handdator

Visa fullständig version : Fler ämnesval?

FBQ
2007-02-18, 14:25
Jag har funderat på om det inte vore en idé att dela upp rubriken "mineraler, metaller och smycken" något.
Visst, egentligen kan man väl tycka att katergoriseringar är överflödiga - jag kommer antagligen med mer eller mindre frekvens finnas på alla avdelningarna, men som det nu är så är rubriken väldigt vid, speciellt om man skall söka bland inläggen. Allt från nysilverbestick, mässingsspännen, kopparbunkar skrivställ i kålmårdsmarmor, guldringar, stenslipning osv...

Någon annan som tycker det kunde vara en idé?

Bruce
2007-02-18, 17:04
Dagens ämnesrubrik är en sammanslagning av två tidigare rubriker.
Vi kan visst överväga att dela upp underforumet om du/ni har ett bra förslag och det blir mer överskådligt.

/Admin

FBQ
2007-02-18, 17:57
Ja, en för ädelmetaller/smycken och en för koppar, mässing och tenn kunde ju vara ett förslag.
Fast är det bara jag som vill ha en större uppdelning är det ju ingen idé - vi får väl se om det är det är någon mer som säger något.

Ulferic
2007-02-18, 19:46
Järn dyker upp här på PES titt som tätt. Kanske en egen ämnesrubrik med tenn koppar mässing och järn. Dessutom ett ämne för lite ädlare ting. Guld och silver. Tror det blir mycket smidigare att för oss intresserade av diverse metaller att både fråga och svara. Största nyttan av en uppdelning är tror jag av frekvensen frågor svar ökar då det blir lättare att hitta rätt plats att lägga in frågor på. Som det är nu hamnar frågor om diverse metaller under olika ämnesrubriker.

Kecke
2007-02-18, 19:56
Jag var tacksam för den uppdelning som kom till tidigare.
Men säg den sak som inte kan förbättras?
FBQ.s förslag låter ganska bra men inte riktigt.
Rubrik: Koppar/Mässing/tenn och
Rubrik: Ädelmetaller/smycken????
Inte riktigt bra tycker jag . Mineraler och bergarter platsar ju ofta inte in bland varken ädelmetaller eller smycken.
Skall något ändras så kanske det borde bli tre rubriker?
Nej, nu måste jag fundera lite.:confused:

Bruce
2007-02-18, 21:17
Ni kan fundera över en lösning där vi lägger upp underrubriker i underforumet "Mineraler, metaller & smycken". Jämför med hur upplägget är "Porslin".

/Admin

FBQ
2007-02-18, 21:56
Ja, nog vore det bättre om smycken och ädelstenar fick en egen rubrik - fast det är kanske mycket begärt att intresset skulle bli så stort där?Jag fick väl försöka hitta allt jag har för att få några trådar startade.
Silver kommer ju att dra med sig nysilver också.

Jag tänker annars att mineraler kanske skulle gå bort helt - det har ju inget med metall att göra alls - ädelstenar är ju förmodligen innefattade i en ädelmetall om de är smycken - annan sten kan ju faktiskt läggas under övrigt eller någon annan rubrik.

FBQ
2007-02-18, 21:59
Såg Ulferiks svar nu - ja, jag tror nog att järn kanske också skulle få komma med.
Fast om koppar, järn, mässing och tenn alla är under samma rubrik kanske det blir väl mycket som hamnar där?

Ulferic
2007-02-18, 22:20
Du är smart du Bruce. En huvudrubrik och ett antal underrubriker tycker jag verkar vara en bra lösning. Om utrymme finns givetvis.

