handdator

Visa fullständig version : Språket på forumet

brodertuck
2011-04-12, 23:23
Vet inte om detta har varit uppe till diskussion förr, men hur tycker ni att vi ska förhålla oss till "dumspråk" på forumet? Ska man korrigera särskrivare? Ska man tillrättavisa personer som inte kan skilja på "de" och "dem" eller "var" och "vart"? Är det okej att skriva "de e" i stället för "det är"? Visserligen är det ett forum där ett lite mer avslappnat förhållningssätt kan accepteras, men det är ändå skriven text vi kommunicerar med.

Nu får inte detta tas på fel sätt, jag vet att det finns några som har svårt med skrivandet, men det syns ganska väl på en text om personen som skrivit har problem och gör sitt bästa, eller om h*n bara är lat. Personligen tycker jag att vi (ja, jag räknar mig dit) som kan skriva ska göra det så bra som möjligt för att de som verkligen har läs- och skrivsvårigheter inte ska få det ännu svårare. Jag menar, om jag som normalt inte har svårt att läsa en text har problem med att läsa en slarvigt skriven text på "dumspråk", hur svårt är det då för en som har svårt för att läsa?

Lyckligtvis så har vi varit hyfsat förskonade från de allra värsta avarterna av textmisshandel, kanske har det med åldersstrukturen på forumet att göra, men det börjar dyka upp en del konstigheter.
Så vad tycker ni? Ska vi jobba för ett anständigt språk på forumet eller inta en slapp "låt gå" attityd?

Kolmårdstrollet
2011-04-12, 23:42
Personligen har jag inte reagerat särskillt ofta på språket. Försöker själv använda ett någorlunda hyfsat språk men slarvar säkert ibland, tex dom istället för dem. Har lite problem med när det skall vara en eller två likadana bokstäver i ett ord. Tex alltid stavas alltid med två l, aldrig stavas aldrig med två l. Den typen av ramsor finns inte för alla ord men som tur är finns ordlistor. Ibland glömmer jag endelser eller "slänger om" bokstäver men brukar se det när jag läser igenom. Jag tror att de flesta gör sitt bästa och att påpeka fel gör mer skada en nytta.
Särskrivning roar mig ibland: Sjuk sköterska (borde hon inte stannat hemma?) Hund valpar (vardå?) Ko skälla (Jasso kan hon det) osv.

Tingeling
2011-04-13, 00:39
Personligen tycker jag inte om när man gnäller på andras felskrivningar, sakfrågan blir helt plötsligt glömd när folk kritiserar eventuella stavfel eller särskrivningar. Det kan se kul ut ibland men personen som skriver kan ha dyslexi eller andra problem och det enda som händer är att de personerna försvinner från forumet, och Pes är väl till för alla? Förstår jag bara frågan så struntar jag i om komma, punkt och stor bokstav är där de ska vara.

Äjth
2011-04-13, 09:07
När man skriver en text på t.ex Face Book eller sms:ar på mobilen, använder man ofta förkortningar och hopdragningar av ord, liksom nyskapande ord, detta förekommer mest hos ungdomar och jag vet egentligen inte om det språket tenderar att användas i andra sammanhang. Har tidigare i livet varit lite av en språkpolis men har sänkt garden. Språket förändras hela, " släkten komma och släkten försvinna" tiden och det är ju vår uppgift som är äldre att hålla lite i tyglarna medan de yngre släpper efter.
Bilder används alltmer och den text som behöver bifogas på, t.ex detta forum är ofta mått, årtal, namn, MEN när våra tunga elefanter intar scenen och berättar om föremål, om tillkomst och/eller historia, njuter åtminstone jag av deras rika berättarspråk och jag önskar själv att jag kunde ge mig tid att formulera mig så väl.
Felanvändandet av vart och var irriterar mig nog allra mest, men inser att vårt snabba info-samhälle inte stannar upp inför såna petitesser. :D
Felstavningar bryr jag mig inte och faktum är att dyslektiker är de som lägger sig mest vinn om att bli förstådda.
Viktigare är ett trevligt tilltal! och ett Tack!

Peter S
2011-04-13, 12:23
Jag är helt likgiltig inför språkfel som beror på okunskap eller slarv. Tycker att det sticker i ögonen när det står "dem" istället för "de", men tror att det går att jobba bort det genom att själv vara korrekt. Man hoppas ju på att det finns en vilja att lära sig.

Det jag inte gillar är när man av lathet använder förkortningar som är gångbara i mindre kretsar bara för att man inte orkar skriva ut orden. Vi som inte tillhör de kretsarna står ofta som fågelholkar och gapar. Ex: "d e" = "det är", "lr" = "eller". Om man ska skriva på ett allmänt forum (som ju detta är) så bör man se till att man gör sig förstådd, dvs skriva så tydligt man kan.

