handdator

Visa fullständig version : Vas - JG 3085

LO-Teks
2007-02-13, 01:17
Hej!

Jag har en vas som jag undrar lite över. Jag har givetvis sökt information på egen hand innan jag ställer mina frågor här.

Vasen på bilden handlar detta om. Jag ser i botten en ristning av bokstäverna
JG och 3085. (hade svårt att få en bild på ristningen)

sökte på internet men kunde inte hitta designer som passar in på JG så jag antar att kanske siffrorna kan avslöja vem som ligger bakom.

Efter mycket sökande fick jag fram på ett annat forum att bokstäverna skulle stå för JG = Johansfors stämmer detta ? (johansfors glasbruk /JG)

Kanske någon kan vara snäll och hjälpa mej med vem som designar denna vackra vas.

Äjth
2007-02-13, 09:06
Det här ser absolut inte ut att vara ngt från Johansfors, däremot är det finskt har just nu ingen litteratur här men har för mig att det var från Kumela. Återkommer när jag har en klarare bild av detta.

LO-Teks
2007-04-10, 16:03
Någon ?

Äjth
2007-04-10, 16:45
Ett starkt kort på Kaj Blomqvist Riihimäki - Kumela.

Tingeling
2007-04-10, 17:07
Kaj Blomqvist var ett starkt kort här med så jag snurrade lite för att hitta just den här vasen. Tyvärr så fann jag inte den men en sida med finskt glas som numera har engelsk text, http://www.designlasi.com/kokoelma3.php?lang=2

Kan någon finska här? Vad betyder Kuikka ? Har funderat på om det är en karaff, vas eller bara till pynt och kan kanske få en ledtråd nu.

Ska leta vidare efter din vas.

LO-Teks
2007-04-10, 17:30
Visst är den vacker att ha uppställd utan blommor i så en vacker prydnad är det ju. Tog en ny bild med ny kamera och lyckas få en bild på botten.

8553

LO-Teks
2007-04-24, 14:02
Jag har forskat runt den här vasen ett bra tag nu. Fick fram lite intressant information angående "JG" som står för JADE GLASS. Jade är ju en grön halvädelsten och färgen stämmer ju bra med vasen. Siffrorna är antagligen vasens model. Får fortsätta söka info kring nr. Jag har ju sett ett fåtal bilder där Kaj Blomqvist (Blomquist) gjort pjäser i Jade glas och bark glas.

Äjth
2007-04-27, 10:19
Enligt en källa kan detta vara Ingrid Gläser. Alltså inget J utan I. Har googlat lite men har ont om tid. Kolla gärna upp henne.

Äjth
2007-04-27, 13:47
En bekant har en sådan vas etikettmärkt enl. vad jag skrev ovan, den var i brunt.

LO-Teks
2007-04-27, 14:51
Jag sökte runt och det jag kunde finna kring " Ingrid Gläser" var inte så mycket. Men jag kan bjuda på den information jag fan.

1934 introducerade en hantverkare från Tjeckoslovakien vid namn Henry G. Schlevogt en glas serie under namnet "Ingrid -glas" döpt efter hans dotter.
Alla glas ur serien gjordes i begränsade upplagor i orginal formar.

8863

Äjth
2008-04-02, 23:08
..och nu sitter jag här med en vas i samma serie IG 3084. (grön)Har plöjt litteratur och sedan googlat för att hamna här på PES IGEN!! och undrar IGEN!! om det är Ingrid Gläser och vem detta är? eller bara namnet på en dotter som glaset är döpt efter???
Vasen är gjord i grönt underfång och sedan är det klara glaset gjort i fast form. Välgjort. Planslipad kant och botten.

Äjth
2008-04-02, 23:27
Här är en bild.

Dorran
2008-04-05, 19:06
Det här Ingrid Glas har ingenting med det som LO-Teks säger här. Det var från början en Tysk glasimportör som startades i mitten av 1940-talet. Sedan började de med egen tillverkning parallellt med importen av glas från framför allt Polen och Italien. Att Henry G. Schlevogt och hans dotter skulle vara inblandade i den här finner jag för osannolikt. Deras produktion påminner om Lalique och är i Art Decostil.

Bifogar en bild på en typisk produkt från Schlevogt som jag äger.

Äjth
2008-04-05, 19:32
Schysst Dorran, då kan jag släppa IG och undra vad det står för egentligen.
Gick igenom en massa WhiteFriars men det är det inte. Nr 2 på tur blev finskt glas, humppila och Kumela, men fann inget där heller. Riihimäki brukar inte ha den här typen av produkter signerade och har inte heller planslipningen. Jag får googla en vända till.

Dorran
2008-04-05, 19:32
IG är från början märkt med etikett och i det här fallet kommer objektet med största sannolikhet från Italien. Så här såg etiketten ut.

Dorran
2008-04-05, 19:34
Bild på IG etikett.

Äjth
2008-04-05, 19:34
ops nu hade jag bråttom! menar du att våra vaser skulle vara italienska?

Dorran
2008-04-05, 20:42
Jag misstänker det fast de såldes som Tyska med etiketten Ingrid Glas. Det finns Polskt också med etiketten Ingrid Glas. Sen började de tillverka själva också och då är det naturligtvis Tyskt.