handdator

Visa fullständig version : Flytande Gredelin (Lilas) med olika stämplar

Lovelythingies
2012-08-21, 19:57
Jag köpte nyligen ett antal olika servisdelar Flytande Gredelin, märkta Lilas i botten, beskrivna i Rörstrandshäftet som tillverkade mellan 1866 och 1907. Jag tror dock inte att alla mina delar är från samma tid, och undrar lite om era tankar angående delarnas olika ålder. Jag är en riktig stämpel- och årtalsnörd som ni förstår:D.

Jag tycker mig se en skillnad i dekoren på de delar av vilka de flesta har en stämpel jag tror är äldre, jämfört med de jag tror är yngre. De "äldre" (?) är lite blåare och ger mer "flytande" intryck, även om de inte heller flyter i egentlig mening. Jag tror ni kan se skillnad även på bilderna.

Fruktfatet är min favorit, och det är i väldigt bra skick. Jag tror att det är lite yngre.

Sen har vi terrinen utan lock. Jag tycker den är väldigt lik den i länken. Det är ju en gammal tråd, så nu kanske du har sett många sedan dess Peter S? Rakstämplad med gemener o stort R. Tankar om ålder?

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?3199-Rörstrand-RÖRSTRAND/page5

Sen har jag två tallrikar stämplade med romerskt årtal- precis som i denna Lilastråd:

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?23044-Mysteriet-Lilas-Flytande-gredelin&highlight=lilas

Jag får mitt årtal till 1861. Den sista bokstaven ser lite ut som ett L, men jag tror det är I med punkt efter. LXL skulle ju teoretiskt kunna vara 90, så 1890, men så skriver man ju inte? Är dessa årtalsstämplar vanliga?

Vad gäller stämplarna undrar jag främst över den djupstämplade rakstämpeln med dekor runtom som också är instämplad, jag har aldrig sett den förut- är den vanlig? Ålder?
Den finns på ett antal tallrikar, och en av bilderna är från ett större fat som jag inte fotat framsidan på.

Den tryckta namnstämpeln som har en bård kring sig tycker jag inte heller att jag känner igen?

Jag vill helt enkelt höra era tankar!

122980122979

Lovelythingies
2012-08-21, 20:01
Jag får ta bilderna i flera inlägg. Fruktfat:
122993122994

Lovelythingies
2012-08-21, 20:03
122995122996122997

Lovelythingies
2012-08-21, 20:05
122998122999123000

Lovelythingies
2012-08-21, 20:10
123001123002

Lovelythingies
2012-08-21, 20:12
123003123004

Peter S
2012-08-22, 12:34
Ser absolut ut att vara samma terrin. Kul att se den i en dekor, så att formen inte är så framträdande. Här är återigen frågan hur gammalt mönstret är. De som är stämplade med dekornamn är troligast från tiden efter 1866, men terrinen kan vara äldre. Det förekom också att de använde gammalt rågods till senare serviser, dvs att det odekorerade och oglaserade föremålet (med samtida djuptämpel) låg på lager i väntan på dekoration, vilket kunde bli åtskilliga år senare.

Tror som du att terrinen är äldst, sedan djupstämpeln utan ram, och sist djupstämpeln med ram. Observera att denna godsstämpel med orden Iron Stone China användes även efter införandet av kronstämpeln 1884, för att beteckna godskvalitén. Det är inte att förväxla med den s.k. rakstämpeln.

Vad gäller de romerska siffrorna är de bekymmersamma, för jag har sett ett flertal, men alltid med samma siffra (1861). Min gissning är att det betecknar året då de började med Iron Stone. Möjligen som en slags märkning om året då de sökte patent eller liknande. De andra stämplarna jag sett är också "för tidiga" jämfört med dekoren på.
http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?20276-R%F6rstrand-Japan

Till sist den hoptryckta rakstämpeln i ett "tuggben". Har inte sett den förut och vågar inte gissa när den är ifrån. Men kul att se!

Svärdsfalla
2012-08-22, 17:30
Lovelythingies > Det var mig en trevlig samling "Lilas".

Peter S > Började Rörstrand inte tillverka Ironstone China tidigare än 1861? Gustavsberg började 1854, har jag läst, ett år efter att patentet gick ut.