LasseC
2007-02-18, 22:45
När man kollar på vad alla läser, då är det många gäster som läser om stenslipning och "Häftig sten" Jag är ju jävig i detta ämne men jag tycker nog att mineral och bergarter borde ha en egen rubrik/underrubrik.
Det är möjligt att underrubriker är bra.
Uppdelningen på olika metaller vet ej.
Ädla metaller= silver, guld
Oädla metaller = Koppar, mässing, tenn.
Järn egen grupp

När man talar om metaller så är inte järn inräknade här utan är helt enkelt järn.
Jag kanske rör till det

Kanske forumet skulle vinna på den här uppdelningen

Sen är det ju en grupp som inte har behandlats alls här det är radio och elektronik. Men kanske jag är jävig där också:D

Verktyg har det ju talats en del om Ibland hamnar de under allmoge och ibland under andra rubriker.
Alla gamla verktyg kan väl inte räknas till allmoge eller..?
Bara några tankar Ta det för vad det är
Med vänlig hälsning DG
:cool:

FBQ
2007-02-28, 16:06
Vi är nog jäviga allihopa :D
Det var inte min mening att ta bort stenämnet för dig Lasse. Det finns väl ett par stensamlare till, så det kanske vore bra om stenar och mineraler fanns kvar - fast frågan är om de skall ligga under samma underkategori som metaller av olika slag?
Jag tycker nog du har rätt i att det finns andra kategorier som skulle behöva förbättras.
Själv tänker jag ju att det är viktigt att vi inte skapar fler kategorier än användare- än så länge är ju aktiviteten här på forumet ändå ganska låg - fast jag vet inte vad andra tänker.
Själv tycker jag benämningen allmoge är lite olycklig och skulle nog helst vilja få bort den kategorin. Vad är egentligen allmoge? Föremål från det äldre jordbrukssamhället? Skall de vara tillverkade där eller räcker de med att de är använda där? Är tryckta kattuner från ett 1700-talsmanufaktori allmoge? Är Rörstrandsfajanser från 1700-talet det om de använts hos en storbonde?
Är alltså föremålen från en skomakares hem i en småstad inte allmoge?

Jag tycker att det finns en hel del att förändra, sedan är väl kanske frågan om vi skall vänta och hoppas på fler aktiva användare först?

Peter S
2007-02-28, 16:40
Frågan om allmoge är ett typexempel på hur det går när man inte är konsekvent i sin kategorisering. ANTINGEN sorterar man efter material, efter klasstillhörighet eller efter ålder. Det går inte att ha flera olika primärkategorier. Många auktionshus har numera börjat göra så, tyvärr. Dels har de porslin och keramik som en (material-)kategori, sen har de dessutom belysning (som tillämpnings-)kategori. Ska man leta efter en keramiklampa måste man då leta i båda kategorierna...

Bara för att många gör en sak blir det inte automatiskt rätt.
Allmogetextil på allmoge eller på textil?

FBQ
2007-02-28, 17:48
Tja, man kan ju ha överkategorier som sorterar exempelvis efter form och därefter underkategorier som sorterar efter ålder.
Fast Peter satte ju helt fingret på vad som varit lite förbryllande med nuvarande kategorindelning. Vi har en avdelning för möbler, men allmogemöbler har hamnat under allmoge (nästan ingenting hamnar ju under möbler). Glas där har däremot allt hamnat under glas. Allmogetextilier hamnar under allmoge men andra lär väl höra hemma under övrigt.
Jag tycker väl inte det är hela världen om folk gör fel när det blir gränsfall - fast det är ju definitivt en fördel om kategorierna är tydliga :)

LasseC
2007-02-28, 18:51
Det som gör att sten ibland kan hamna under metaller är ju när det gäller smycken Då är det metall också inblandat. Men som sagt jag är ju lite jävig:D
DG

FBQ
2007-03-24, 11:37
Jag tar och lyfter frågan - ingen som har några fler synpunkter på ämnesindelningen här på PES?
Vad tänkter Bruce om saken?

