handdator

Visa fullständig version : Bibel o nya testamentet

katten
2007-01-26, 21:09
har en läderinbunden bibel från 1910 tryckt i Stockholm av Otto Ahlström på Svenska Bibel-Sällskapets bekostnad, och en andra upplaga av nya testamentet från 1854 tryckt i Göteborgpå N J gumperts förlag av "ett företal av framlidne prosten Henric Schartau". Den första är i gott skick, den senare mer sliten. Hittade ett bibelcitat tryckt på genomskinligt rött papper med guldtext i nya testamentet. Vill veta det mesta om dessa böcker samt bibelcitatet. Tacksam för alla svar!!!!

Ulferic
2007-01-26, 22:21
Hej katten. Vad gäller de flesta biblar från 1800-1900-talet är det tyvärr så att det andliga värdet är större än det värdsliga. Brukar själv titta på biblar som säljs. Mest för att det ibland kan finnas intressanta uppgifter om ägarna genom åren. Några utgåvor från 1800-talet kan ha lite värde beroende på vem som tryckt. Förutsättningen för att biblar frå 1800-1900 överhuvudtaget skall ha något värde är att de är i mycket gott skick. Hoppas att någon som är mer insatt i det kyrkliga kan hjälpa dig ytterligare. Vilket citat?

katten
2007-01-27, 08:40
"Och åkalla mig i nödene;så will jag hjelpa dig, så skall du prisa mig." Under det kanske det står Bjal. 50,15. Bjal vet jag inte om det är rätt, det är tryckt med gamla bokstäver så det är svårt att se vad det ska föreställa.

Peter S
2007-01-27, 12:46
Psaltaren...