handdator

Visa fullständig version : Första testamentet?

Hörn14
2011-11-29, 10:41
Vill veta mer om den här: första testamentet. Biblar är inte alls eftertraktade nu, av jag förstått men bilderna(fotona) i boken är ju speciella. De är riktigt vackra och uppkommer på var tjugonde sida. En familjebibel tycks det vara.
Mvh

Hörn14
2011-11-29, 16:52
Jag rättar till: det skall givetvis vara Nya testamentet

Kaptenen
2011-11-29, 17:23
Vilket tryckår är det! För den var svår att söka på.:)

Hörn14
2011-11-30, 13:34
Här kommer fler sidor ur bibeln..Årtalet som står där, är det när den trycktes. För bibeln har gått på auktion för länge sedan. Lappen finns kvar för 16 kr.
Måste bara visa kartan som är så speciell.

MrTompa
2011-11-30, 14:15
Väldigt vacker bibel i mina ögon. Ovanlig med fototryck o färgtryck från den tiden. Tyvär är det ju så att biblar är det som det tryckts aldra mest av under en väldigt lång tid i vårat land. Väldigt få biblar som generar pengar över huvud taget. Dom som genererar pengar alls från 1800talet är Gustave Dorés illustrerade biblar. Dom är dock ganska billiga idag. Var mkt dyrare för 25 år sedan. Specielt den första utgåvan på svenska. Då bara nya testamentet. Tryckt 1877. Sedan första utgåvan av hela biblen från 1885.

Men som sagt din bibel är vacker! Ser att den dock är trasig i ryggen.

Lite kuriosa om förkortningarna på pärmen ;)

IHS är ursprungligen en förkortning för namnet Jesus i medeltida handskrifter (ursprungligen ΙΗΣ, varvid Η avser den grekiska bokstaven eta).

INRI är en akronym för Iesus Nazarenus, rex Iudaeorum (IESVS·NAZARENVS·REX·IVDÆORVM), latin för "Jesus från Nasaret, judarnas konung". Dessa fyra bokstäver utgör begynnelsebokstäverna i inskriptionen på Jesu kors och pryder även krucifix.