handdator

Visa fullständig version : Glas av Sigvard Bernadotte, vanligt?

Sarah
2007-02-20, 08:21
Hur vanligt är det att han har designat (och signerat) skålar, vaser och karaffer?
Förutom Johansfors, vilka glasbruk var han mer verksam hos?
Såg några signerade skålar och karaffer på en auktion nu i helgen.
Bjöd inte då vanligt ofärgat glas inte är min favorit, men börjar grubbla på om det kanske var dumt att inte försökt fått några av objekten.
Halvstora skålar och karaffer gick för runt 550kr - 650kr

//Sarah

Ulferic
2007-02-20, 09:25
Bläddrade igenom boken Design Sigvard Bernadotte. Som gavs ut i samband med Nationlamuseums Utställning 1997-98. S.B. har designat allt mellan glasögonbågar till gaffeltruckar. Om just glaset står det inte många rader. Så set som 1997 designade han en glasservis åt företaget Fyrklövern. Övriga galsbruk som han designat åt är enligt boken. På 40-talet Holmegaard. Han har också designat åt Alsterfors. Rosenthal , Lindshammar och även Älghult nämns men Älghult tog tydligen över tillverkningen av bl.a. ett selterglas från alsterfors. Detta är allt som står om S. B. och hans glas i boken. Förmodligen får du mer uppgifter av de mer glaskunniga här på PES.

Ulferic
2007-02-20, 09:36
Frugan som har koll på det mesta kom springade med boken Designprinsen Sivard Berandotte skriven av Tove Gyllenstierna. Dessvärre var uppgifter om hans glas inte speciellt omfattande i denna bok heller. Johansfors finns det inga uppgifter om överhuvudtaget. Har han verkat där?

Sarah
2007-02-23, 10:22
Tack för hjälpen.
Jo, en av skålarna var från Johansfors, de övriga är jag inte helt säker på. Satt och "drömde" under de här utropen då jag inte var så intresserad av ofärgat glas, så jag vet inte riktigt vad jag missade;-)