handdator

Visa fullständig version : Spärrade inlägg

Johan B
2007-01-26, 14:46
Jag såg att du tagit bort ett inlägg från ... som klagade på något jag inte riktigt förstod. Du skrev att det var i fel forum. Är det inte bättre att bara flytta kritiken till rätt forum än att radera. Nu får han/hon ju rätt i att det är censur.

Bruce
2007-01-26, 15:08
Jag såg att du tagit bort ett inlägg från ... som klagade på något jag inte riktigt förstod. Du skrev att det var i fel forum. Är det inte bättre att bara flytta kritiken till rätt forum än att radera. Nu får han/hon ju rätt i att det är censur.

Hej Johan B!
"Öppna frågelådan" är avsedd för icke registrerade medlemmar som vill ställa frågor.
Inlägget, eller snarare angreppet, om forumet och några av dess medlemmar fick ligga kvar just som du argumenterade.
Dock blev det en massa svammel (och kloka inlägg) och jag tyckte att tråden hade fått sin tid ljuset.

Kritik mot forumet, administratören och moderatorerna är välkommet och en rättighet. Dock är den rättigheten förbehållen dem som valt att vara medlemmar och håller sig till forumets regler.

Det enda som censureras är personangrepp, inlägg som kan väcka anstöt samt intrång i upphovsrätten. Vi stryker också inlägg som uppenbart lämnar trådens ämne.

Medlemmar blir endast avstängda om de upprepade gånger bryter mot forumets enkla regler.
De medlemmar som hittills permanent stängts av har MEDVETET saboterat forumet eller begärt utträde.

/Admin

766
2007-01-26, 15:55
Har det funnits någon som blivit permanentad?

Bruce
2007-01-26, 16:05
För historiken återges här det ursprunliga inlägget i "Öppna frågelådan" samt svaret från Jung_Kee:

Oregistrerad:
Är det nån ide?
Att överhuvud ställa en fråga ? Är inte det här ett ställe för NN och NN att kunna kontrolera alt vad som sägs . Lite öststatsmetorder men dom kanske är komunistinspirerade ? Komunism är ju inte fel men i dagens sämmhälle funkar det ? Ja det verkar ju så för utalar man sig kritiskt då blir man ju avstängd åtminstone här och bland högerpolitikerna . Men dom måste väl hålla detta igång för att kiunna plocka information från andra det var väl därför han stälde frågan själv om man skulle dela med sig .Har du inte själv märkt att kännarna har försvunnit eller ? är du så inne i klubben för inbördes beundran att du inte ser det . Ja det skulle jag göra live men ej till dig du är en profitör utan dess bemärkelse . Tror ju att snart kommer medlemsantalet att sjunka när metoderna som dettta styrs med syns i verkligheten . Finns ju många jag skulle kunna hjälpa med uppgifter men aldrig NN och NN. Det är vad jag och mina kopisar här i området tycker . Sköt om er alla .

Jung_Kee:
Hej! Nu är jag varken NN eller NN, men jag är moderator här och undrar vad det är du vill ha sagt med detta inlägget? Att du är upprörd över något förstå jag, men över vad?

Har du blivit personligen förolämpad?
I så fall bör du ta sådant här via PM-funktionen så att ni kan reda ut saken internt.

Eller tycker du att forumet är dåligt modererat?
Ta i så fall upp exempel är du snäll, så att vi har något att diskutera! Vi kan alltid bli bättre här, vi är trots allt människor som felar även om vi är moderatörer *människor blir inte bättre människor av titlar, bara mer ansvarstyngda*, så om du hjälper oss och är tydlig med vad du tycker och varför så ska vi göra vårt bästa för att göra detta till ett forum som du och alla vi andra trivs med!

Och snälla, försök att hålla en god ton även om du inte gillar vissa personer här! Det är så lätt att det leder till ren pajkastning om man inte respekterar varandra. Och då menar jag ömsesidig respekt. Personangrepp är inte tillåtna i vardagslivet och är det inte på Internet heller, däremot så är det fritt fram att komma med kritik och åsikter kring forumet och hur det sköts!

Mvh.

Peter S
2007-01-26, 18:12
Erkänner att jag svamlade, men tycker fortfarande att man ska kunna kräva en viss ordning bland inläggen. Jag tycker vi tar bort den öppna frågelådan. Har man inte större intresse och mer självständighet än att man kan skapa sig ett konto kanske man ska fundera på avsikten med inläggen. Antalet nya medlemar är ju faktiskt större än antalet frågor i den öppna frågelådan...

