handdator

Visa fullständig version : Hjälp att åldersbestämma dessa karmstolar önskas!

luchur
2011-05-30, 21:00
Dessa 2 karmstola är inköpta för många år sedan med syfte att renoveras, men då jag måste rensa förrådet inför ett stambyte så skall de nu säljas. Jag vill dock inte fara med osanning i annonsen så därför önskar jag hjälp med att åldersbestämma dem.
Stolarna är lika men ändå inte, den ena har mer detaljer än den andra och är även lite lättare i vikt. Båda stolarna är ganska låga. Jag har försökt ta så många bilder som möjligt för att underlätta identifiering. 92960929689296792966929659296492963929629296192969

HgF
2011-05-30, 22:16
Stilen är helt klart höggustaviansk, men om de är från tiden ca 1780 - 1800, vilket mycket talar för, eller är tillverkade senare under någon an stilens modeperioder, t ex slutet av 1800-talet, kan jag inte säga på rak arm. Jag anser dock att det är viktigt att komma fram till vad det är eftersom skillnaden kan handla om många tusenlappar på marknaden.

luchur
2011-05-30, 22:33
Tack Hgf!

Jag har förstått att det skiljer en del i pengar ja :) och självklart så hoppas jag att dessa har ålder. Men jag är inte så kunnig inom detta område så därför behöver jag all hjälp jag kan få. Vad behövs veta för att korrekt kunna åldersbestämma dessa? Skall jag ta närbilder på något speciellt?

HgF
2011-05-30, 23:53
Jag skulle sända bilderna till en erfaren auktionsfirma, t ex Uppsala auktionskammare, eller låta en erfaren bedömare titta på stolarna live.

Kaptenen
2011-05-31, 00:03
Vackra stolar!

Första intrycket var att den mindre dekorerade, var 1800-tal men ju mer jag tittar på den desto osäkrare blir jag. Den mer dekorerades benavslutningar är betydligt mer slitna än den andras.

Detaljerna som jag och de som är kunnigare på möbler vill se framgår av denna hemsida.

http://home.swipnet.se/Restaurering/rest/akta.htm

Sargens insida ser ut att vara handsågad. Du hittar inga mästarstämplar eller rester av stolmakarämbetets etiketter.

Jag håller med, mycket talar för att de är från tiden.

Gideon
2011-05-31, 01:11
Vackra, klassiska och mycket efterfrågade medaljongmöbler som lätt kommer att hitta sina köpare, oavsett ålder.

Jag delar HgF:s och Kaptenens osäkerhet, men helhetsintrycket är att det är fråga om stilmöbler från 1800-talets slut ända fram till 1920-talet - skickligt utförda av erfaren möbelsnickare, som kan ha gjort båda fåtöljerna (för dam och herre). Detta till trots att skarvarna i ryggbrickornas överdel är vertikalt sammanfogade, varav den ena är tydligt pluggad med trä, vilket ska vara gängse uppfattning om äkta 1780-tal, och det blottade träet har "rätt" nyans, men...
Skärningarna är grunda och skarpskurna och ger platt intryck, framför allt hörnen på benen känns inte bra. Men benen är som de ska vara, med rakt, avsmalnande ben och glesa kannelyrer. Att de är glesa, talar för provinsiell tillverkning.
Är de ändå från tiden, kan de vara hårt renoverade, till och med avlutade, för 20-30 år sedan.
Vad som stör mig mest, är själva målningen, som ger intryck av att det bara finns ett lager färg, vilket också slarvigt smetat av sig under sargerna.

Det är synd att SVT tagit bort avsnitten i serien Antikskolan http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:lVIcVXae8DMJ:svtplay.se/v/1927845/antikrundan/stilskola_-_stolar%3Fcb,a1364145,1,f,-1/pb,a1596757,1,f,-1/pl,v,,2322847/sb,k122207,1,f,-1+antikskolan+%2B+svt+%2B+stolar&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&source=www.google.se för i ett av dem berättar den duktige möbelkännaren Rickard Thunér ingående om skillnaderna i detaljer på just gustavianska stolar.
Han är den som direkt borde kunna se hur det ligger till med Dina stolar, luchur, och han har sin antikaffär i centrala Stockholm.
Som Du vet, när osäkerheten träder in, är den bäste detektiven/domaren - en inspektion med fingrar och ögon på plats. IRL.

luchur
2011-05-31, 09:57
Tack Killar!

Ja det lutar onekligen till att jag får stoppa in stolarna i bilen och ta en liten city runda :) Ska försöka ta bättre bilder senare i dag och lägga in också!

luchur
2011-05-31, 19:27
Har nu fått stolarna åldersbestämda till ca 1850 tal. De hörde inte ihop heller utan var tydligen 2 udda stolar. Tack vare er hjälp så har de nu fått ny ägare.

Tackar för att ni finns :)