utnämna den till 2008 års fynd. (Trots att den har en liten spricka i mynningen) :)

E.B.
2008-01-05, 20:00
Får också instämma i gratulationerna. Hade span och lite bud på den ovan nämnda USA-flaskan. Drog väl öronen åt mig lite efter lite varningsflagg från Värmland. Snyggt jobbat Kecke!!

Kecke
2008-01-05, 21:01
Tack för det.
Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. :)

LasseC
2008-01-05, 21:12
Får man umgås med Dig nu:confused::D
DG

Kecke
2008-01-06, 00:09
Får man umgås med Dig nu:confused::D
DG

Jag skall fundera på saken. :cool: ;)

Kolmårdstrollet
2008-01-06, 11:45
Kanske dax för ett gammalt ordspråk: Framgång går före fall.
(lite avis bara, inte så mycket för Plutan utan för att du blir så poppis:rolleyes:)

Äjth
2008-01-06, 15:22
Gratulerar Kecke! ett riktigtfynd. Oxå jag är avundsjuk!

Kecke
2008-01-06, 16:15
Även en blind höna hittar ett korn ibland. :D

Påminner mej om att jag inte har visat upp 2007 års fynd ännu.

LOM
2008-02-09, 15:57
Den koboltblå til venstre er omtalt her i begunnelsen av januar. Takket være svensk tveksamhet, så endte den opp i en norsk postkasse. Etter norsk mening så er det en meget god flaske - sannsynligvis en av de eldre.
Flaska i midten er også merket B.A. Ørnberg, så nå mangler jeg "bare" brun, grønn og lilla.
Den grønne til høgre har presis samme riksvåpen, men på baksiden har den en drueklase med 21 druer. Kan også dette være en EDA flaske eller beror likheten på felles levrandør av former?

E.B.
2008-02-10, 13:37
Men då hamnade den ju rätt i varje fall då, skönt att den kom "hem" efter en så lång vistelse utomlands. Förresten, har du sett fler med slipat puntelmärke?

LOM
2008-02-10, 13:53
Etter hva jeg kan forstå så dreier det seg om slitasje etter bruk - ikke sliping. For på denne er ikke bunnen trykt opp i midten slik den ofte er. Midtpartiet er i stedet her den delen som flaska har stått på.

LOM
2008-03-26, 15:57
Løveflasken til venstre er mitt siste flaskekjøp - innropt på auksjon i påsken. Den grønne til høgre er den samme som den til høgre på bildet rett ovenfor. Begge flaskene er presis like på begge sider men med to helt forskjellige grønnfarger. Viser de derfor sammen for å illustrere forskjellen.
Den "gamle" er tydelig grønn - en grønnfarge som har et lite gulskjær i seg. Den nye derimot har en blågrønn farge - turkis? - som jeg ikke kan huske å ha sett på slike flasker tidligere. Dette var da også grunnen til at den ble med heim.

LOM
2008-05-27, 10:29
I forbindelse med en tur til Trondheim var jeg innom en samlerkollega og så på hans samling. Der sto det en brun B A ØRNBERG flaske med normal høyde - ca. 16 cm - og med horrisontal merking øverst på flaskesiden i steden for det vanlige skråstilte båndet. Tidligere totalt ukjent merking for meg og antar også for de fleste andre.

Äjth
2008-05-27, 11:40
Vilka härliga flaskor, den bruna, den fick du inte med dig hem i varje fall?!;) Jag har aldrig sett ngn brun tidigare, tack för att du visar den här.

E.B.
2008-05-27, 12:14
Kul att se ovanligheter här på forumet. Undre bilden ser väldigt konstig ut, har du photoshoppat lite?

LOM
2008-05-27, 14:09
Det er fotografen - ikke flasken som det er noe galt med. Den har helt normal form.

Lars Kallin
2008-05-29, 18:07
Måste vara särdeles ovnlig i den färgen. Har bara sett skärvorna i brunt som du visat upp en gång.

LOM
2008-05-29, 20:09
Du har helt rett i at lommeflasker i brunt glass er ganske uvanlige. For min del kjenner jeg bare en slik B A Ørnberg fra før. Den har "vanlig" skråstilt merking og er omtalt/avbildet i Arnstein Berntsens bok EN SAMLING NORSK GLASS. Og når det gjelder den jeg så i Trondheim, så har jo også den en for meg tidligere ukjent merking. Kan vi snakke om kvadratet av uvanlighet? Og ikke nok med det, den ble funnet hos en frimerkehandler på Vikingeskipet.

