handdator

Visa fullständig version : Rengjøring av antik brännvinsflaska. Hemlighet ???

karve
2012-03-07, 16:08
Hei

Jeg prøver meg med et norsk/svensk innlegg om kalk/belegg i flaskor.

Jeg har lest ALLE innlegg her på PES om dette, og blir inte klok av det, har muligens oversett noe

Jeg er forvånad over alle de fine bildene av blanke flaskor fra expertene ( de som har kunnskap ) her på PES.
Jeg har nå testet Autosol , sitronsyra, oppvaskmedel, kalkfjerning, sand osv.

Inget funkar....... Jeg har bestemt meg for å teste ut dette på to av mine flaskor som inte er av de beste, har brukt mange dager på dette, og jeg er inte den som gir opp, men er overbevist om at noen av de som bruker dette fora, har så mycket kunnskap at det hadde vært generøst å dele noen av disse kunnskapene .... Til orientering er de flaskene jeg snakker om delvis grå på innsiden...

Hvem tar utfordringen ??

For felles glas-interesse ønsker jeg alle noen gode svar
KARVE

Kim von Platen
2012-03-07, 16:22
Hallå Norge,
Nej, någon hemlighet tror jag inte på. Jag är ingen expert, men har några flaskor. Om inte citronsyra i vatten fungerar beror beläggningarna på annat än kalk. Varför inte testa med sprit? Men sannolikt är det glassjukan som spökar och mot den finns ingen bot.
Följer tråden för frågan är intressant.
Skål och so long...

karve
2012-03-07, 17:05
Hallå Norge,
Nej, någon hemlighet tror jag inte på. Jag är ingen expert, men har några flaskor. Om inte citronsyra i vatten fungerar beror beläggningarna på annat än kalk. Varför inte testa med sprit? Men sannolikt är det glassjukan som spökar och mot den finns ingen bot.
Följer tråden för frågan är intressant.
Skål och so long...

Takker så mye for ditt svar ( du har svart meg før også ). En trevlig hobby må en gå dypt i........

Skål til deg og , og kanskje jeg en dag skåler for deg fra en ren flaska/plunta

PLYNG
2012-03-07, 18:23
Jag använder GROV salt (av den typ, som brukes i desk-maskiner - den GROVESTE!! - Ca. 2-3 cm. + lite ättik i bottnen av flaskan, så att konsistensen blir som gröt.
Ryst flaskan (husk at holde fingeren eller en kork i flaskan ;-)) med roterande bevägelser - gör det länge och gång på gång! - Lad flasken stå med innehållet i ett dygns tid eller så. Spola med rent, varmt vatten. - Om det hjälper är det gott - hjälper det icke, da får du leva med det.

Pöj-pöj (Lycka till)!

karve
2012-03-09, 16:11
Jag använder GROV salt (av den typ, som brukes i desk-maskiner - den GROVESTE!! - Ca. 2-3 cm. + lite ättik i bottnen av flaskan, så att konsistensen blir som gröt.
Ryst flaskan (husk at holde fingeren eller en kork i flaskan ;-)) med roterande bevägelser - gör det länge och gång på gång! - Lad flasken stå med innehållet i ett dygns tid eller så. Spola med rent, varmt vatten. - Om det hjälper är det gott - hjälper det icke, da får du leva med det.

Pöj-pöj (Lycka till)!

Takker så mye PLYNG..... Jeg har prøvd det meste, men dette ble et meget godt resultet på den første jeg har prøvd på....