handdator

Visa fullständig version : Transportutbyte

T.N
2007-01-25, 11:40
Vill ta upp en sak som är irriterande, det är auktionshusens ovilja att skicka saker med Buss/post vet ej om det beror på brist av anställda eller ren bekvämlighet. Som det är nu så är det hopplöst att ropa in ngt.utanför länsgränserna det kostar skjortan att transportera hem det, så jag tänkte om det finns några här på p.e.s. som vore intresserade av ett utbyte av tjänster. Det skulle fungera ungefär som så att tex. om jag ropar in ngt. i Malmö så hämtar någon snäll människa på orten där sakerna ( bara mindre saker ) och skickar dom till mig mot en liten kostnad för packetering och goodwillen. Jag tar gärna på mig Dalaområdet om någon är intresserad så fortsätt diskutera här, och om utbyte är ngt. som ni vill vara med om så hör av er till mig. Hoppas att många vill haka på det kan ju bli ett nytt Transportkooperativ.

Jung_Kee
2007-01-25, 11:44
Toppenidé! Himla synd att jag inte bor i något auktionsområde, men jag hoppas verkligen hakar på konceptet! :)

Ballonggreven
2007-01-25, 11:52
Käck idé!
Om det inte blir alltför frekvent kan jag tänka mig att hjälpa till från Malmö.
Vilka auktionsfirmor är intressanta i dalaområdet?

T.N
2007-01-25, 12:09
Säger som Ian och Bert hoppas det blir drag under galoscherna, men det får inte bli en börda för folk att vara med i detta kanske som högst 1-2 ggr. i månaden som ett maximum. Här i Dalarna finns frekvent Dalarnas auktionsbyrå i Borlänge och Falu stadsauktioner som börjar bli lite intressant med kvaliteer och specilauktioner typ.militaria,leksaker.

Äjth
2007-02-09, 14:36
Hänger på T.N´s tråd och tycker det är en utmärkt idé, ska själv till denna auktion söndag 11 feb. http://www.auktion.se/a/auktion/?auId=867
om ngn skulle finna något av intresse. Bilder tillförs kontinuerligt. Detta är en auktion jag gärna bevistar, trevlig auktionist, ordning och reda och trevliga lokaler, då och då finns kanonauktioner med mkt trevligt för de flesta.

cjf
2010-01-13, 10:56
Bumpar den här gamla tråden lite. Hjälper själv gärna till i Malmö-Lund-området i rimlig omfattning.

Kim von Platen
2010-01-13, 14:40
Hallå T.N,
Klok tanke och ett bra exempel på hur vi i Pesanien kan hjälpa varandra och göra riket intressantare och rikare.
Åtar mig gärna transporter mellan Stockholm, Uppsala och norra Roslagen vid de tillfällen vi pendlar, ca en gång i månaden.
Ett praktiskt problem är väl att man måste ha den där lappen för att kunna hämta ut föremålet eller kan man skicka en fullmakt via nätet? Betalningen kan man ju göra via internetbank. Men så har vi det där med förseningsavgifter...
Auktionshusens dilemma är att få in föremål, inte att distribuera.
Det är alltså vi som lämnar in som styr husens service. Om jag lämnar in en Zornmålning på Bukowskis och säger: ... så vore det bra om ni ser till att eventuell köpare får tavlan kostandsfritt oavsett adress... Vad tror du svaret blir?
So long...

T.N
2010-01-13, 15:05
Som jag sagt så åtar jag mig att vara behjälplig om någon pesare köper in något i Falun-Borlänge, och det är väl bra om flera kunde rycka in. Jag hade ett inköp nyligen i Lund men jag fick hem det ändå av en bekant som för tillfället var i regionen, annars så hade jag nog tillkallat dig cjf.

Bosskey
2010-01-13, 19:15
Jag ägnar mig lite åt nå't liknande. Många Amerikaner vill av någon outgrundlig anledning inte sälja till folk utanför USA.........därför.......om jag köper något på t.ex. ebay, skickar säljaren det till en kille i New York(som jag lärt känna), han i sin tur samlar på Nordisk keramik av olika slag. Köper han nå'nting här, skickar de det till mig. Lite då och då packar jag en låda och skickar till honom......och han gör likadant till mig. Funkar perfekt, tycker jag. Vad jag märkt är att det är mycket billigare att skicka(i alla fall lite tyngre paket) från USA till Sverige......än på andra hållet :-( /T

Tingeling
2010-01-13, 22:44
Kan bidra med närkelandskapet om någon hittar något på en auktion härikring, antingen med vidarebefodran eller lite lagerplats.

tallen
2010-01-14, 11:11
Jag kan också hjälpa till i Falun/Borlänge-området, samt Gävle. Jag reser dock inte så mycket att jag är till nån nytta som transport utom i undantagsfall då man ska nånstans speciellt. Jag kan dock hjälpa till med att packa om och skicka med Schenker, DHL, Bussgods mm, det är tämligen lättillgängligt här i Falun och även i Gävle vad gäller de två första. Jag kan även lagra mindre grejer, i undantagsfall nån möbel om det inte blir för långa perioder...:D

Rosa
2011-02-13, 22:36
Åtar mig gärna att hämta och skicka mindre saker från Stockholm (i rimlig omfattning).

Lars Kallin tog upp problemet i den här tråden:
http://www.precisensan.com/antikforum/showpost.php?p=172420&postcount=8

söffe
2011-02-14, 10:01
Bor i Göteborg och kan vara till hjälp där i begränsad omfattning (mindre föremål).
söffe:D