handdator

Visa fullständig version : Dagens äldsta flaska ?

Björn L
2007-01-24, 22:43
Denna flaskan som jag har fått till skänks (!) idag av min samlar kollega UncleSam ( Thank you very much again !), är mitt senaste tillskott i samlingen. Åldersmässigt skulle jag vilja placera den på 1700 talets mitt ungefär men det skulle vara kul att höra lite kommentarer om den.

766
2007-01-24, 23:03
Den är bra nog, kan säkert vara både 17 o 18 hundra tal.
Man får väl betänka att folk kunde tänka på den tiden också så detta med former kunde variera rätt så mycket.

Björn L
2007-01-25, 00:12
Jag skulle bli förvånad om man hittade något belägg för att den här modellen har använts så sent som in på 1800 talet, men det blir nog svårt att styrka vilket som är det rätta....

Björn L
2007-01-25, 00:16
Det skall bli intressant att höra vad Glasdykarn tror om denna. Botten är ju lite speciell så det kanske går att härleda den till något glasbruk ?

A.F
2007-01-26, 11:51
Snygg sak, jag skulle placera den under 1700-talets andra hälft efter att
tittat på formen och jämfört med de scandinaviska ifrån 1730 - 1750 som
jag har på bild.

Jag har ett fotot på en mycket snarlik flaska som ska komma ifrån
Strömsbäcksglasbruk, men bilden är liten och dålig och det står inget
om färg eller mått på den och hur botten ser ut på den vet jag inte.

Men det måste vara en Scandinavisk flaska du fått för Engelsk är den
inte och jag har inte sett något liknande på bild ifrån Tyskland/Holland
heller.

Glasdykaren
2007-01-27, 01:54
Ser ut att vara en standardflaska av 2/3 Stops volym. Diameter runt 10,5 cm
Användes flitigt som bordssrveringsflaska på krogar,värdshus och bland finare folk.
Denna typ blåstes i Sverige från mitten på 1730 talet till runt 1815 då den försvann ur produktion.
I Finland levde modellen kvar i minst 30 år till.
Endast i enstaka undantagsfall går det att härleda en omärkt flaska.
För att röra till det lite extra så kan nämnas att det förekom att glasblåsare även fick med sig formar när de flyttade till nästa glasbruk.

LS
2007-01-28, 11:42
Björn, töm i vatten i flaskan. Rymmer den 2/3 stop, f.ö. samma som 1/3 kanna, så ger det en viss information. 2,617 liter : 3 = 0,87 lit.

Glasdykaren
2007-02-05, 01:01
Det där med volymen på gamla flaskor var det inte så petigt med.
De blåste oftast i sk. fastform dvs. formar som gav botten och kroppens diameter (med visst släpp). Däremot kroppens höjd kunde variera avsevärt vilket givetvis påverkade voymen.
Har exempel på sigillmärkta 1 qvart Stops flaskor från Biörknäs där volymskillnaden är 10cl trots att de är blåsta i formar med samma diameter.