handdator

Visa fullständig version : Lukta gott-flaska.

LS
2007-01-20, 21:00
27 cm hög, oval 12 x 6 cm, under botten upphöjd text i glaset PALMOLIVE 1 Liter. Under början av flaskletandet frekventerades många s.k. vildtippar i skogarna här runtomkring där det fordom fanns en del hus. Då hände det att man ratade en och annan sådan här flaska, men de var bra mycket mindre i storlek än denna bastanta sak. Jag har inte sett denna storlek tidigare, men det kanske kan bero på att man lidit av fördomar och endast sökt munblåsta flaskor?

Sladden
2007-01-20, 21:21
Sådant förde salig far i sin frisersalong. Efter var klippning kunde kunden få sig en splatt Palmolive eller Watsins Keratin för 1,25:-.
Watsins var bättre mot mjäll men Palmolive doftade bättre.

A.F
2007-01-20, 22:25
men det kanske kan bero på att man lidit av fördomar och endast sökt munblåsta flaskor?

Fördom och fördom hmm... jag tycker du ska fortsätta att lida av den fördomen LS.
Visst är det ur historiskt perspektiv intressant med den ena och den andra förpackningen som vi
använt helt klart.
Men ur synvinkel idag att samla förpackningar så är inte maskingjorda glassaker så
roligt som handgjorda saker så är det bara.

Men för det är det ju bra om man spar historiska förpackningar för framtiden, men det
kanske inte är något man ställer på paradhyllan;)

LS
2007-01-20, 23:18
Njet, så är det kanske, den står inte i paradhyllan (trevligt ord). Men väl i ett söderfönster, och när solen någon halvtimme i månaden behagar att lysa så är flarran in i he....e blå, det nästan osar kobolt i salongen. Och designen är faktiskt lite utstickande, jag får en tanke på 1950-talet.

Kan man säga så här? Munblåsta flaskor har kultur men inte design, däremot finns det gott om maskinblåsta flaskor med design men kulturen lyser med sin frånvaro.

766
2007-01-20, 23:26
Tilltalande "dekor" påminner på något vis om krigsåren och äppelknyckarbyxor.

LS
2007-01-20, 23:40
Ja för tusan, varför inte. Jag böjer mig och accepterar 1940-talet. Rent teoretiskt var designen inte på låg nivå under 1930-talet heller, men det är kanske att ta i vad gäller doftflaskan?

KrB.
2007-01-21, 15:21
det är klart att designen på palmolivflaskan sticker ut. Det är ju Edvin Ollers som gjort den. Den hade passat på min "paradhylla"