handdator

Visa fullständig version : Greppaflaskor

Lars Kallin
2011-11-21, 23:09
Har väl inte jagat den så väldigt, men den kom som i skottlinjen.
Den högra greppaflaskan är 26 cm hög. tror att det är den största modellen. Har inte haft den förr, men får man dem för under 200-ingen med frakt så må det vara hänt.106127

simco
2011-11-22, 08:02
Fantastisk fin bild och Grattis till greppaflaskan med ett så förmånligt pris!:)

Mycket vackert att titta på. Den stora lilatonade flaskan gillar jag skarpt. Det fina ljusblå, mönstrade saltkaret i förgrunden är mycket lik en sockerskål/godisskål med förnicklad grepe som jag har, ska ta en bild och lägga ut i en annan tråd och se om du tror att det är samma mönster i glasmassan.

Kim von Platen
2011-11-22, 15:20
Hallå,
Kul att se, en sådan där bamse skulle jag behöva på ålderns höst.
Berätta gärna lite mer om greppaflaskor; funktion, ålder, ursprung etc så slipper jag och många andra med darrig hand goggla, dyka och surfa.
Tack för titten och so long....

Dykar`n
2011-11-22, 16:13
Vilka fina "skrynkliga" flaskor!!

Jag gillar det "knappt" synliga polkagrisglaset!!
Vad kan ett sådand ha för en historia??

Banden
2011-11-22, 20:44
Fine flasker og ekstra fint når man har flere forskjellige størrelser, 26 er jo veldig stort :)

Jeg har forsøkt å leite litt etter info om greppaflasker siden jeg har en selv, men det virker som om de er laget av mange svenske glassverk nesten hele 1800-tallet?

I Norge blir de kalt "Svenskeflasker" og ble laget på Hadeland (evt. Biri?) på midten av 1800-tallet (Christiani Glassmagasin courant 1867), men jeg er usikker på om det lar seg gjøre å skille de norske fra de svenske.

Jeg ser alle dine er relativt flate på toppen og klare i glassmassen, min er litt mer skrå inn mot halsen og ganske grønn i glasset. Det beste med min er en sølvkork laget av en 24skilling mynt fra 1748, selv om flasken selvfølgelig er laget senere.

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?29251-Karaffel-flaske-med-s%F8lvkork

Banden

Lars Kallin
2011-11-22, 21:43
Vilka fina "skrynkliga" flaskor!!

Jag gillar det "knappt" synliga polkagrisglaset!!
Vad kan ett sådand ha för en historia??
Vet tyvärr inget om polkaglaset, gillar det dock.

Fine flasker og ekstra fint når man har flere forskjellige størrelser, 26 er jo veldig stort :)

Jeg har forsøkt å leite litt etter info om greppaflasker siden jeg har en selv, men det virker som om de er laget av mange svenske glassverk nesten hele 1800-tallet?

I Norge blir de kalt "Svenskeflasker" og ble laget på Hadeland (evt. Biri?) på midten av 1800-tallet (Christiani Glassmagasin courant 1867), men jeg er usikker på om det lar seg gjøre å skille de norske fra de svenske.

Jeg ser alle dine er relativt flate på toppen og klare i glassmassen, min er litt mer skrå inn mot halsen og ganske grønn i glasset. Det beste med min er en sølvkork laget av en 24skilling mynt fra 1748, selv om flasken selvfølgelig er laget senere.

http://precisensan.com/antikforum/showthread.php?29251-Karaffel-flaske-med-s%F8lvkork

Banden

Jag har själv två st som är liknade den du visar.
106153
Typen av flaskor finns i Sverige, Norge Tyskland. Danmark är jag tveksam till Finland borde de finnas.

De kallas lite olika i olika kuranter. 12-kantiga eller 8-kantiga .
Storlekar 1/16 kanna 16 cl, 1/8 kanna 33 cl, 1/4 kanna 65 cl samt 1/2 kanna 1,3 l.
I de äldre illustrerade kuranterna var det endast Limmared som tillverkade den stora.

Kim von Platen
2011-11-22, 22:56
Hallå Banden och Lars,
Tack för vägledning och so long...

Banden
2011-11-27, 23:51
Fant ut at jeg hadde kopi fra Hadeland-katalogen 1867;