handdator

Visa fullständig version : Apoteksflaska

A.F
2007-01-19, 23:35
Påminner om en järnmedicinflaska men det skiljer en del emot den järnmedicin
jag har sedan tidigare.
Den är större och mer primitiv och så är den nästan helt svart i glasmassan.

Vad tror flasksamlarna om den, är det en tidigare variant av järnmedicinsflaska
som används på ett apotek? Eller en annan typ av flaska helt enkelt?

Vad jag kan ana av etiketten så kan årtalet vara 1920-tals då receptet skrevs
ut, men flaskan i sig håller jag för åtminstonde 20 år äldre än så.
Känns mer sent 1800-tals än 1920-tals, men den kan ju gått runt i systemet
i några år.

Kecke
2007-01-20, 08:58
Äntligen får jag se närbild på denna flaska som "någon" ;) snodde mitt framför ögonen på mej. Hade den på bevakning men missade en buss och kom hem precis som auktionen avslutades. Hade bestämt mej för att punga ut med en rejäl slant för den. :(
Nu får jag väl gratulera dej till ett bra köp av en otroligt läcker flaska. :)

T.N
2007-01-20, 11:59
Frugan samlar på en del apoteksglas, gillar själv dom med rund cylindrisk kroppsform och såklart dom riktigt gamla. Dom börjar bli populära dessa medicinflaskor var nyligen på en auktion med en otroligt massa medicinflaskor ( kom från ett gammalt nerlagt apotek ) priserna vart faktiskt ganska höga.

LS
2007-01-20, 15:00
Var ute och tittade på mina järnmedicinare, gröna, gula, ofärgade, ljusbruna och mycket mörkbruna, nästan som svart glas. Den sistnämnda i min samling ser ut precis som din. Skulle kunna tänka mig att det är den första utav dessa flaskor som säkerligen munblåsts in på 1930-talet. Och eftersom så gott som allt helt återanvändes, åtminstonde bland "vanligt folk", så gissar man att din fina flaska burits till apoteket och återfyllts med annat innehåll än järnmedicin. När den är blåst är inte lätt att sia om, skulle man kunna tänka sig 1890-talet, eller strax däromkring?

Kecke
2007-01-20, 17:40
Dessa järnmedicinflaskor verkar ha kunnat ha vilken färg som helst. Är det formen som då avgör om den varit till för järnmedicin? Eller något annat?

Kecke
2007-01-20, 17:41
T.N
Din fru och jag har något gemensamt. ;)

LS
2007-01-20, 20:41
Utöver vissa olika färger kan även mynningsringen variera i utseende. Men som svar Kecke, flaskornas forn är likadana. Men eftersom det inte fanns någon standardisering så behöver inte alla järnmedicinflaskor ha denna form, Gigantos t.ex. har en rund flaska med invändig gänga. Men de flesta man ser har den här rektangulära formen, sällsynt kan företagets namn stå på flaskornas botten. T.ex Ferrin som verkar ha haft en stor marknadsandel.

nisse 8
2007-01-20, 21:38
Jag forskade lite kring etiketten och banvaktare Pettersson Gysinge, Österfärnebo och däromkring men hittade inget, jag härstammar från Österfärnebo och återkommer när jag tittat i släktböckerna.
Bara som lite kuriosa tänkte jag.

A.F
2007-01-20, 22:32
Jag forskade lite kring etiketten och banvaktare Pettersson Gysinge, Österfärnebo och däromkring men hittade inget, jag härstammar från Österfärnebo och återkommer när jag tittat i släktböckerna.

:) :D :) :D
Där ser man hur illa man läser gammal text, jag fick det till barnvakten Pettersonskan.

A.F
2007-01-20, 22:32

Titta gärna mer nisse 8 det är väldikt intressant för mig!

nisse 8
2007-01-28, 20:41
AF kan du tyda dom 4 första bokstäverna i Dr:s namn och vad det står på receptet så kan nog gåtan vara löst om några dagar:)

nisse 8
2007-01-28, 22:59
"Johan Hjortsberg Apotekare i Gysinge 1920"
Återkommer med Doktorn och evt banvaktaren när jag pratat med en kille som har stenkoll på Gysinge och Österfärnebo.
Banvaktaren finns inte i våran släktbok som startar redan 1640 till 1970.

A.F
2007-02-02, 20:21
Tack nisse 8!!!

Du kan titta på närbilden på etiketten jag fotat där ser du texten lika bra som
jag gör när jag håller i flaskan, vissa bokstäver är svårtolkade.