LasseC
2007-03-24, 13:28
Jag funderar också var moderator Jung-Kee har tagit vägen? Han har ofta vettiga åsikter. Han svarar inte på sin telefon i Lannavare heller.:eek:
mvh Lasse

Bruce
2007-03-24, 16:45
Jung-Kee har mcket riktigt varit osynlig här ett tag (det händer av och till). Vår unge moderator fick i uppdrag att göra ett förslag på ämnesindelning baserat på de synpunkter som inkommit.
Vi får hoppas han tittar in snart igen.

/Admin

LasseC
2007-03-24, 20:14
Jag har talat med Jung-Kee i kväll. Han har haft det stressigt med sin utbildning de senaste veckorna och den måste ju gå i första hand. Men han återkommer nog snart;)
mvh Lasse

Kecke
2007-03-24, 20:18
Trevligt att du pratat med honom. Ibland kan man bli lite orolig när han inte syns någonstans. :)

Kecke
2007-03-24, 20:22
Har glömt att säga att en rubrik för "Mineral och Bergarter" skulle underlätta för oss/de som är intresserade.
Håller alltså med LasseC. vad gäller detta.

Kecke
2007-07-15, 12:06
Tar upp den här tråden igen då det verkar som om vi glömt bort dessa funderingar. :)

LasseC
2007-07-15, 21:02
Vad bra Kecke:p. Jag håller fortfarande på en rubrik om Sten och Mineral och Stenslipning.
När man går in och tittar på de som besöker oss så är det ofta gamla trådar om stenslipning facettslipning och Häftig sten som gästerna tittar på:cool:
DG

Kecke
2007-07-15, 23:08
Vad bra Kecke:p. Jag håller fortfarande på en rubrik om Sten och Mineral och Stenslipning.
När man går in och tittar på de som besöker oss så är det ofta gamla trådar om stenslipning facettslipning och Häftig sten som gästerna tittar på:cool:
DG

Håller med. :)

FBQ
2007-07-16, 00:43
Jag tycker fortfarande att det vore en bra idé - jag har bara antagit att admin har haft fullt upp med alla tekniska problem sista tiden.
Fast om det nu har löst sig kanske det är något att ta tag i?

LasseC
2007-07-16, 00:46
OK Bra

Bruce
2007-07-17, 11:36
Knepig frågetällning i många delar.

Ett förslag i "metall & mineralfrågan" skulle kunna vara:
Huvudrubrik: Metaller, Mineraler & Smycken
underrubrik: Guld & Silver
underrubrik: Koppar, Mässing, Järn, Tenn
underrubrik: Smycken
underrubrik: Mineraler & stenslipning

Invändningarna angående "Allmoge" är rimliga. Denna rubrik borde tas bort. Detta komer medföra att "Övrigt & kuriosa" kommer att bli svåröverskådligt. Vi kan därför behöva några fler specifika ämnesrubriker. Förslag?

"Möbler" skulle kunna få underrubriker "Äldre möbler" och "Moderna möbler" eftersom en hel del allmoge kommer att hamna här om den rubriken stryks.

Fritt fram för synpunkter.

/Admin

LasseC
2007-07-17, 12:49
Tänker:rolleyes:
DG

Bruce
2007-07-19, 00:22
Med lite synpunkter och kommentarer är det lättare att gå vidare.

/Admin

LasseC
2007-07-19, 01:01
Jag har funderat lite.
Ett alternativ är Smycken och stenslipning då ofta det är de slipade stenarna i ett smycke som behandlas.

Mineral och bergarter som en egen underrubrik (en bergart består av minst 2 mineral. Undantag finns naturligtvis i någotfall:p) En sådan underrubrik kan omfatta allt från mineraler till nya/gamla gruvfyndigheter.

Guld silver en underrubrik

Koppar, mässing, tenn En egen underrubrik (De tillhör ju de ädla metallerna)

Järn en egen underrubrik.

Kanske blir för mycket uppdelning.

Så kommer jag ju till min gamla käpphäst en grupp Radio och elektronik:D:D

Med hälsning Den Gamle

Hektor
2007-07-19, 13:19
Koppar mässing tenn är inge ädla metaller, mässing är ingen metall över huvud taget utan en legering.
Skulle jag har fel i ovanstående så ber jag att underdånigast draga mig tillbaka.
Det är rätt så kul att vara lite underdånig.

