handdator

Visa fullständig version : Vitrinskåp i bonad ek?????

Kim von Platen
2011-08-09, 16:21
Hallå alla möbelkännare,
Det här gamla skåpet är ett arv efter mormor som påstod att det var holländskt mästararbete från 1700-talet. 170 x 220. Mestadels munblåsta glas. Enkla beslag.
Två delar. Trevligt när det fylls med roliga saker. Nå, vad är det för skåp? Jag vet faktiskt inte... So long...

Kim von Platen
2011-08-10, 22:26
Hallå,
Finns det en enda möbelkännare i detta forum? HgF och Gideon? Och alla andra. Kom igen. So long...

FBQ
2011-08-11, 00:59
Jag tror inte på 1700-talet. Sedan kan jag inte utesluta att vissa delar av det skulle kunna vara så gamla.

Glasdörrarna och sidorna är det inte, men frågan är om något annat kan vara det. Skulle som vanligt vilja se lådbottnar, gångjärn och lås, gärna bakstycket också, men det blir kanske lite krångligt.

Runt 1900 blev vitrinskåp moderna, då bygdes delvis nya, delvis också äldre med delar från äldre skåp - äkta vitrinskåp från 1700-talet fanns inte, och de få som hörde hemma i slottens kuriosasamlingar räkte inte alls och hade lite för överdekorerad stil. Bokskåp kunde man gärna låta bygga om. Sedan har de återkommit lite titt som tätt under 1900-talet, senast på 1990-talet var antikbehandlade skåp av det här slaget på modet. Du får nog visa bättre bilder.

Jag skulle nog mera gissa på ett Engelskt än Holländskt ursprung.

HgF
2011-08-11, 05:56
Karmstolen är ju underbar - den köper jag direkt!

Kim von Platen
2011-08-11, 14:51
Hallå FBQ,
Tack för ditt svar. Jag tror också på England. Skåpet köptes av min morfarsfar som var fruktansvärt förmögen och donerade stora summor till bl a havsforskning, sjukhus och botaniska trädgårdar i Göteborg. Hade mycket affärer med England. Han snålade inte, men var sparsam. Så skåpet är definitivt tidigare än 1900-talet.

Vid närmare koll fann jag att beslag, lås och gångjärn är utbytta. Och sockeln är nyare. Trist.

Plåtar lite senare, men villa nu säga tack. So long...

FBQ
2011-08-11, 15:14
Om skåpet är engelsk kan det vara lite äldre, slutet av 1800-talet, modet med vitrinskåp av det här slaget kommer därifrån.

Men det skulle ju fortfarande kunna vara uppbyggt av delar av en ännu äldre möbel, såsom var på modet då.

Kim von Platen
2011-08-11, 17:31
Hallå,
Du har så rätt, så rätt. Skåpet är ett listverk... eller se här:

FBQ
2011-08-11, 19:54
Ja, det ser ut som det är delar av ett gammalt skåp. Gångjärnen är nog 1700-tal, liksom delar av virket (däremot är ju skruvarna nyare, så de behöver ju egentligen inte ens setat på samma skåp från början). Lådornas lister verkar ju däremot påsatta efteråt, och vissa delar nyare. Har svårt att göra mig en riktig bild av hur mycket man byggt om.

Ibland har man bara satt på glasdörrar, ibland öppnat upp sidorna genom att sätta in glasrutor även där. Lådorna känns också fel - för låga, även om jag är dålig på engelska möbler, och att listerna är senare påsatta visar ju att de förmodligen är senare. Delvis gammalt virke i dem, men det kan ju komma från något annat skåp eller annanstans ifrån.

Jag kan inte riktigt avgöra exakt hur mycket som gjorts nytt.

Jag tänkte vid tillfälle passa på att fråga någon om mitt skåp som jag visade här i November som hastigast. Det är - vill jag tro mer genuint, men också sammanfogat av åtminstone två delar. Allt jag vet är att det sett ut som det nu gör sedan 1910-talet.

Kim von Platen
2011-08-11, 22:27
Hallå igen,,
Tack. Du bekräftar mina misstankar. Tror att skåpet ursprungligen var en chiffonjé, en enklare typ av skänk från 1700-talet. Så byggde man på den lite klumpiga överdelen och glasade.

Kul när möbler kan berätta med hjälp av den duktig ciceron. Tack. So long...