E.B.
2010-01-21, 19:54
Fick idag en bild på en brun lommeflaska med OII på ena sidan och Löven på den andra. Någon som har koll på denna typ? Är de också norsktillverkade? Ägaren till den finns i Norge.

J.J
2010-09-04, 20:08
Hittade denna på loppis idag (något suddig bild). Nu verkar alla ha en eller?

Lars Kallin
2010-09-04, 20:21
Grattis.
Den är nog inte så vanlig. Alla har den:)
Nog inte så väldans många som har den skulle jag vilja säga.

Banden
2010-10-17, 09:59
Loppisfunn til 5kr idag :) 16cm, klart glass med noe grønnturkis tone (fikk det ikke med på bildet) sammenlignet med annet klart glass.

LOM
2010-10-17, 21:12
Kommer den på QXL?

Banden
2010-10-18, 22:12
Ja, ble lagt ut igår (søndag)... Pleier ikke reklamere for egne auksjoner, men når du spør så må jeg nesten svare:
http://www.qxl.no/pris/samleobjekter-antikviteter-kunst/antikviteter/glass-og-krystall/flaskerkarafler/loeveflaske-med-relieffskrift-b-a-oernberg-christiania/v/an622674916/

Legger også med ett bilde der fargetoningen på glasset synes bedre:

LOM
2010-11-04, 20:28
Disse 2 lommeflaskene ble solgt sammen på en auksjon som sluttet nå nylig. Fikk tilslaget for kr 1000 + påslag - tilsammen kr 1200. Og da synes jeg det er bare å takke og bukke. For den minste med løve og vindruer er på ingen måte vanelig. Og Ørnbergflaska med horrisontal teksting er vel også ganske uvanlig. Eller hva mener dere Edasamlere?

Kecke
2010-11-05, 17:36
Fiiina flaskor. :)
Inte alltför vanliga vad jag förstår.

Lars Kallin
2010-11-06, 00:09
Vad står det på den vänstra pluntan?
Det måste vara ett fynd.
Den vänstra visste jag inte ens fanns.

Banden
2010-11-06, 10:10
Boken "En samling norsk glass" omtaler en Ørnberg-flaske (avbildet i svart-hvitt) som brun, men den har skråstilt tekst.

Banden

LOM
2010-11-06, 14:49
Flaskene jeg kjøpte torsdag, kjøpt jeg kun utfra utlagt bilde og beskrivelse samt bekreftelse på at de var feilfrie. Jeg har ikke mottatt dem enda og har derfor ikke fått sett nærmere på dem. Men det ordner seg for en bekjent av meg i Oslo henter dem for meg i dag så da vet jeg snart mere.
Hva jeg imidlertid mener å se utfra bildet er at B samt Ø i Ørnberg og C i Christiania er litt større enn øvrige bokstaver. Vedr. Ø'n i Ørnberg er jeg litt usikker vedr. midtstreken - står den feil vei? Men dette kan også synes slik pga av ujevnhet i glassmassen. Jeg kommer tilbake til denne når jeg vet mer.

LOM
2010-11-06, 19:52
Både jeg og andre har tidligere skrevet en del om hvilke farger Ørnbergflaskene med skrå tekst er å finne med. Blant annet har vært oppgitt grønt, hvitt og lilla med mere. En del av det jeg har skrevet er gjort utfra opplysninger jeg har mottatt men uten å ha sett flaskene sjøl. En tur til Karlstad nå i høst med formål bl. a. å finne ut mere om disse flaskene ga som resultat at forskjellige personer beskriver fargene ulikt. Og jeg mener å kunne påvise at flasker beskrevet som grønn, lysegrønn og blank er en og samme flaske. Nyansen er kanskje litt forskjellig men allikevel en og samme grunnfarge.
Når det gjelder lilla og blå, så viser dette seg også å være samme grunnfarge, men med litt forskjell i nyans.
Utfra dette sitter vi igjen med 3 forskjellige farger som er grønnaktig hvit eller halvhvit som den også kalles av enkelte samt blå og brun. Den brune er avbildet i Berntsens bok slik Banden opplyser, men fåglarene vet hvor den finnes i dag. For min del har jeg aldri hørt om eller sett noen slik ellers.
Håper at dette kan rette opp en del missforståelser.

LOM
2010-11-07, 11:42
Nå er flaskene hentet og jeg har fått følgende tilbakemelding vedr. merkingen:

C'en i Christiania er litt høyere enn de andre bokstavene i det ordet.

B A og Ø er større enn de andre bokstavene, si 3-4 mm høyere. Det er punktum etter B og etter A.

