handdator

Visa fullständig version : Fråga: Rengöra eller inte?

Katti
2011-10-24, 22:26
Jag har en fundering omkring rengöring av olika metaller. Blir förvirrad av den info som de för fram på Antikrundan och liknande. Ibland säger de att något skulle må bra av rengöring och i andra fall tycker de att ägarna har gått för hårt fram. Finns det någon regel på när och vilken metall som ska/inte ska rengöras? Jag förstörde dessutom nyligen en ljusstake genom att rengöra den med vatten och lite milt diskmedel... :(

Kim von Platen
2011-10-25, 00:29
Hallå Katti,
Det finns två skolor, den gamla tyska att allt ska skina som nytt och den nysvenska (efter Bengt Janson i Antikrundan).
Min uppfattning är att man måste bevara patinan, särskilt när det gäller tenn och järn, medan jag ibland, vartannat år, putsar mässing som får ett djup utan att förlora sin patina. Silver måste man naturligtvis putsa, men inte för ofta.
Dammtrasan är bäst. So long....

hose
2011-10-25, 06:50
Kun i sverige tror man at snavs er patina.

Du skal altid rengøre, men ikke på en sådan måde at du pudser oprindelig oxidering væk. Og den type.
Snavs kan man altid fjerne.

Som udgangspunkt kan du tænke - hvordan så denne ting ud da den var ny?
Hvad er den oprindelige tanke?
Messing skal skinne som guld. Sølv skal stråle osv.
I perioden omkring 1900 bruges oxidering som del af oprindelig look - den skal ikke fjernes.

Hvis du tænker på den oprindelige mening, så gør du ikke noget galt.

Patina er det naturlige slid som opstår ved daglig brug.

Qrt.S
2011-10-25, 09:12
Du har fått två bra svar speciellt följande:

Som udgangspunkt kan du tænke - hvordan så denne ting ud da den var ny?
.

Patina är vad lata människor kallar beläggningar och smuts. "Se så härlig patina det har!" Jag skulle säga att "Hur kan någon ha ett så oskött och "nerski...smutsat föremål?".

Men, det finns en viss sanning i bergerppet "patina". Ett gammalt silverföremål som tvättats, avtorkats och använts regelbundet blir inte svart och/eller börjar skimmra som regnbågen utan det får en djup vacker silverglans. Det är äkta patina, inget annat. Den skall man inte polera bort me dkraftiga putsmedel, det blir förstört.

Trots allt kan jag inte undlåta mig att fråga, att hur har du lyckats förstöra ett föremål med vatten och diskmedlel, vad är förstörelsen?

Katti
2011-10-25, 19:34
Tack så mycket Kim, hose och Qrt.S för svar!

Qrt.S, alltså det var nog inte rengöringen i sig som var fel, utan kvalitén på metallen (eller vilket material det nu egentligen var). Kaptenen trodde det var en lack som löstes upp och Kim kalk. Jag la upp en otydlig bild, men fick inget svar på den, vilket kanske var svårt med tanke på just otydligheten... Hur som, jag har lärt mig en läxa att allt är inte vad man tror att det är. :)