handdator

Visa fullständig version : Lite allmoge

A.F
2005-09-30, 10:05
En allmoge rubrik kunde kanske vara bra att ha på sidan?
Här är några saker jag har hemma som jag gillar.

Den här har kanske haft en ägare med namn Oskar Isaksson?

A.F
2005-09-30, 10:07
Här har jag vad jag tror är en ytterkruka för blommor, trevlig målning.

A.F
2005-09-30, 10:08
Här är min favorit dosa och mitt favorit fat.

Tingeling
2005-09-30, 14:24
Vill visa en dosa som jag köpte i en liten antikhandel i närheten av LS. Den är gjord av Hjort-Anders som även var en känd speleman, finns en artikel om honom i en A&A.

Bruce
2005-09-30, 17:50
Bruce är inte svårövertalad.
Se! Ert nya forum! Gå och uppfyll det med nya ämnen! ;)

A.F
2005-09-30, 21:13
Vilket härligt mönster det var på locket på den Tingeling, vad säger LS när
du snattar i hans trakter? :-)

LS
2005-09-30, 21:32
Vilket härligt mönster det var på locket på den Tingeling, vad säger LS när
du snattar i hans trakter? :-)

Har alltid ansett att samlarkompisar är roligare än deras saker, jag gläds med Tingeling för hennes fynd. Naturligtvis önskar jag att man varit före vad gäller asken, men ska man vara ärlig så tycker jag den hamnat hos rätt person. Undertecknad kanske inte uppskattar den riktigt lika mycket som den är värd att uppskattas på grund av att mina kunskaper i ämnet är negligerbara jämfört med de Tingeling har. Det kanske har varit hundra personer som tittat på asken, men den hundraförste visste vad det var och då blev det affär.

Som en kontring på era bilder lägger jag också in en.

Tingeling
2005-09-30, 21:35
Självporträtt? Kunde inte låta bli.....

Tingeling
2005-09-30, 21:44
Här är det en hornbägare som jag har visat på ett annat forum men tycker att den är värd att visas igen. P I S = Per Ivarson? Synd att det inte finns ett historiskt arkiv som ska följa med varje sak, tänk så mycket man kunde fått lära sig!

A.F
2005-10-01, 01:24
Haha.. det är nog bäst att odjuret förblir inlåst i din lampa LS.

Hornbägaren är en riktig rysare som idolerna säger :-)

AndersE
2005-11-06, 21:23
A.F! Kan du berätta lite om din dosa?

Hur stor är den? Vet du hur gammal den är? Var kommer den ifrån?

Jag frågar för att jag har något liknande.

A.F
2005-11-07, 19:24
Storleken på den är 7,5cm i diameter och höjden är 4,5cm med locket.

Jag vet inget om den, inte vart den kommer ifrån och inte ålder, men
jag tror inte den är ifrån slutet av 1800-talet, utan jag skulle tro på
mitten av 1800-talet eller första hälften.

AndersE
2005-11-08, 18:48
Min har en diameter om 18cm och höjd 7,5cm. Inuti locket är inristat 1777 Lö By.

Jag har ärvt burken och tror att den har sitt ursprung i Västerbotten, men hittar inget självklart "Lö By". Den skulle också kunna komma från Västergötland, och jag har uppgift om att det var mycket vanligt att sådana dosor och burkar tillverkades i Västergötland och försåldes runt i landet.

Äjth
2005-11-21, 15:07
Kommer inte på vad de heter för stunden, så det blev så ;)
Undrar över åldern. Det är riktigt hästtagel i nätet och inte metall. däremot är hopfogningen gjord av metallklämmor. Hade önskat en sammanfogning av rottrådar ostället såsom svepaskar ofta är hopfogade med. Lade man helt enkelt inte ned så mkt jobb på rena bruksföremål? och vad heter de???? :confused: nu igen. Sikt?

AndersE
2005-11-25, 09:12
Äjth, är tageln så gles att det kan vara en sikt?

Är det botten och lock?

Jag har något liknande i en del, som jag förstått används för att sålla ut sädeskornen efter tröskning. Kan någon säga hur gammal den kan vara. Kan den vara så gammal som 1700-tal?