En annan sak som inte direkt hör till språket är att man bör fundera på att göra sig förstådd när man skriver inlägg. Den som skriver bör se till att den skrivna texten är tillräcklig för att förstå hela situationen, inte att det förväntas att man har samma bakgrund, grundkunskaper eller specialkunskaper (eller känner till hur det ser ut hemma hos författaren). Läs gärna igenom hela inlägget med "nollställda ögon" för att se om det kan förstås av en nykomling på forumet.

Maria
2011-04-13, 14:08
Jag är dyslektiker, oftast skriver jag mina inlägg i world och kör en rättstavningskontroll, och sedan klipper och klistrar in dom på PES, men ibland blir det fel ändå. Tyvärr ser jag inte mina ”stavfel” med en gång, men går jag in och läster om vad jag har skrivet 2-3 timmar senare, så brukar jag se och då rättar jag självklart till felen.

När man skriver en text på t.ex Face Book eller sms:ar på mobilen, använder man ofta förkortningar och hopdragningar av ord, liksom nyskapande ord, detta förekommer mest hos ungdomar och jag vet egentligen inte om det språket tenderar att användas i andra sammanhang. Har tidigare i livet varit lite av en språkpolis men har sänkt garden. Språket förändras hela, " släkten komma och släkten försvinna" tiden och det är ju vår uppgift som är äldre att hålla lite i tyglarna medan de yngre släpper efter.
Bilder används alltmer och den text som behöver bifogas på, t.ex detta forum är ofta mått, årtal, namn, MEN när våra tunga elefanter intar scenen och berättar om föremål, om tillkomst och/eller historia, njuter åtminstone jag av deras rika berättarspråk och jag önskar själv att jag kunde ge mig tid att formulera mig så väl.
Felanvändandet av vart och var irriterar mig nog allra mest, men inser att vårt snabba info-samhälle inte stannar upp inför såna petitesser. :D
Felstavningar bryr jag mig inte och faktum är att dyslektiker är de som lägger sig mest vinn om att bli förstådda.
Viktigare är ett trevligt tilltal! och ett Tack!

Kim von Platen
2011-04-13, 16:09
Hallå Broder,
Bra att du tar upp frågan, redan det får kanske en och annan att skärpa sig. Nu finns det ju talspråk, skriftspråk och dataspråk. Det första passar fint på trådar som "chatter", det andra utmärkt på "facktrådarna" och det tredje totalt "obegripligt".

Min poäng är alltså att skribenten bör försöka anpassa sig till redaktionella miljön och tror mer goda förebilder än petiga poliser.

Ser ibland att skribenten inte riktigt "har koll på" fackuttrycken och benämner föremål vid felaktigt namn, "typ" blomkruka/ytterfoder. Eller stavar Rokoko som om det handlar om rockmusik, till exempel. Då tror jag alla blir gladare av en vänlig korrigering.

So long...

Legion
2011-04-13, 16:49
Nej, som regel är det inte tillåtet på forum att rätta folks stavningar eller uttryck. Jag vet inte exakt hur reglerna är här på Pes men jag antar att det gäller även här.

Personligen tycker jag tex att sär skrivningar är nåt av det värsta som finns när det gäller språk men samtidigt är det ett jävla oskick att rätta folk.

simco
2011-04-13, 18:26
Det viktigaste på det har forumet är det trevliga bemötandet, hjälpsamheten och viljan att lära och lära ut om olika föremål och dess historia.
Alla ska känna sig välkomna att skriva!
Det får inte bli ett hinder eller ett prestationskrav att skrivspråket måste vara korrekt, för att man ska våga sig på att göra ett inlägg. Likaså är det fördomar att ett "sämre" språk skulle vara generationsrelaterat.
Det finns säkert jättebra forum som avhandlar semantik och språkriktighet.

Alla har olika kvalitéer, språkriktighet och stavning hamnar ganska långt ned på min värderingslista.
Här på PES tycker jag att det primära är föremålen, den trevliga gemenskapen och möjligheten till ökad kunskap.

En vis man sa en gång -Bara för att jag talar med en brytning, betyder det inte att jag tänker med en.

Detsamma gäller skrivspråket.

Fram för fler informationsrika, roliga och intressanta inlägg!

Mylla
2011-04-13, 19:17
På detta forum är språket ytterst sällan något problem (att jag sen har väldigt svårt att förstå norska är ju mitt problem ;-)), men på andra forum som jag ofta läser på är det gott om människor som skriver väldigt svårläst med en blandning av "SMSspråk" och konstiga interpunktioner. I såna fall tycker jag att man kan be vänligt att de ska tänka på hur de skriver, stavning och sånt är petitesser i sammanhanget. Det intressant med sms-språk och liknande är att jag trodde att det var en generationsfråga, men på det forum där det är mest förekommande är det faktiskt medelålders damer som är värst!

Jag vet att jag själv har en förkärlek till att använda "ellipses" dvs ... , tycker det kan vara ok ibland, men det finns de som använder det istället för punkt och komma och då blir det väldigt svårläst.