Hirvi
2007-07-19, 13:20
Väldigt vad seeeeeeeeeeeeegt det går!!
Hirvi

Hirvi
2007-07-19, 13:22
Väldigt vad seeeeeeeeeeeeegt det går!!
Hirvi

Skickade iväg detta men det försvann!

Nu går det lite som det vill, hit och dit!

LasseC
2007-07-19, 20:51
Koppar mässing tenn är inge ädla metaller, mässing är ingen metall över huvud taget utan en legering.

Håller med om att mässing inte är en egen metall utan en legering av de ädlare metallerna.
Till de ädlare metallerna räknas förutom guld och silver även koppar, tenn wolframfram osv.
Varför jag säger detta är att jag läst åtskilligt i SGU serie Ca 17 "Sveriges ädlare malmer och bergverk" av F.R. Tegengren
Handlar om gruvor som gav bl.a. de ädla malmerna koppar, tenn m.fl.
Kanske man är miljöskadad men jag och flera med mig räknar alltså dessa metaller till de ädla.
Järn räknas dock inte hit.
mvh Den Gamle

LasseC
2007-07-19, 20:53
PS SGU betyder Sveriges Geologiska Undersökning

Hektor
2007-07-19, 21:21
För min del räknar jag ädla metaller till dom som ej med lätthet angrips och fördärvas, tenn angrips av tennpest vilket får den till att bli mindre ädel.
Silver, platina och guld är ädla metaller vilka inte oxideras av luft.
Men det är klart att inflationen även satt sina spår i "metall branschen".

LasseC
2007-07-19, 21:27
SGU Ca 17 utkom 1924 så inflationen hade nog inte satt sina spår i metallbranschen då. Jag refererar bara till vad geologer och metallurger ansåg.

Hektor
2007-07-19, 22:18
SGU är väl statens geologiska undersökningar, där kan vilket "träbock" som helst ha uttala sig bara han har kommit upp sig något på den akademiska skalan.
Det är bra att det är en "träbock" som du refererar till så vi inte behöver kasta våra misstankar åt annat håll.

Bruce
2007-07-19, 22:20
Håller till ämnet! OK?

/Admin

FBQ
2007-07-20, 00:15
Jag tycker nog vi kan försöka försöka ha tre katergorier: guld/silver; koppar/mässing tenn (kan väl ta med brons och andra kopparlegeringar när man ändå är igång) och järn för sig.
Fast då måste vi kanske ragga lite nya besökare så vi får något att disskutera.
Guldsmedsmässigt räknas guld, silver och platina som ädelmetaller. Kemiskt är Koppar, Ruthenium, Rodium, Palladium, Silver, Rhenium, Osmium, Iridium, Platina, Guld och Kvicksilver ädelmetaller.
Jag tycker gott vi kunde ha ett textilämne också, fast frågan är vilka som skall fylla det?

Kecke
2007-07-20, 10:23
FBQ.
Jag föstår inte riktigt dina synpunkter på att vi måste "ragga nya besökare" och vem som "skall fylla" ex. textilämne?
Det viktiga är väl att vi får rubriker som gör forumet lättanvänt och lätt att söka information i.

FBQ
2007-07-20, 19:49
Nya besökare skadar väl inte?
Fast jag kanske tänker mer nytta än nöje - jag vill väl gärna hitta andra samlare att disskutera med och utbyta erfarenheter snarare än att söka gamla inlägg.
Jag brukar ju dessutom kunna löpa iväg ganska långt från ursprungliga ämnet i mina trådar :) Men visst - det är väl för överskådlighetens skull som man skapa tydligare rubriker.
Men absolut - det är väl inget som hindrar att det finns ämnen där det inte finns inlägg - jag tror bara att det blir svårare att få folk att komma igång och göra egna då.

