handdator

Visa fullständig version : PES blev hackat!

Bruce
2012-03-31, 14:34
Hej alla medlemmar!

I torsdags natt blev forumet hackat och det var inte så harmlöst som senast. Webbhotellet noterade detta och stängde av säkerhetsskäl ned forumet helt. Därav att ni mötts av det kryptiska meddelandet ”Forbidden”.

Vi jobbade under hela fredagen med att försöka avlägsna de främmande filerna. De var mycket speciella och gick varken att radera, modifiera eller spåra. Vi vet därför inte vad syftet med dem var.

Vi har nu återskapat forumet med en back-up och hoppas att det nu ska fungera som vanligt. Rapportera gärna om ni märker något ovanligt.

De närmaste dagarna (när vi hämtat oss från detta) kommer vi att uppdatera forumet till senaste och säkraste version för att i görligaste mån kunna undvika liknande händelser i framtiden.

/Admin

TinaSand
2012-03-31, 14:44
Tack Bruce och alla andra administratörer för arbetet ni har lagt ner på att "återuppliva" PES. :):)
Även om jag inte är aktiv med inlägg varje dag så gör jag besök på forumet dagligen - och det kändes verkligen tomt utan PES under gårdagen.
Så tack än en gång
mvh Tina

Bruce
2012-03-31, 14:47
Tack TinaSand!

Det var ganska nervprövande att inte veta vad som hänt.
Vi kan dock lugna alla med att det varje natt görs en automatisk back-up av forumet om något skulle hända.

Skogsmänniskan
2012-03-31, 15:35
Visst blev man orolig, jag var först övertygad om att det var min dator som strulade. Men på PES' FaceBook-sida hittade jag informationen att forumet blivit hackat. Hur himla tråkigt det än är att sådant händer, så var det ju ändå en lättnad att få veta vad som hänt. Så tack för informationen!

Kim von Platen
2012-03-31, 15:44
Hallå Bruce,
Trist när sådant där händer. Korkat att jag inte kom på att söka info via Facebook, då hade jag inte behövt ringa och störa. Känns tryggt med nattlig back-up.
So long...

Rosa
2012-03-31, 16:12
Tack för att ni räddat PES! Vi som användare är ju vana vid att det fungerar och tänker kanske inte på det arbete som läggs ner bakom kulisserna. När det blir ett sånt här avbrott märker man också hur mycket forumet betyder. Även om man inte skriver dagligen så är det en träffpunkt för många av oss.

Lars Kallin
2012-03-31, 16:40
Får sälla mig till de andra.
Måste säga att det var en olustkänsla som spred sig i kroppen när man inte kom in på forumet.

Ni lägger mycket krut på att detta forum fungerar. Det skall ni verkligen ha en eloge för.

Kolmårdstrollet
2012-03-31, 17:28
Det är bara att hålla med TACK.

Gideon
2012-03-31, 19:17
Att PES bara "försvann" gjorde mig (och många andra) självklart orolig.
Finns allt kvar, när den öppnas igen? var nog en tanke som jag säkert inte var ensam om.

Back-up, back-up "hela tiden" är ett mantra numera och ett måste.
Stort TACK, säger jag också, för allt slit i dagarna, Bruce!

PUUHH...! :)

Kaptenen
2012-03-31, 19:33
Jag känner en stor lättnad över att allt verkar att ha gått bra och tackar också för forumet åter är igång.

Maria
2012-03-31, 20:09
Jag säger också Tack, skönt att allt fungerar som det ska igen!

Lars M
2012-03-31, 20:09
Att PES-abstinensen uppstod så snabbt hade jag aldrig befarat. Tack för hjälpen!!

simco
2012-03-31, 21:29
Tack för allt arbete ni lagt ned! Det var verkligen jobbiga timmar utan PES! Att jag var beroende visste jag redan, men så beroende trodde jag inte. Jag saknade alla inlägg och Pesarna. Bra att ni vidtar åtgärder.

Polsson
2012-03-31, 21:33
Även jag tackar de ansvariga för att PES är i gång igen. Det tog mig någon dag innan jag kom på att gå in på Precis en sån (affären) och där fanns information om hackningen. Hade nu intrånget skett i mitten av nästa vecka istället, hade man ju kunnat sätta rubriken PES hackat till påsk!

Lars F
2012-03-31, 22:38
vill bara instämma med alla övriga kommentarer.
Nästan så att abstinensbesvären började att kännas av.

Tack ansvariga för ert arbete med att få ordning på det hela.

Trevligare hackare.

Jonny Mårtes
2012-03-31, 23:33
114747

för att ni fått igång detta eminenta forum igen :)

Andres
2012-04-01, 07:59
Jag tackar också för gott jobb med att återställa PES!!

Banden
2012-04-01, 08:36
Takk for alt arbeidet dere har gjort for å få forumet opp igjen :)

...abstinensene begynte å bli merkbare ;)

Banden