Ø'en har en strek tilsvarende den jeg skrev først i denne setning, bortsett fra at streken er litt mer slange, litt mer S formet, og tilsvarende på skrå. Definitivt ikke den svenske Ö.

En utrolig flott flaske, ikke bare fargen, men den rillete formen og den norske riksløven bak., og bokstavene.

vemod
2013-04-30, 18:51
Jeg har en B A Örnberg jaktflaske hvor glasset ser vekselvis blått eller fiolett ut, avhengig av om man ser gjennom glasset mot dagslys eller elektrisk lys... Ved "flat" belysning ser flasken svart ut. Lengde 16 cm. Vekt 300 gram.

Banden
2014-08-11, 22:52
Svarer på denne gamle tråden. Jeg og Lom henviste til en brun Örnberg avbildet i svart-hvitt og beskrevet i Bredo Berntsens samling. Jeg vil tro det er denne som nå er i Norsk Folkemuseums samlinger;
http://www.digitaltmuseum.no/things/lommelerke/NF/NF.1939-0074

Baksiden er ikke avbildet, men opplysningene angir B A Ørnberg Christiania og innkjøpstidspunktet 1939 stemmer med når Bertsens samling ble solgt.

mvh
Banden

Banden
2014-10-19, 20:38
Ørnberg-flasken over har byttet adresse i Norge ;) Den er omtrent svart som Vemod beskriver, er lilla i elektrisk lys og blålilla i dagslys. Andre har tidligere konstatert at de lilla Ørnberg antagelig er en variasjon av blått....

Det får meg til å stille spørsmålet til eksperten Hirvi;
Får man lilla ved å overmette glasset med koboltblått, eller må man farge med mangan?
Og farger man glasset lilla med mangan, vil den da ha noe blåtone i dagslys?

Uten gjennomlys ser den nesten svart ut...

Jeg har forsøkt å ta bilde av den med gjennomlys, men kameraet autokorrigerer magenta til blått, så fargene blir ikke riktige.

mvh
Banden

145679145680

Hirvi
2014-10-19, 22:47
Den var mörk din flaska, jag hittar inte mina papper om glasfärgning just nu men denna texten beskriver en del.
Hirvi

För att färga glas används olika metaller eller metalloxider. Exempel är:

gulgrönt - uranoxid eller kromoxid
gräsgrönt - kromoxid
blågrönt - kromoxid eller kopparoxid
mörkgrönt - kromoxid, kopparoxid eller manganoxid
ljusgult - selen, titanoxid, ceriumoxid
guldgult - selen, uranoxid
orange - selen, kadmiumsulfid
guldrubin - guldklorid, manganoxid
signalrött - selen, kadmiumsulfid, zinkoxid
rosa - selen, manganoxid
grått - järnoxid, kopparoxid, nickeloxid, manganoxid, järnoxid eller kopparoxid
ljusgråbrunt - järnoxid, nickeloxid
buteljbrunt - manganoxid, järnoxid, niceloxid, kolpulver
rödviolett - manganoxid
blåviolett - manganoxid, koboltoxid
ljusblått - koboltoxid
blågrönt - kopparoxid
klarblått - koboltoxid, manganoxid
svart - manganoxid, järnoxid, kromoxid, kopparoxid[1]

Banden
2014-10-26, 10:24
Ser man både kan bruke mangan og kobolt, evt en kombinasjon for å få til blå. Det man kan fundere på er da om min er en feilblanding/variasjon på den normale blåfargen, eller om man bevisst har forsøkt å blande smelten til en egen svart-lilla färg?

Hvor mye/lite skal til før man overmetter på kobolt/mangan og får så mørk farge? Er det små marginer?

mvh
Banden

Hirvi
2014-10-26, 12:59
Frågan är om vi har någon som kan svara på detta här på PES, men att glasbruken på den tiden hade stora svårigheter att få till färgerna på glasmassan är nog helt säkert, temperaturen i ugnen gick nog upp och ned under natten när dom smälte.

Sedan kan man undra om dom hade råd med att skopa ur kvarvarande glasmassa ur deglarna efter dagens slut, (vi skopade ur glasmassa om det var kvar när vi slutade) jag tror ju att dom fyllde på ny mäng på det kvarvarande glaset,
färgade dom om glasmassan i samma degel fick dom massa färgproblem i flera dagar, det kostade ju att byta degel, dom körde nog till degeln var utbränd, massor med faktorer som kan spela ett spratt när man färgar glas.
Hirvi