handdator

Visa fullständig version : Ej järnbrist

LS
2007-01-27, 12:14
Möjligen hjärnbrist, är det här just nu. Kom över ännu en stämpelyxa härom dagen, den högra har varit ute på forumet tidigare men jag tog med den för jämförelsens skull. Den vänstra nyinkomna har en lite intressant stämpel, det står HAGLÖFS MEK.A.B. NORA SWEDEN. Finns det någon kunskap om detta företag vore det roligt att få ta del av den.

Tången på bilderna, vad kan den vara avsedd att användas till måntro, själv har jag inte den blekaste aning.

Ulferic
2007-01-27, 18:06
Kul tång. Vilket gör att jag skriver ihop det till ett ord kultång. Detta är ingen sanning utan en gissning på vad jag tror det kan vara. Ju mer jag tänker på tänger så fanns det en gång en tång för varje tillfälle. Själv använder jag en s.k. engångstång. Hittade inget om Haglöfs, kanske någon Norait dyker upp med svaret.

766
2007-01-27, 18:34
Jag skerv ett svar tidigare men det har på något vis kommit bort.
Tången är ingen kultång utan en avbitare för att klippa av ingötet till blykula eller annan gjuten produkt i bly eller tenn. Något för AF!

LS
2007-01-28, 07:34
Tack för svaren! 766 har kanske kommit på vad tångens användningsområde är, då de två rundningarna är skarpslipade och avsedda att klippa av något med. Fyller på med lite mer ferritblandningar.

Ulferic
2007-01-28, 20:05
Ser mysigt ut. Säkerligen har även du fått lite vitt hos dig. Ser jag fel eller rätt, om jag tycker det det ser ut som en limkokare i baken. Eller är det en villa att jag tycker mig se dubbla handtag.
Sätt upp brandskylten på ytterväggen så får du förtur om det böjar brinna i mo eller holm.

E.B.
2007-01-28, 20:38
Undrar om du inte ska byta ut N:et mot ett M. Det passar nog väldigt mycket bättre. Kolla bla här:

http://www.skogsmuseum.w.se/map_18_Skogsuppskattning.htm

LasseC
2007-01-28, 21:46
Det är rätt intressant med Allmänna Brandförsäkringsverket.
Det grundades på slutet av 1700-talet och försäkrade större gårdar och industrier. Alla gamla handlingar finns kvar hos dem. När vi gjorde en genomgång av trakterna hos AF så letade vi efter material om Johannisbergs koboltverk. De enda ritningar över platsen fanns hos Brandförsäkringsverket. Med utgångspunkt från denna plan kunde vi lokalisera en del av de olika verksamheterna där Bl.a. hittades resterna efter det gamla laboratoriet som idag var en jordkällare.