Visa fullständig version : Svart vas med grön fot
Tingeling
2005-09-23, 20:58
Någon som känner igen den? Vet att jag blev jätteglad när den inköptes men kan för mitt liv inte komma ihåg varför!? Nu är det säkert 6-7 år sedan den köptes och i normala fall kan jag komma ihåg hur när och för hur mycket, men denna har försvunnit i glömskans dimmor.
Är det någon som kan berätta något om den? Den gröna foten är lite marmorerad, glaset verkar vara svart och inte lila.
Det var nog en alltför svår fråga, ingen har tydligen kläm på vad det kan vara. Allra minst undertecknad, men man kan alltid dra till med en åsikt, och den är att en sådan färgkombination har aldrig jag varit i kontakt med tidigare.
Då hänger jag på den här tråden för jag har en kanna i den färgkombinationen.
:)
Bay Åkerblom
2005-09-24, 21:25
Vasen och karaffen i svart med gröna detaljer är tillverkade vid Åfors glasbruk och var i produktion under 1930-talet, det finns ingen känd formgivare bakom dessa föremål.
Vill bara meddela glädjen i att Bay verifierade den magkänsla jag hade när jag läste Tingelings inlägg och såg bilden. Tänkte spontant Åfors.!!! :D
Tingeling
2005-09-25, 22:19
Du Bay är en klippa! Numera tejpar jag fast en lapp i botten där information om saken har skrivits ned, räknar med att minnet försvinner mer & mer ju äldre man blir.
Blev glad då jag fann denna tråden. För att bidra till dokumentationen så måste jag visa denna vas som också bör vara tillverkad vid Åfors och ser ut att vara av samma modell som Tingelings vas. Denna tycker jag dock är lite märklig, sodaglas tillsammans med det kryptonitgröna. Är det någon av Er som har sett denna kombination förut?
112979112978112977