handdator

Visa fullständig version : Troligen likör va?

E.B.
2007-01-16, 08:24
En trevlig flaska ca 15cm hög med mycket glas. Massan är ren men det finns en del blåsor i den. Flaskan är märkt på livet "Legouey Et Delbergue", denna märkning finns även i botten. Googlade lite på dessa namn och den enda träff jag fick var på något som gällde absint. Kanske denna har innehållit det? Vad tror vi om ålder, en bit in på 1900-talet? Någon som har något liknande?

Har använt MS standardprogram för fotoeditering nu, vi får se hur det går. Detta är första testen, i och för sig är bilderna tagna i dåligt ljus och med blixt.

E.B.
2007-01-16, 08:30
Oj, vilka stora bilder. Jag får nog lära mig att hantera bilderna lite bättre, det här blir man ju yr av att titta på

Björn L
2007-01-16, 19:47
Likör skulle jag också rösta på, men jag är långt ifrån säker då jag aldrig gjort någon större efterforskning på dessa. En gång när jag besökte en större antik mässa (jag tror det var Dala-antiken i Kupolen Borlänge) så minns jag att jag rusade fram till ett bord där en stor sådan här flaska stod. Den hade mörkt lite halvprimitivt bubbligt glas + lite skadad regalin och en liten lapp på sig där det stod " 1700 tal " samt en prislapp modell hög ! När jag vänder på flaskan och ser att den inte är knackad och att den hadde text i botten blev jag lite snopen...

Jag hittade två små i mina gömmor ...

A.F
2007-01-16, 21:37
Jag har också en liten minilök som de ni visar, som Björn skriver så ser de
ut som små lökflaskor med ålder på håll, speciellt om man aldrig sett en
förut och inte vet vad det är för modell.

Jag tittade lite efter flaskorna på Eniro efter att jag fick min men hittade
inget, det enda jag kom fram till var att Legouey och Delbergue var två
efternamn.

Jag ser att din flaska E.B inte har Paris i texten det har min och vad jag kan
se så har Björn det iallafall på den ena.

Roland S
2007-01-16, 21:43
Den som jag har har blivit "upp piffad" någon gång i tiden

Ballonggreven
2007-01-16, 21:59
Skumt att inget finns när man googlar på namnet. Dyker bara upp en eBay-auktion med en faktura från destilleriet. Att en verksamhet inte lämnar fler spår.

E.B.
2007-01-17, 08:25
Visst är det skumt att man inte hittar något om denna firma. Det verkar ju som om de var relativt stora med tanke på att det nu visats 5 flaskor bara här på PES. Tror att Frankrike ligger lite efter vad gäller tillgänglighet och information på Internet. Har tidigare sökt information om fajans och kollat mängder med hemsidor hos antikhandlare. De flesta är under all kritik och med gammal information. Väldigt få hade fungerande mailadresser och en väldigt liten del svarade på mail.

Det ser inte ut som om ni har den "etsade" texten på era flaskor, stämmer det?

Äjth
2007-01-17, 12:38
Jag har oxå en miniflaska som dessa med text i botten. Så nu är det 6 st.

Klura
2009-04-18, 19:50
Var tvungen att väcka liv i denna tråd nu när jag googlade på dessa flaskor.
Jag har två stycken som stått i sommarstugan "hela livet".
Dom är också målade med blommotiv, tyvärr inte lika bra skick som Rolands flaska.
Det står Paris i botten på dessa.

Sladden
2009-04-18, 21:18
Jag har 3 i olika storlekar.
Fick fram info. som visar att firman levererat olja. Köksolja, hushållsolja.

Paulinasch
2009-05-22, 17:53
\\heimdal\Users$\Elever\07pascho\My Documents\My Pictures\Cura%C3%A7ao_Cusenier_1899.jpg

Sladden
2009-05-22, 18:00
\heimdalUsers$Elever7paschoMy DocumentsMy PicturesCura%C3%A7ao_Cusenier_1899.jpg
Hejsan!
Din länk fungerar tyvärr inte.

Paulinasch
2009-05-22, 18:05
Jag har en liknande flaska som är en Cusenier flaska, det står också France på den.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cura%C3%A7ao_Cusenier_1899.jpg

Paulinasch
2009-05-22, 18:07
Hoppas den här funkar:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cura%C3%A7ao_Cusenier_1899.jpg

HgF
2009-05-22, 20:59
Cusenier är ett stort fransk likörfabrikat, eller kanske har varit, som var väl representerat på Systembolaget med flera märken åtminstone ända fram till 1970-talet. Hur det är nu vet jag inte. Likördrickandet är ju lite på dekis.

Paulinasch
2009-05-23, 13:03
Jag har läst att de gjorde absint också. Kanske man har en gammal absint flaska hemma.

prylsnubben
2014-09-02, 21:43
Läste någonstans att firman grundades 1893. Medalj bl.a Bruxelles 1896 tydligen, mandarinlikör
var stundtals den lilla flaskans innehåll. Lite roligt med alla "klisterlappar" på min. Postfriskt Norge,
Sverige, Danmark, Österrike, Belgien just name it.

A.F
2014-09-03, 08:28
Roligt med lite info om flasksorten, bra jobbat!

prylsnubben
2014-09-03, 11:10
Tack A.F.
Det är faktiskt stämplade riktiga frimärken från slutet på 1800-talet (1896-97) som man
suttit och klippt i lämpliga bitar och sedan klistrat på den lilla likörflaskan. Det med
Bruxelles 1896 är alltså troligen det som finns kvar av en poststämpel. Frimärkena
är ju huvudsakligen från Sverige, men det finns minst fyra andra länders frimärken
representerade. Vilket pilljobb någon har lagt ner på flaskan för ca 120-år sedan:p.
Undrar om destilleriet som framställde dessa drycker fanns representerat på 1897
års industrutställning i Stockholm.