Summasummarum; jag tycker att man inte ska klanka ned på fel som inte stör ens förståelse för texten, men om det blir väldigt svårläst kan ett snällt påpekande vara på sin plats, då helst genom meddelandefunktionen och inte i tråden ifråga..

Emil Brannstrom
2011-04-13, 22:12
Jag har personligen aldrig överhuvudtaget reagerat på att språket här skulle vara på ett eller annat sätt. Om ett inlägg skulle vara så dåligt skrivet att det uppstår ett missförstånd, so what? Då får man väl bara reda ut det och under tiden kan de som stör sig ventilera sina frustrationer med Horace istället för att skicka arga PM. Att göra anmärkningar på andras tillkortakommanden, identitetsprojekt och stilistiska drag skapar sannolikt mer ångest för potentiella trådskapare än för den klicken som sover med SAOL under kudden.

I all välmening
Emil

Rosa
2011-04-13, 22:33
Instämmer med de föregående skrivarna. Det är en väldigt hög klass på Pes-språket tycker jag. Lite talspråksaktigt måste det kunna vara, det är ju inte promerioror vi skriver. Kan däremot reta mig på officiellt språk som är för byråkratiskt skrivet och på journalister som använder för mycket "svengelska".

Om det är något som jag reagerar på här är det när man skriver fotölj istället för fåtölj och service istället för servis. Men det är bagateller. På Tradera är det ganska underhållande att se hur många stavningar det finns av ordet krackelerad. Kackelrad, kalkurerad (minns inte fler just nu).

Att tänka på att den som läser ska förstå budskapet är förstås alltid viktigt.

Kim von Platen
2011-04-13, 22:57
Hallå igen.
Det uppstår relationer mellan de som är aktiva på forumet och ibland svarar man med citat, då blir det personligt, ibland bara neutralt inlägg. Det är viss skillnad.
Jag påpekade en gång att nu tittande invånare uttryckte sig konstigt. Das spielt keine rolle, han gillade mitt påpekande och han fick möjlighet att förklara.
Auf wieder... nej... so long...det är ett internationellt forum, eller hur?

Rosa
2011-04-14, 12:27
Citatfunktionen borde vi kanske ta upp också. Den har ventilerats tidigare tror jag. Inläggen kan bli onödigt långa och svårlästa om man citerar ett inlägg som är långt. Jag tycker det räcker att citera om det något längre bak i tråden man vill kommentera, men inte om det gäller närmast föregående inlägg. Det går ju också att sudda bort den del av den citerade texten som inte behövs, bara det syns var man gjort avbrott i citatet.

Peter S
2011-04-14, 14:39
På Tradera är det ganska underhållande att se hur många stavningar det finns av ordet krackelerad. Kackelrad, kalkurerad (minns inte fler just nu).

Eller varför inte assiett? Har lockat till skratt fler än en gång! (ansiett, arshet mfl) ;)
Jag tycker det är OK att citera även nyss skrivna inlägg om man skalar ner rejält.

prylsnubben
2011-04-14, 15:25
Eller varför inte assiett? Har lockat till skratt fler än en gång! (ansiett, arshet mfl) ;)
Jag tycker det är OK att citera även nyss skrivna inlägg om man skalar ner rejält.

Man får vara glad så länge det inte blir arslet....:o.

Lars H
2011-04-14, 19:48
Nu stäler jag mig frågan, är det saker ock ting vi diskuterar på deta forum
Eller språket, var det ingen som fattade mitt stavfel med (ställer, detta) eller andra stavfel jag gör
Tycker det är tråkigt att några är så trångsynta ,ingen fantasi
En annan sak som jag vill ta upp, ett tack för ett svar värmer

Kim von Platen
2011-04-14, 23:47
Nu stäler jag mig frågan, är det saker ock ting vi diskuterar på deta forum
Eller språket, var det ingen som fattade mitt stavfel med (ställer, detta) eller andra stavfel jag gör
Tycker det är tråkigt att några är så trångsynta ,ingen fantasi
En annan sak som jag vill ta upp, ett tack för ett svar värmer

Hallå Lars,
Fantasi, kreativitet, initativförmåga, lite djärvhet, opositionslust, personlighet, debattsugenhet, uthållighet och framför allt givmildhet av kunskaper är väl det vi försöker sträva efter.

Du har dessa kvaliteter i rikt mått även om interpunktionen inte alltid är den bästa.
Tack för maten... so long.... från platen.

PS. Hoppas det värmer i vårsolens glans.

prylsnubben
2011-04-15, 00:08
Hallå Lars,
Fantasi, kreativitet, initativförmåga, lite djärvhet, opositionslust, personlighet, debattsugenhet, uthållighet och framför allt givmildhet av kunskaper är väl det vi försöker sträva efter.