Hektor
2007-07-20, 23:22
Med för många underrubriker framträdet ett fenomen som skapas av en Klydderöv, en klydderöv är någon som i all välmening skapar "för mycket" i den mån att saker och ting upplevs som negativa i det stora hela trots att allt är väl genomtänkt ur klydderövans synvinkel.
Har alla nu fått inblick i en klydderövs dilemma?

Peter S
2007-07-20, 23:32
Fullständigt!
Vi har haft en mappstruktur på jobbet som troligen är skapad av en klydderöv (och såna finns det ju gott om lite varstans...)
För det första så var det så långa filnamn (med sökväg) att nederdelen på dokumenten var helt fullskrivna, för det andra var man tvungen att hoppa förbi massa tomma mappar på vägen ner i hierarkin. Men ändamålsenligt och tydligt var det iallafall!

Jag har inte lagt mig i diskussionen hittills, för jag har tyckt att det är upp till de närmast sörjande, men mina synpunkter tangerar Hektors. Utom möjligen att röv är något nedsättande på en person som agerar just "i all välmening".

Hektor
2007-07-20, 23:49
Det är inte jag som hittat på uttrycket utan det är säkert mycket gammalt.
Problemet med Klydderöven är också att det han gör är bäst eftersom det bara är han som kan komma på så mycket "dyrbarheter" och tänka så länge för att uppnå just "detta målet"
För min del så gillar jag ibland att klydda till det bara för tillklyddandets skull, kan ju bero på att jag är en hastig person i vanlig fall och vill ha lite omväxling.
Som exempel kan jag nämna att det jag har gjort i planerings hänseende på en vecka har motsvarande "klydderöv" inte gjort på mindre än 4mån.

Bruce
2007-07-27, 10:32
Knepig frågetällning i många delar.

Ett förslag i "metall & mineralfrågan" skulle kunna vara:
Huvudrubrik: Metaller, Mineraler & Smycken
underrubrik: Guld & Silver
underrubrik: Koppar, Mässing, Järn, Tenn
underrubrik: Smycken
underrubrik: Mineraler & stenslipning

Invändningarna angående "Allmoge" är rimliga. Denna rubrik borde tas bort. Detta komer medföra att "Övrigt & kuriosa" kommer att bli svåröverskådligt. Vi kan därför behöva några fler specifika ämnesrubriker. Förslag?

"Möbler" skulle kunna få underrubriker "Äldre möbler" och "Moderna möbler" eftersom en hel del allmoge kommer att hamna här om den rubriken stryks.

Fritt fram för synpunkter.

/Admin

Eftersom inga större invändningar eller fler konkreta förslag inkommit anser jag att oavanstående förslag "vunnit bifall".

LasseC
2007-07-28, 00:13
Jag hade så mycket strul med PES så jag höll på att lägga av.
Det enda jag funderar på Bruce förslag är att det fanns ett förslag där järn var en egen underrubrik. Var tog den vägen?
Jag funderar på om inte det kommer mycket allmoge under en rubrik om järn.
DG

Bruce
2007-09-14, 10:58
Som ni säkert noterat så har nu "Metaller, Mineraler & Smycken" äntligen fått nya underrubriker.

Vi har också två nya kategorier; "Plast & Bakelit" samt "Textil & Kläder".

"Allmoge" kommer att försvinna och inlggen sorteras in under lämpliga kategorier.

"Konst" kommer att bli "Konst, Tryck & Böcker".

Vi kommer förmodligen också att lägga till kategorin "Mekaniskt, Tekniskt & Elektriskt".

LasseC
2007-09-14, 12:55
Vad jag kan se nu så är de nya rubrikerna bra. Den Du föreslår Bruce "Mekaniskt, Tekniskt & Elektriskt". tycker jag kommer att bli spännande att se vad det blir av. (man kanske kan kalla elektriskt för elektroniskt men det är ju bara en smaksak)
DG