handdator

Visa fullständig version : Svanstolar?

simco
2011-09-17, 23:17
En släkting till mig har två "svanstolar" som skall säljas. Jag har lyckats leta reda på att de kallas just svanstolar och att det troligen borde röra sig om senare delen av 1800-talet vad gäller tillkomsten.
Stolarna har varit svarta från början, det syns under den lindblomsgröna färgen, och man kan skymta ett rött sidentyg på undersidan under det nuvarande tyget.
På baksidan är det ett guldfärgat sidentyg fastnitat på stolsryggen.

Jag hittar inget om historien kring svanstolarna och inte heller vilket land förlagan kommer ifrån. Om någon har uppgifter att lämna tas det tacksamt emot. Var de till för att slappna av meden kopp te framför brasan, eller skulle man sitta rak i ryggen broderandes på en duk, lutningen på stolsryggen till trots?:)

101338101335101336101337101339

Kaptenen
2011-09-18, 00:04
Håller med dig Kim, 1840-50-tal men ommålade och nytt tyg strax efter 1900.

simco
2011-09-18, 09:41
Tack för era svar Kim och Kaptenen!

När jag nu fick en stil att söka på blev det hela genast lite lättare!
Jag är bra nyfiken på vad det är för rött tyg som gömmer sig under tyget från början av 1900-talet. Men jag vill inte börja riva och slita eftersom jag tycker att omklädningen av stolarna verkar vara professionellt utförd och att jag själv aldrig skulle kunna återställa det på ett bra sätt igen .

För de som inte är insatta i Biedermeier har jag gjort en liten sammanställning:

Biedermeier ca: 1818–1850

Biedermeier var en samtida variant av empirstilen, eller senempir, som var populär omkring 1818–1848, särskilt i Tyskland, Österrike och Sverige. Biedermeierstilen präglades först och främst av småborgerlig trivsel och realism, särskilt livet inom hemmets fyra väggar sattes i fokus. En tillbakahållen romantik är underförstådd.

Uttrycket Biedermeier uppstod först efter det att stilen upphört och härrör från den tyske diktaren Ludwig Eichrodts diktsamling Biedermeiers Liederlust. Biedermeierstilen har fått sitt namn efter en fiktiv figur som personifierade den tyske småborgaren. Den kännetecknas av biedermeier-rosen, som är rund och ljusröd. Pelargonen blir folkets blomma, och pryder landets verandor. Förgätmigejen dyrkas, och den finns målad på flera dekorationsföremål från tiden. Valsen tog folket med stormsteg.

Källor: http://svenska.yle.fi/matochfritid/specialartikel.php?id=1914
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empir

Möblerna:

Senempir eller biedermeier 1825 - 1850
Karl XIV Johan 1818-1844, Oskar I 1844-1859

Biedermeier eller senempir, som stilen kallas i Sverige, är en ren fortsättning på vår svenska Karl Johanstil. Den är enklare och mjukare i sin formgivning. De lätta stolarna är karaktäristiska. Det är företrädesvis tyska, men även i viss mån danska möbler som utgjort förebilder för våra svenska möbler vid denna tid.

Sängarna: Prakfullt utstyrda med himmel och gardiner.
Sofforna: Långa raka gärna försedda med kolonner, även med svängda armstöd likt ymighetshorn.
Stolarna: Lätt svängda, nätta former, smäckra stolar med rottingsits.

Träslag: Mahogny, björk, alm och körsbör. Ljus björk ofta med detaljer i svärtat trä.

Ornamentik: Sparsam efter tysk förebild, ofta inläggningar, solfjäderornament, inläggningar i halvmåneform.

Karakteristik: Biedermeiern har ofta den tyska stilens lätt svängda former, stolarna har rektangulära svängda ben, lätt svängt armlän och ryggstöd, stoppade sitsar, men ryggen ofta öppen med en mittslå. Sofforna lätt utåtböjda sidor, stoppade sitsaroch rygg. Borden ofta rund skiva, rektangulära smala ben.

Källa: http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/mobelstilar.htm

Ferdinand Georg Waldmüller
"Rosen", 1843, olja på duk

101351

Kim von Platen
2011-09-18, 11:23
Hallå Simco,
Råkade sudda mitt inlägg i morse när jag skulle bygga på med en fråga om vilket träslag stolen har. Ser faktiskt ut att vara björk, bok eller annat ädelt trä och då kan stolen ha varit bonad från början. Vanligt att man senare målade svart.

Tack för fin sammanfattning. Tilläggas kan väl att möblerna i Danmark och Sverige ofta var bonade med svärtade detaljer, kulor till exempel.

Behåll klädseln, men jag skulle nog ta fram ursprunget eller måla svart.
So long, härlig stol.

jani
2011-09-23, 09:45
jag som aldrig 'sett' en svanstol tidigare ser en som säljs på auktion på söndag

Kim von Platen
2011-09-23, 11:23
Hallå Jani,
Skulle gissa att armstöden inte är original. So long....

simco
2011-09-23, 15:03
Tack för tipsen Kim och Jani!:)

Jag hade inte heller sett denna typ av stolar tidigare, så det är kul att det dyker upp fler exemplar. Stolarna som min släkting har är ett par så det är ju lite "bra". Jag är tyvärr fördålig på att bedöma träslag för att avgöra vad det rör sig om på dessa stolar.
Det ska bli spännande att se vad svanstolen på auktionen går för, vilket auktionshus är det som säljer den?

Jag hittade ett gammalt blogginlägg, på bloggen "lata retro", där det tipsades om föremål från olika auktionhus för att inreda fjällstugan. bl.a. dessa två svanstolar.

http://letaretro.se/2010/01/07/ski-lodge/

101822101823101826101835

jani
2011-09-24, 18:46
Tack för tipsen Kim och Jani!:)

Det ska bli spännande att se vad svanstolen på auktionen går för, vilket auktionshus är det som säljer den?

http://www.kolonn.se/auktionsobjekt-74801/Svanstol-med-karmar-vit-med-randig-kl%C3%A4dsel.aspx

simco
2011-09-24, 21:40
Tack så mycket Jani!:)
Nu blev man sittandes och snurrdes runt på alla möjliga kategorier.
Ska bli spännande att se vad sakerna klubbas för.