Du har dessa kvaliteter i rikt mått även om interpunktionen inte alltid är den bästa.
Tack för maten... so long.... från platen.

PS. Hoppas det värmer i vårsolens glans.

Kimmen, jag måste få lov att säga att Din "ordblindhet" måste ha fått sig en "Lidnersk knäpp" i och med denna tråds införande. Du är ju rena uppslagsverket i svenska språket numera, Akademien nästa kanske:cool:.

Sladden
2011-04-15, 21:48
Jag vill, å det bestämdaste, protestera mot språkfascism.
Låt folk skriva som de vill och gör!
Känns otrevligt och mästrande då andra sätter sig som domare över någons sätt att uttrycka sig.
Skulle man inte förstå ett inlägg så kan man väl be om ett förtydligande?!
Det viktiga i livet är att bejaka folks nyfikenhet och uppmuntra alla försök att söka kunskap.
Ge fán i att rätta och dömma!

prylsnubben
2011-04-16, 00:21
Jag vill, å det bestämdaste, protestera mot språkfascism.
Låt folk skriva som de vill och gör!
Känns otrevligt och mästrande då andra sätter sig som domare över någons sätt att uttrycka sig.
Skulle man inte förstå ett inlägg så kan man väl be om ett förtydligande?!
Det viktiga i livet är att bejaka folks nyfikenhet och uppmuntra alla försök att söka kunskap.
Ge fán i att rätta och dömma!

Döma heter det väl:);):o.

Sladden
2011-04-16, 00:53
Döma heter det väl:);):o.

Tänkte väl att någon skulle hugga på detta. (Bra upptäckt, snubben)
Döm honom icke förrän du träffat honom, blir min kontring.

prylsnubben
2011-04-16, 01:06
Tänkte väl att någon skulle hugga på detta. (Bra upptäckt, snubben)
Döm honom icke förrän du träffat honom, blir min kontring.

Man ska inte sälja björnen förrän skinnet är skjutet som Maudan säger, eller......

harley
2011-04-16, 16:42
det här tycker jag är en av de löjligaste saker som tagits upp på forumet är vi tillbaka i forna öst eller???? vi behöver inget kgb eller stasi för något som ska vara kul och trevligt och informerande och i och med informerande skall vi som jobbat med hantverk/bygg/montage och är yrkeskunniga börja klanka ner på dom som inte kan förklara sina frågor i fackliga termer??? det spelar ingen roll hur högtravande och klanderfritt man än skriver om man är komplett okunnig om VAD man skriver om

brodertuck
2011-04-16, 17:50
det här tycker jag är en av de löjligaste saker som tagits upp på forumet är vi tillbaka i forna öst eller???? vi behöver inget kgb eller stasi för något som ska vara kul och trevligt och informerande och i och med informerande skall vi som jobbat med hantverk/bygg/montage och är yrkeskunniga börja klanka ner på dom som inte kan förklara sina frågor i fackliga termer??? det spelar ingen roll hur högtravande och klanderfritt man än skriver om man är komplett okunnig om VAD man skriver om
Eftersom det var jag som tog upp ämnet så är det väl jag som anses vara löjlig, men jag tycker att frågan är befogad hur vi ska förhålla oss till "dumspråk". Det är inte frågan om några "öststatsregler" eller att det ska användas något högtravande och klanderfritt språk eller facktermer, men inlägg som saknar både versaler och interpunktion är svårlästa. Tack ock lov så har jag inte sett detta på forumet - än, men om man ser hur det ser ut på en mängd andra forum så är det nog bara en tidsfråga innan även detta forum innehåller inlägg med frågor som "vart kan jag köpa?" eller "hur mycket är dem värda?" Ord som väll, endå, lungt, ända och häldre ska vi också helt och hållet acceptera? De flesta medlemmar som skrivit här i tråden anser dock att man ska få skriva hur man vill, fine, då vet jag var den ribban ligger, språkvård är inget som vi ska bry oss om.

wasistdas
2011-04-16, 19:04
det spelar ingen roll hur högtravande och klanderfritt man än skriver om man är komplett okunnig om VAD man skriver om

Håller helt med.

Dessutom tycker jag att talspråket "en bild säger mer än tusen ord" är så mycket viktigare för detta forum. Att folk visar upp sina alster är viktigare, text och information kommer av sig "själv" . Harley som ibland postar 7-8 bilder per objekt gör att man alltid tycker det är lika roligt att gå in på hans trådar. Uppskattar det verkligen eftersom jag vet vilken tid det tar att fota, redigera, ladda upp osv.

wasistdas
2011-04-16, 19:11
en tidsfråga innan även detta forum innehåller inlägg med frågor som "vart kan jag köpa?" eller "hur mycket är dem värda?" Ord som väll, endå, lungt, ända och häldre ska vi också helt och hållet acceptera? De flesta medlemmar som skrivit här i tråden anser dock att man ska få skriva hur man vill, fine, då vet jag var den ribban ligger, språkvård är inget som vi ska bry oss om.

