handdator

Visa fullständig version : Fråga: Movado "för nit och redlighet i rikets tjänst"

livsnjutaren
2011-08-14, 12:43
hej hopp, Har en klocka som gavs till mig som kommer ifrån min farfar. har luskat runt lite på internet men kan inte inte hitta någon exakt info om just denna klocka. Jag vet att man får den efter 25-30 år inom statligt arbete. Jag har hört mig för lite i sverige för att få en värdering på den och kanske få lite mera info men har inte fått några svar än. Tänkte bara söka min lycka här ifall det är någon som har sett en liknade eller bara vet något årtal mm som kan vara intressant.

Det som står på den är "För nit och redlighet i rikets tjänst" på baksidan. På spännet står det "Rom americ metal" och på urtavlan "Movado".

bilder:
http://imageshack.us/photo/my-images/545/img103s.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/28/img105y.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/198/img106go.jpg/

tack på förhand!

HgF
2011-08-14, 16:26
Jag tror det är lättare att följa farfarsspåret här. D v s vilka år som farfar var aktiv och jobbade på företaget som belönade honom med klockan.
Movado är ju en jättestor industriell tillverkare med massor av modeller och en produktion på hundratusentals klockor under en lång följd av år..

Hudik
2011-08-14, 16:32
Hej! Har haft någon liknande tidigare, både med manuellt uppdrag (som denna?) och automatiska kingmatic . Skulle gissa på att den är från ca 58-63( har för mig att Movado ändrade sitt märke till att se ut just så här -58). De är inte så vanliga men ett eftersökt märke med fina verk.
Bor du i Stockholm kan du väl titta in till Kaplans auktioner med den så kan de säkert se vad liknande klockor gått för tidigare. Ett tips är att du byter ut armbandet (som inte är guld och lite slitet/omodernt) mot ett i skinn så höjer du värdet.. Mörkbruna passar riktigt bra till guldboetter men funkar nog med svart också...

livsnjutaren
2011-08-14, 17:00
Hudik tackar för svaret! Det är en manuell uppdragning på den. Varför jag skickade ut lite poster på olika forum är bara för att få lite snabba svar eftersom att det helg. Jag har skickat in bilder via mail till lite olika auktionsfirmor i stockholm. Jag tänkte också försöka åka in till kaplans imorgon efter jobbet och se vad de säger om den.

Jag håller förövrigt med om att det kanske skulle vara snyggare med ett läder armband till klockan men jag tänkte åka in med den som den är och se vad de säger. Sedan om det är så att man kanske får mera för den med läder armband så kanske ett byte av det blir aktuellt.

Har inte bestämt mig om det är något som jag ska sälja än men det är ju inget armbandsur som jag har några sentimentala känslor över.

// Stefan

edit: HgF jag har funderat på det med men jag har ingen kontakt med den delen av släkten så det kan ju ta lite tid att gå den vägen.

Sladden
2011-08-14, 18:45
En trevlig klocka!
Svårt att säga om den är från 1950-talet, 1960-talet eller rent av 1970-talet. Det är en klassisk design som fanns med länge. Själv tror jag på 1960-talet, bl.a. på grund av visarnas form.
Tycker du skall gå till en urmakare och få klockan öppnad. Utifrån verknummer och boettnummer går det att ta reda på tillverkningsår.
Skriv också ner verkets caliber och ta en bild på det, viktigt för köpare om du skall sälja klockan. Även Movado höll sig med riktigt fina och inte fullt så fina verk. Om du inte redan hittat guldstämpeln så borde den finnas på insidan av boettlocket/boetten. Lite mera betalt om det är 18k istället för 14k.
Tyvärr betalas dessa små tekniska underverk dåligt, tycker jag. En guldklocka av Movados kvalitet borde ge dig någonstans runt 3000:- lite +-.
I den här länken kan du se en såld Omega automatic i 18k. Håll då i minnet att automatklockor och klockor av märket Omega är lite kostsammare än din manuella Movado.

http://www.tradera.com/OMEGA-AUTOMATIC-i-18-KARATS-GULD-auktion_190118_135416484

På Tradera går det att söka på avslutade auktioner, de kan ge en uppfattning om prisbild.

hankypanky
2011-10-16, 17:34
Hänger på den här tråden och visar farfars klocka. Tror han började på vägverket -47, och klockan får man väl efter 25 år, så den bör vara från början på 70-talet. detta är dock en Certina. Nån som vet vilka verk som använde vad?

LasseC
2011-10-16, 22:33
De guldklockor som delades ut kunde vara av olika märken från ett år till ett annat.
Hörde att man begärde in offerter från olika tillverkare. Man kanske skrev ett kontrakt på ett antal år. Jag vill minnas att Televerket hade Certina på slutet. När telia blev bolag så försvann klockor och andra utmärkelser. De sista som fick hade inte alltid uppnått den tid som erfordrades.
DG