handdator

Visa fullständig version : Fråga: Känner någon igen knivarna?

TinaSand
2011-05-15, 09:39
Jag har några gamla knivar som jag undrar över. De har skaft av horn och i slutet av skaftet är en dekoration av silver / nysilver. Jag skulle tro det senare eftersom jag inte har funnit någon stämpel, trots ihärdigt letande. På bladet är ett vackert "monogram" (stämpel) samt text "Acier fonude". Jag har googlat men inte hittat någon info.
Om någon känner igen knivarna och vet varifrån de kommer, vore det trevligt att få veta. Det är matknivar, 24 cm långa.

Kaptenen
2011-05-15, 22:29
Knivarna är franska och monogrammet är knivbladstillverkarens logotyp. Acier fondu motsvarar förmodligen kolstål.

Snarlika i etuiet.

http://www.rouillac.com/Calendrier/da-FR-9-126-44419-grid-11-2009-argenterie_et_metal_argente_240

TinaSand
2011-05-15, 23:44
Tack, kaptenen, för länken. :) Visst är knivarna snarlika. Men de i länken har skaft av elfenben och är således finare. Mina är måhända en "billighetsvariant", tillverkade för mindre bemedlade köpare.:D
Tack vare dig vet jag nu att de är franska.

HgF
2011-05-16, 00:23
"Acier fondu" är gjutstål. idag trivialt men under senare delen av 1800-talet riktigt häftigt och en kvalitetsbeteckning.
Små mängder stål (vi talar här om kolstål, inte rostfritt) har man kunnat göra sedan väldigt lång tid, t ex här i Sverige som "stångjärn". Men i mitten av 1800-talet kommer Herr kanonkungen Krupp i Essen på hur man kokillgjuter stora mängder stål, en metod som Krupp visade resultatet av genom att ställa ut ett väldigt gjutet stålblock på världsutställningen i London 1851. Därefter sprids metoden (t ex Bessemer m fl etc) samtidigt som begreppet "gjutstål" (på alla möjliga språk) blev en saliggörande kvalitetsbeteckning som vi ser på dina knivar.

TinaSand
2011-05-16, 00:52
"Acier fondu" är gjutstål. idag trivialt men under senare delen av 1800-talet riktigt häftigt och en kvalitetsbeteckning.
Små mängder stål (vi talar här om kolstål, inte rostfritt) har man kunnat göra sedan väldigt lång tid, t ex här i Sverige som "stångjärn". Men i mitten av 1800-talet kommer Herr kanonkungen Krupp i Essen på hur man kokillgjuter stora mängder stål, en metod som Krupp visade resultatet av genom att ställa ut ett väldigt gjutet stålblock på världsutställningen i London 1851. Därefter sprids metoden (t ex Bessemer m fl etc) samtidigt som begreppet "gjutstål" (på alla möjliga språk) blev en saliggörande kvalitetsbeteckning som vi ser på dina knivar.

HgF - tack för utförlig info - ett saliggörande svar ;)

TinaSand
2011-05-16, 18:49
Kaptenen och HgF – tack vare er information har jag haft en ”halvfransk” natt.:D
Dvs jag fick en ingång till vad jag skulle kunna googla vidare på och jag hittade en mängd olika franska sidor, som avhandlade antika kökstillbehör. Mina sedan länge bortglömda kunskaper i franska språket framstod klart men jag kommer ihåg / kunde uttyda tillräckligt för att få veta lite mer om mina knivar.

De är från 1800-talet och det tillverkades (uppenbarligen) ganska många knivar av snarlik karaktär som mina. Somliga, lyxvarianten tror jag, hade skaft av elfenben medan många andra hade skaft av ”blont horn”, såsom mina. Den lilla krusidulliga utsmyckningen som avslutar / börjar skaftet uppe vid bladet ÄR i silver men stämplades tydligen inte. Dekorationerna av denna typ gjordes i lite olika utföranden och hade därmed olika namn. Tänk vad man vinnlade sig om att det skulle vara vackert för ögat :p, inte bara funktionsdugligt.

Som vanligt när man börjar ”åka omkring i internetkarusellen” går tiden fort och klockan var nästan uppstigardags innan jag kom i säng. Det var så intressant. Så, tack än en gång för puffen er info gav mig. Ville bara berätta att det gav mycket.