Språkvård med tillsägelser kan knappast vara bra för ett expanderade forum som detta Brodertuck, där vikten ligger på att visa objekt?
Och även om nu forumet skulle bestämma att språkvård ska gälla, så måste det ju vara en utopi att tro att någon skulle kunna underhålla det, eller?

prylsnubben
2011-04-16, 20:03

Det blir ju lite svårbegripligt när man skriver att något ska förklaras "i fackliga termer".
Vad menas ?
a : Att man är så påläst och kunnig att man använder den rätta terminologin för just det föremålet och den tiden.
b : Att att man har ett förhållningssätt till objektet som är fackligt och politisk korrekt.

Tingeling
2011-04-16, 20:22
Älskar välformulerade texter, läser med glädje böcker utgivna runt 1900 just för språkets skull så jag bryr mig! Men på just det här forumet är det tingen som allt handlar om och att anmärka på medlemmar som har svårt att formulera sig skulle inte tillföra vare sig dem eller mig något. Tycker det är synd att barn av idag inte läser böcker, ordförrådet och läsförståelsen minskar.

prylsnubben
2011-04-16, 21:03
Älskar välformulerade texter, läser med glädje böcker utgivna runt 1900 just för språkets skull så jag bryr mig! Men på just det här forumet är det tingen som allt handlar om och att anmärka på medlemmar som har svårt att formulera sig skulle inte tillföra vare sig dem eller mig något. Tycker det är synd att barn av idag inte läser böcker, ordförrådet och läsförståelsen minskar.

Jag måste få förklara mig, det är JAG som kan ha litet svårt att förstå när man inte kan förklara explicit vad man menar. Det är alltså INGEN kritik mot den som skrivit inlägget.

Kim von Platen
2011-04-16, 22:24
Man ska inte sälja björnen förrän skinnet är skjutet som Maudan säger, eller......

Hallå Sladden och Snubben,
Man skall inte märka ord, men just på den här tråden kanske man kan påpeka att det är
svårt att se skillnaden mellan "förren" och "innan". Och barnbarnen säger "förrens"...

So long...inte kacka i eget bo, det fick jag lära mig som ung men snappade ingenting förrens den här lilla dialogen kom igång.

Gideon
2011-04-16, 23:39
"precis en sån - antik- & samlarforum" är det första som möter den intresserade besökaren av det här forumet, och denne förväntar sig då att föremål och deras historia avhandlas.

För min del är det ovidkommande hur frågan framförs - bara budskap och bild tydligt framgår, och det intresserar mig inte att den kan vara så grammatiskt fel upplagd, att fokus flyttas från frågan om vart den varit, till hur beskäftig frågaren är.
Att sedan studera huruvida intelligensnivån är beskaffad hos denne, ska man akta sig noga för. För annars blir det som att kasta sten i glashus.
Hur klok och vis är Du själv? Egentligen? "-Jag kan mycket", säger Du. Att kunna är inte samma sak som att hantera, vilket många missar - även med kulan i loppet.
Jag slarvskriver ofta numera, och har inte samma järnhårda koll på korrekturläsning, både två och tre gånger före utsläpp, som förr.
Det känns inte lika viktigt längre.

Det blandade språk, som vi ser idag, kommer att slätas ut, och jag tror inte att den svenska vi läser på olika håll, ser likadan ut om 50 år. Avarter som lr eller typ som suger fett kommer att rensas ut och kanske bytas ut till ännu roligare ord.
Det handlar bara om gränstester och hur långt man kan driva ett lingvistiskt språk, i syfte att berika den, och inte utarma den - som trådstartaren brodertuck tycks tro.

Min systerson har dyslexi, och det vore fel av mig att ständigt och jämt försöka rätta honom - precis som min moster terrade mig för uttalet S, som lät helt felaktigt i hennes öron.
Vilka öron? Att säga Sablar på ett vis, framgår lika tydligt som att skriva Ablar!

harley
2011-04-17, 09:42
"precis en sån - antik- & samlarforum" är det första som möter den intresserade besökaren av det här forumet, och denne förväntar sig då att föremål och deras historia avhandlas.

För min del är det ovidkommande hur frågan framförs - bara budskap och bild tydligt framgår, och det intresserar mig inte att den kan vara så grammatiskt fel upplagd, att fokus flyttas från frågan om vart den varit, till hur beskäftig frågaren är.
Att sedan studera huruvida intelligensnivån är beskaffad hos denne, ska man akta sig noga för. För annars blir det som att kasta sten i glashus.
Hur klok och vis är du själv? Egentligen? "-jag kan mycket", säger du. Att kunna är inte samma sak som att hantera, vilket många missar - även med kulan i loppet.
Jag slarvskriver ofta numera, och har inte samma järnhårda koll på korrekturläsning, både två och tre gånger före utsläpp, som förr.
Det känns inte lika viktigt längre.