Peter S
2012-08-22, 18:33
Har inte sett någon uppgift om det, fast jag letat. Frågan är då isåfall vad 1861 står för...

Svärdsfalla
2012-08-22, 19:25
Enligt Serviser från Gustavsberg (s. 30) av Inga Arnö-Berg, citat; "Från omkring 1860 försågs ironstone china godset med kvalitetsstämplar" (alltså Gustavsberg). Kanske fick Rörstrand sin stämpel året efter, d.v.s. 1861, som du ju skrev. Trots att de under flera år producerat Ironstone China. Har läst någonstans att Gustavsberg och Rörstrand lanserade sina första Ironstone China ungefär samtidigt. Kanske med något års skillnad. En teori bara tills någon ny (gammal) information dyker upp.

Lovelythingies
2012-08-22, 19:27
Peter S: Tack för svaren- att du inte har sett "tuggbenet" (Perfekt benämning!) förut är ju information i sig själv, för då är det inte supervanligt. Såg inte förrän jag kollade på fotona att ett av tuggbenen har ram, och ett inte.
Dessutom ser jag ju nu att Lilas-stämpeln är lite olika både i dekor och färg även på de två. Jag tycker att det är kul att jag lyckades få så många olika varianter av en och samma servis, även om det bara är kuriosa och inte säger så mycket.

Jag har här på forumet lärt mig om sparat rågods, och min tanke ang terrinen, med den gamla tråden i minnet, var att de nog hittat en odekorerad terrin i någon gömma och smackat på mönster långt i efterhand, särskilt med tanke på vad du spånade kring ev ålder då.

Jag har nu dessutom googlat efter Lilas terrin (Inga etruriska vaser så långt ögat kan nå by the way.), och hittade dels en bild från en gammal auktion, dels följande bild. (Från http://www.josephssons.se/information/ragnar/ ) De jag hittat är lika, men båda ser annorlunda ut än min terrin, och de på bilderna är i mitt tycke mer i stil med resten av servisen. Jag vet att serviser kan ha flera sorters terriner, men min känns så... enkel? rund? Ja, fel helt enkelt:confused: Jag är ny på det här, så det är bara en gissning.
Men jag skulle tro att min terrin är en katt bland hermelinerna- en udda gammal lagervara någon tagit tillvara utan att bry sig så mycket om modellen.
123050

Dessutom började jag fundera om mitt fruktfat egentligen är en låg terrin utan lock- men då borde det väl synas slitningar från där locket legat?

Jag har också lärt mig här om Ironstone China stämpeln, så jag har förstått att den är bedräglig. Men jag undrar ändå angående romerska siffrorna...
I den andra Lilas-tråden jag länkade till visas ju en bild på vad som ser ut som XII på slutet?
Men- av mina 5 med den stämpeln är ju alla 1861, vilket talar för din teori Peter S...
Nästan alla är lite blåare, vilket får mig att tänka att de dekorerades tidigare än de med annan "Ironstone China" stämpel. Fast inget motsäger ju att det ändå är en senare patentstämpel, men tidigare än de andra Ironstone China stämpel varianterna.

Svärdsfalla: Ja, jag var riktigt nöjd med servisköpet- dessutom till inte allt för högt pris. Nu har jag dessutom gått lös med Klorin på den rejält missfärgade terrinen (Provade först på en tallrik i dåligt skick, för säkerhets skull...) med oanat lyckat resultat!

Peter S
2012-08-23, 21:27
Ja, ditt "fruktfat" kan mycket väl vara ett s.k. ragufat som syns på bilden, men det är svårt att se när det är fotograferat uppifrån. De har sällan slitmärken efter locken. Jag tror att din gamla terrin är autentisk, dvs att det inte gått så lång tid mellan tillverkningen av rågodset och dekoreringen. Alltså att dekoren är äldre än vad som står i listorna. Terrinen som syns på bilden är av Dacca-modell, en av de mer långvariga modellerna på Rörstrand.

Kaptenen
2012-08-28, 12:50
Jag råkade titta i det allra första numret av Antik & Auktion nr 1 aug-sep 1975 och i en större artikel av Attis Ljungström om Svenskt porslin fann jag en bild på samma modell av terrin, men här med spetsmönstret.

123391