handdator

Visa fullständig version : Fråga: Hjälp mig lösa mitt problem

merkel
2011-12-26, 10:10
107986107987Hej
Som ny medlem så hoppas jag på hjälp av er.
Fråga 1
Skaffade mig en gammal soffa som jag gjorde om till gästsäng men vad är det för stil,ålder,värde jag har inte sett nått liknande nånstans men det finns naturligvis.

Fråga 2
Efter div renoveringar hemma så kastade vi ut originalgarderoben och hitta detta skåpet på blocket som ersättning,men vad är det för stil,ålder,värde jag har inte sett nått liknande nånstans fast jag sökt ÖVERALLT tror jag.

mvh//merkel

merkel
2011-12-28, 13:18
Skönt att veta att det inte är bara jag som inte vet nått om möblerna.
Trots en hel del som tittat in och
läst frågan om möblerna.
om ni inte vet så kanske ni har tips på var man kan söka info.
Mvh//merkelsson

Kaptenen
2011-12-28, 14:00
Hej och välkommen till forumet!

Rent spontant är din soffa i nyrenässans, troligen från en svensk snickerifabrik och storleken tyder på att den är tänkt för två personer.

Skåpet är i nygustaviansk stil.

merkel
2011-12-28, 15:22
Hej
Tack för svaret,jag har googlat på det du skrev men hittar ändå inget.
Kan det vara någon lokalmöbelsnickare som gjort möblerna?
Var iväg till lokal handlare som säljer beg kvalitets möbler och visade foto på skåpet,
deras info var som du sa Gustavianskt men sådana skåp hittas endast hos finare antikvitetshandlare säger dom.
Skåpet verkar vara gjort i björk eller nåt annat lövträ,stort är det viket fall.
H=2m
B=1,4m
D=0,5m
Instickslås och mässingsgångjärn.
Skulle vara kul om nån har info det
mvh//

Kaptenen
2011-12-28, 16:11
Kollade just i Ernst Fischers Svenska möbler i bild: Möbelformerna från 1830-1930 utgiven 1950 (ss. 93-94)

Där finns två soffor i samma stil, dock inte identiska.

108117

108116
Oscar II:s klassicism (ny-renässans), Herrumsmöbel
Malmö museum

Skåpet är inte från den gustavianska tiden och därför blir det tyvärr fel när handlaren kallar skåpet gustavianskt. Skåpet kan vara samtida med soffan eller gjort några årtionden in på 1900-talet.

HgF
2011-12-28, 17:12
Det är som kaptenen säger här, soffan är i nyrenässans från slutet av 1800-talet och skåpet i en nyklassicistisk/ nygustaviansk stil, gissningsvis från 1920-talet då denna stil hade ett stort uppsving i den sk 20-talsklassicismen. Det har med stor sannolikhet ingått i ett garnityrmöblemang och är sannolikt tillverkat någonstans i det sydsvenska möbelbältet. Det fanns många mindre möbelfabriker i Småland med omnejd som tillverkade dylika möbler.
Soffan har en liknande historia fast några decennier tidigare. Varken soffan eller skåpet är ovanliga möbelpjäser. Du kommer inte att hitta tillverkaren med befintliga uppgifter.