Det blandade språk, som vi ser idag, kommer att slätas ut, och jag tror inte att den svenska vi läser på olika håll, ser likadan ut om 50 år. Avarter som lr eller typ som suger fett kommer att rensas ut och kanske bytas ut till ännu roligare ord.
Det handlar bara om gränstester och hur långt man kan driva ett lingvistiskt språk, i syfte att berika den, och inte utarma den - som trådstartaren brodertuck tycks tro.

Min systerson har dyslexi, och det vore fel av mig att ständigt och jämt försöka rätta honom - precis som min moster terrade mig för uttalet s, som lät helt felaktigt i hennes öron.
Vilka öron? Att säga sablar på ett vis, framgår lika tydligt som att skriva ablar!

amen....

brodertuck
2011-04-17, 11:49
Vem har pratat om att "studera intelligensnivån" eller att korrigera dyslektiker? Jag tyckte att jag uttryckte mig väldigt klart på den punkten redan i trådstarten.
Vad jag vänder mig mot är när språket misshandlas av ren lathet. Som jag sagt tidigare så har vi varit förskonade från de allra värsta avarterna hittills, och min frågeställning var då hur vi ska förhålla oss när (inte om) dumspråk smyger sig in på forumet.

Skulle vara intressant att höra vad en dyslektiker tycker om slarvigt skriven text, är den lättare att läsa än en välskriven? Det kan inte var lätt att läsa och förstå ett språk om ett ord skrivs olika från gång till annan.
Jag vill mena att ett välskrivet språk underlättar för den som har läs- och skrivsvårigheter och att den som kan men skiter i att använda ett korrekt språk också skiter fullständigt i om andra har det svårt.
Ingen kan väl heller säga att en text utan versaler och interpunktion har med dyslexi att göra, det bottnar i ren och skär lathet, eller att se en i övrigt välskriven text där författaren genomgående använder "dem" som om det skulle vara en "finare" skrivning av "dom".

Som någon skrev tidigare i tråden så är det nog viktigare att självförsöka vara ett föredöme, mer än att komma med pekpinnar och tillrättavisningar, men ibland kan man ju undra hur man ska kunna lära sig något om ingen talar om hur det skall vara.
Hur kan det ens vara möjligt att gå ut gymnasiet och inte veta skillnad på "var" och "vart" eller "de" och "dem"? När jag gick i skolan och hade t.ex. en skrivning i historia, så rättade läraren även grova språkliga fel, i dag görs det inte så.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag lyckats lite med att förklara vad jag menar. Meningen är inte att direkt påtala att det fattas en bokstav här och där eller att vara språkpolis, utan att på ett vänligt sätt och i lärande syfte påpeka språkliga fel.

engelsson
2011-04-17, 12:24
Min första reaktion på ditt inlägg Brodertuck, var faktiskt obehag, eftersom jag vet med mig att jag ibland slarvar..jag gör det enkelt för mig genom att använda o istället för och e istället för är. Mycket beror på min sjukdom, som ger stela och värkande leder, speciellt i fingrarna, därför tar jag ibland genvägar eller försöker hålla mina inlägg och kommentarer korta. Min tanke är, att om jag kan känna mig obekväm vid tanken på att bli rättad, hur ska då inte en med dyslexi känna sig. Sen förstår jag inte heller hur man ska kunna skilja en dyslektiker från en som bara skriver slarvigt. Vi vet ju att vissa av våra medlemmar har dyslexi då de själva påpekat detta. Men en helt ny medlem som skriver sitt första inlägg och genast blir rättad kan ju uppleva forumet som väldigt ogästvänligt..

prylsnubben
2011-04-17, 13:07
Vem har pratat om att "studera intelligensnivån" eller att korrigera dyslektiker? Jag tyckte att jag uttryckte mig väldigt klart på den punkten redan i trådstarten.
Vad jag vänder mig mot är när språket misshandlas av ren lathet. Som jag sagt tidigare så har vi varit förskonade från de allra värsta avarterna hittills, och min frågeställning var då hur vi ska förhålla oss när (inte om) dumspråk smyger sig in på forumet.

Skulle vara intressant att höra vad en dyslektiker tycker om slarvigt skriven text, är den lättare att läsa än en välskriven? Det kan inte var lätt att läsa och förstå ett språk om ett ord skrivs olika från gång till annan.
Jag vill mena att ett välskrivet språk underlättar för den som har läs- och skrivsvårigheter och att den som kan men skiter i att använda ett korrekt språk också skiter fullständigt i om andra har det svårt.
Ingen kan väl heller säga att en text utan versaler och interpunktion har med dyslexi att göra, det bottnar i ren och skär lathet, eller att se en i övrigt välskriven text där författaren genomgående använder "dem" som om det skulle vara en "finare" skrivning av "dom".