Sladden
2007-01-26, 19:01
Spärra, redigera och bestäm!
Bara det inte drabbar mig.
Men jag är ju så skötsam så........

A.F
2007-01-26, 19:41
Håller med Peter S den öppna frågelådan föll inte så väl ut som jag tänkte
när jag kom på ideen.

Man kan nog lika gärna ta bort den helt.

766
2007-01-26, 19:44
Som slut på det hela .... så är det reglerna som bestämmer vad... och inte vem som är syster med vem osv. så att blanda in personligheter verkar rätt så knäppt.
Sen å andra sidan så har jag inte läst reglerna och tänker inte göra det heller, det är sååå spännande att tänka själv.
Det är klart att om jag personligen skulle avgöra vilka som skulle vara med här så hade det blivit andra bullar men det kan vi lämna därhän.

En fördel än så länge är att folket har ett visst intresse av antikt, kommer "vanligt" folk in så blir det bara som jag kallar det loppismög som dom tror är någonting. Och det är jobbigt. Tror att man för fem kronor kan, utan något kunnande köpa och att det sedan är värt multum.

766
2007-01-26, 19:46
AF nu skall du inte vara så blygsam, allt resultat är bra resultat.

Bruce
2007-01-26, 21:14
Eftersom "Öppna frågelådan" inte utnyttjades till mycket mer än att kritisera ett forum man valt att inte tillhöra så har det nu strukits.

/(en lätt trött)Admin

Sladden
2007-01-26, 22:12
Som slut på det hela .... så är det reglerna som bestämmer vad... och inte vem som är syster med vem osv. så att blanda in personligheter verkar rätt så knäppt.
Sen å andra sidan så har jag inte läst reglerna och tänker inte göra det heller, det är sååå spännande att tänka själv.
Det är klart att om jag personligen skulle avgöra vilka som skulle vara med här så hade det blivit andra bullar men det kan vi lämna därhän.

En fördel än så länge är att folket har ett visst intresse av antikt, kommer "vanligt" folk in så blir det bara som jag kallar det loppismög som dom tror är någonting. Och det är jobbigt. Tror att man för fem kronor kan, utan något kunnande köpa och att det sedan är värt multum.

5 spänn på Erikshjälpen!
Kanske inte "multum" men visar ändå att du har fel, 766.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?t=3057

Peter S
2007-01-27, 15:54
Det enda som censureras är personangrepp, inlägg som kan väcka anstöt samt intrång i upphovsrätten. Vi stryker också inlägg som uppenbart lämnar trådens ämne.

Men är det just inte personangrepp?
Jag tycker det är löjligt att försöka ha en hövlig inställning till någon som uppenbart vill sabba. Om man kritiseras för att censurera må det vara hänt. Som det är nu står insändarens uppgifter oemotsagda, eftersom det inte går att bemöta dem utan att nedlåta sig till samma metoder som insändaren.

Jag har inget emot att bli struken om någon inte gillar det jag skriver, men jag skulle också samtidigt fundera på om jag är i rätt forum och skriver.
Ta bort hela denna tråd och låt händelsen begravas i glömska, är mitt förslag...

Om detta forum får kritik för att vara en klubb för inbördes beundran så kan man ju fråga sig varför inte fler vill vara med. Vi har ju plats för alla typer av oliktänkare, utom just de som vill sabotera eller vara taskiga mot andra.

Bruce får nog att göra lite till innan han kan andas ut...

Bruce
2007-01-27, 19:19
Bruce får nog att göra lite till innan han kan andas ut...

Man kan inte räkna med att ha det lugnt om man ska administrera ett forum (men det är kul för det mesta).

Ett forum ska ju i första hand fylla sitt syfte att vara en plats där människor med liknande intressen kan mötas, diskutera, lära, roas och berikas.
Idealet är att det ska vara en plats för alla med högt i tak och ha en trivsam stämning.
Det är inte alltid lätt och oftast är det en vinglig balansgång.

Som tur är har jag två kloka moderatorer (cjf och Jung_Kee) som stöd.
Vi försöker att diskutera åtgärder för att det ska bli så bra som möjligt. Oftast är vi överens, ibland inte. Oftast blir det bra, ibland mindre bra.
En sak som dock ska prägla forumet är öppenhet angående åtgärder och beslut. Det betyder att i största utsträckning (och inom rimlighetens gränser) ska strykningar av inlägg, låsningar av trådar och liknande förklaras och motiveras.

Som tidigare sagts är vi mycket tacksamma för kritik som kan göra våra insatser bättre och forumet mer funktionellt och trevligare.

/Admin