handdator

Visa fullständig version : Två vackra flaskbottnar

prylsnubben
2012-03-12, 17:02
Hittades idag, två utsökta flaskbottnar som blir förevigade innan de åker till glasigloon. En brun med sandpuntel och en grön med rått puntelmärke och härliga "rökpunkter". Vad tror Ni om ålder:p.

Lars Kallin
2012-03-12, 21:14
Skulle jag gissa utan att därför veta ett dugg. Den med rökpunkterna skulle mycket väl kunna ha varit en sigillflaska. Förmodar att den har en diameter på ca 10-12 cm.
Lite konstigt tycker jag det är att Sigillflaskor ser väldigt bra ut i botten jämfört med motsvarande utan sigill.

Kan väl kanske bero på att det kostade mer att få en flaska med sitt sigill på, då ställdes det högre krav.

prylsnubben
2012-03-12, 21:35
Skulle jag gissa utan att därför veta ett dugg. Den med rökpunkterna skulle mycket väl kunna ha varit en sigillflaska. Förmodar att den har en diameter på ca 10-12 cm.
Lite konstigt tycker jag det är att Sigillflaskor ser väldigt bra ut i botten jämfört med motsvarande utan sigill.

Kan väl kanske bero på att det kostade mer att få en flaska med sitt sigill på, då ställdes det högre krav.

12 cm stämmer bra, kanske en gammal Biörknäsflaska då eftersom den hittades här idag, intill ett nytt vägbygge.

Lars Kallin
2012-03-12, 21:40
Tänkte faktiskt på just på Biörknäs. Just de brukar se väldigt "nya" ut i botten. Vet inte, de kanske hade järnformar??.

prylsnubben
2012-03-12, 23:28
Tänkte faktiskt på just på Biörknäs. Just de brukar se väldigt "nya" ut i botten. Vet inte, de kanske hade järnformar??.

Troligen är det botten till en sån här då, 1/3 STOP.

prylsnubben
2012-03-13, 12:28
Var bara tvungen att ta ett par till, inte så ofta man kommer åt hela insidan på botten av en sådan..........:p.