Som någon skrev tidigare i tråden så är det nog viktigare att självförsöka vara ett föredöme, mer än att komma med pekpinnar och tillrättavisningar, men ibland kan man ju undra hur man ska kunna lära sig något om ingen talar om hur det skall vara.
Hur kan det ens vara möjligt att gå ut gymnasiet och inte veta skillnad på "var" och "vart" eller "de" och "dem"? När jag gick i skolan och hade t.ex. en skrivning i historia, så rättade läraren även grova språkliga fel, i dag görs det inte så.

Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas att jag lyckats lite med att förklara vad jag menar. Meningen är inte att direkt påtala att det fattas en bokstav här och där eller att vara språkpolis, utan att på ett vänligt sätt och i lärande syfte påpeka språkliga fel.

Min sambo applåderar Dig hjärtligt brodertuck, hon är också ofta upprörd över språkets förflackning. Det värsta tycker jag är att inte minst journalister, som ändå borde ha en högskoleutbildning, använder svenska språket lika dåligt, alternativt slarvigt.
PS. Häromdagen fick jag en formell skrivelse från ett försäkringsbolag och Karolinska sjukhuset där man genomgående bytt ut av till utav, inte på ett utan säkert på tio olika ställen. T.ex "beskrivning utav händelse", "i behov utav rollator/rullator" etc.

simco
2011-04-17, 14:15
Min första reaktion på ditt inlägg Brodertuck, var faktiskt obehag, eftersom jag vet med mig att jag ibland slarvar..jag gör det enkelt för mig genom att använda o istället för och e istället för är. Mycket beror på min sjukdom, som ger stela och värkande leder, speciellt i fingrarna, därför tar jag ibland genvägar eller försöker hålla mina inlägg och kommentarer korta. Min tanke är, att om jag kan känna mig obekväm vid tanken på att bli rättad, hur ska då inte en med dyslexi känna sig. Sen förstår jag inte heller hur man ska kunna skilja en dyslektiker från en som bara skriver slarvigt. Vi vet ju att vissa av våra medlemmar har dyslexi då de själva påpekat detta. Men en helt ny medlem som skriver sitt första inlägg och genast blir rättad kan ju uppleva forumet som väldigt ogästvänligt..

Jag håller helt med dig engelsson. Jag vill också att det ska tillkomma fler inlägg på forumet, hur felstavade och grammatiskt felaktiga de än må vara. Det är totalt ointressant för mig hur frågeställaren eller skribenten formulerar sig. Vad är vinsten i tillrättavisning? Att hälften av innehållet i trådarna ska handla om det är korrekt att formulera sig på det ena eller andra sättet?

Språkvård- Vad är det?

Jag antar att språkvårdarna aldrig använder sig av ordet tjej (romani), sover på en madrass (arabiska), går till en frisör (franska) eller tycker att språkmisshandlarna är ett aber (tyska). Får man börja en mening med "men"? Jo, visst får man det. Men det är många svensklärare som uttryckligen förbjudit sina elever att göra det.
Språket är dynamiskt och förändras hela tiden. de engelska lånorden, i dag, är inte fler och har heller inte ett större inflytande än vad de franska lånorden hade på svenska språket på 1700-talet.
Under fornsvensk tid lånades ett antal latinska ord in i svenskan.
Vad gäller skrivspråket har det också förändras markant genom århundradena såväl i grammatik som i stavning och användning av ord.
Om man benhårt hållit sig till språkvård skulle dessa gamla, svenska skrifter inte vara några prolem att förstå idag.;)

Ta istället tillfället i akt att berika kunskapsbanken och språket, med nya uttryck och låneord och uppskatta möjligheten att få ta del av det andra människors har att visa och berätta om.

Stentoftenstenen
90353

Det tidigaste kända exemplaret av Äldre Västgötalagen från 1280-talet
90354

brodertuck
2011-04-17, 15:19
frogan gäller väll inte om att använda låne ord elle rinte utan om rent slarv och lathet från dem somm skriver in lägg.entext skriven så här är inte lätt för nogon att läsa jag har försökt säja flera gånger att de är dem värsta av arterna av språk miss handel somm ska rättas till.

Något överdrivet, men tyvärr så förekommer liknande språk på andra forum ganska ofta.
Är det något att sträva efter? Jag ser inte hur det skulle kunna utveckla språket på något sätt.

Kim von Platen
2011-04-17, 15:50
Hallå alla ordblinda,
Dyslexi? Rätt stavat? Men varför krångla till orden om man nu kan uttrycka sig på ren svenska?

Jo, för att det är lite finare. Språket är den främsta fienden till demolkrati, jämnställdhet
klasskillnader, status och acceptens. Rärr stavar?

Hallå Broder, tack för att du tog upp tråden även om den leder till ingenstans.

Skriv som pratar... so long...

