handdator

Visa fullständig version : Blå vas

bergman
2007-02-01, 00:05
Tjena.

Har fått en grymt "fulsnygg" vas och skulle vilja veta lite mer om den. På det lilla som finns kvar av klisterlappen kn jag utröna typ Holmegaard.
Är det nån som vet mer om vem som gjort den och vad den kan vara värd så vore jag väldigt tacksam.

Hälsningar Maria.

Ballonggreven
2007-02-01, 00:19
Michael Bang är väl designern om jag inte minns fel. Tillverkaren är mycket riktigt Holmegaard (Kastrup-Holmegaard).
Minns inte va serien heter men pjäserna finns i många storlekar och poppiga färger. Finns även i genomsiktligt glas.
Mycket populära.
Din ser inte så stor ut, men är den kring 25 cm borde den gå för en 350-400 kr i butik.

bergman
2007-02-01, 16:56
Tack greven det ska jag kika närmare på.
Ett annat namn jag fick höra idag var Per Lütken, vem är han då? kan han också vara möjlig designer?

Hälsningar Maria

cjf
2007-02-01, 17:43
Undrar jag om man inte måste kasta in ytterligare en designer. Jag tror att det är Otto Bauer som är upphovsman, är det inte den här serien som heter "Carnaby"?

Dex
2007-02-02, 00:10
Är det inte rentav Otto Brauer han heter? Men jo, det är han som gjort dem. Jag vet inte vad som är gemensamt för Carnaby men har sett vaser av helt annan form som kallats för det. Men det kanske är alla färgglada underfångsvaser från Holmegaard som kallas det? :confused:

Vad som är fult med dem kan jag inte alls förstå dock, utan de där är enbart snygga, snyggare, snyggast! Säg till om du vill bli av med den.;)

cjf
2007-02-02, 08:27
Du har helt rätt Dex, Brauer heter han! Så går det när man svarar på frihand utan tillgång till litteraturen... ;)

Dex
2007-02-02, 08:38
Du har helt rätt Dex, Brauer heter han! Så går det när man svarar på frihand utan tillgång till litteraturen... ;)
Och jag lade det på minnet just för att jag trodde det var en felskrivning först. :)

bergman
2007-02-02, 14:51
Tack för alla svaren jag ska googla för fulla muggar nu.
Så det ska vara Brauer och inte Bauer.. jaja det blir lite krångligt ibland. Ha det.

Sladden
2007-02-02, 17:14
Liknande. 31 cm. hög.
Etikettmärkt Holmegaard.