Emil Brannstrom
2011-04-17, 16:21
Nu när vi debatterat ämnet ämnet ca 4 sidor vore det bra om en moderator kunde gå in och rätta de "värsta" stavfelen och kanske skicka pedagogiska PM till de lataste. Inte för att det är viktigt för innehållet i tråden utan för att det är principiellt viktigt att upprätthålla det som vi idag, just nu, tycker är ett korrekt sätt att uttrycka sig på.

Eller?

MvH
Emil

prylsnubben
2011-04-17, 16:23
[QUOTE=simco;179846]Jag håller helt med dig engelsson. Jag vill också att det ska tillkomma fler inlägg på forumet, hur felstavade och grammatiskt felaktiga de än må vara. Det är totalt ointressant för mig hur frågeställaren eller skribenten formulerar sig. Vad är vinsten i tillrättavisning? Att hälften av innehållet i trådarna ska handla om det är korrekt att formulera sig på det ena eller andra sättet?
QUOTE]

Vem är det som tillrättavisar, jag upplever det som att brodertuck framför sin åsikt, som han har all rätt att göra. Inlägget ovan är däremot kategoriskt, i den meningen att simco lägger till saker som den hon bemöter aldrig har påstått. Att brodertuck skulle vilja ha färre inlägg i forumet måste man implicera när man säger att man själv vill ha fler, eller? Att hälften av trådarna ska handla om hur man formulerar sig är ju rent nonsens, vem har påstått något sådant. Vad är motsättningen mellan att försöka uttrycka sig på begriplig svenska och att vilja bidra till ökad kunskap avseende föremålen man visar och som andra visar? Att man dessutom skulle vara en bakåtsträvare och emot allt som inte är genuint svenskt är ju nästan som att påstå att någon är rasist.

Emil Brannstrom
2011-04-17, 16:28
Jag ser inte hur det skulle kunna utveckla språket på något sätt.

Hur skulle en reaktionär och, av historien att döma, helt meningslös strävan bevara status quo göra detsamma? Finns det några rationella argument för att "eller" för all framtid ska stavas just så istället för "lr"?

MvH
Emil

Legion
2011-04-17, 16:48
frogan gäller väll inte om att använda låne ord elle rinte utan om rent slarv och lathet från dem somm skriver in lägg.entext skriven så här är inte lätt för nogon att läsa jag har försökt säja flera gånger att de är dem värsta av arterna av språk miss handel somm ska rättas till.

Något överdrivet, men tyvärr så förekommer liknande språk på andra forum ganska ofta.
Är det något att sträva efter? Jag ser inte hur det skulle kunna utveckla språket på något sätt.
Så länge vi lever i ett fritt land är det helt ok att stava fel och formulera sig hur man vill. Om det stör vissa så får väl de undvika att läsa det då om det är ett så stort problem.
Att skriva så som du ger exempel på ovan, det kan man tycka vad man vill om men poängen är att det är helt upp till den som skriver, det ska ingen annan bestämma eller mästra över. Det verkar du inte fatta brodertuck, vilket enligt mig är ett större problem än hur folk skriver.

Legion
2011-04-17, 16:51
Finns det några rationella argument för att "eller" för all framtid ska stavas just så istället för "lr"?
+1 (forumslang för gillande)

brodertuck
2011-04-17, 17:17
Så länge vi lever i ett fritt land är det helt ok att stava fel och formulera sig hur man vill. Om det stör vissa så får väl de undvika att läsa det då om det är ett så stort problem.
Att skriva så som du ger exempel på ovan, det kan man tycka vad man vill om men poängen är att det är helt upp till den som skriver, det ska ingen annan bestämma eller mästra över. Det verkar du inte fatta brodertuck, vilket enligt mig är ett större problem än hur folk skriver.Det du säger är i princip samma sak som om att om jag tycker att 1+1 = 3 så är det ingen som ska komma och bestämma och mästra över det, vi lever ju i ett fritt land? Varför då inte lägga ner allt vad matematik och svenskundervisning heter i skolorna? Regler är ju ändå inget att bry sig om, utan gör du bara som du vill så är det helt OK.

I dagens globala samhälle med kommunikation långt över lands-och språkgränser så är det av stor vikt att kunna kommunicera och uttrycka sig. Den som har lärt sig ett språks grunder och uppbyggnad har betydligt lättare att ta till sig ytterligare språk. Hjälper vi då barn/ungdomar/invandrare med att låta bli att lära dem ett riktigt språk eller gör vi dem en björntjänst genom att de får tala och skriva som de vill?

prylsnubben
2011-04-17, 17:30
Hur skulle en reaktionär och, av historien att döma, helt meningslös strävan bevara status quo göra detsamma? Finns det några rationella argument för att "eller" för all framtid ska stavas just så istället för "lr"?

MvH
Emil

Mig ikke förstå ?
Mvh Prylsnubben.

Legion
2011-04-17, 18:16
Nejdå, nu har du halkat utanför ämnet. Det handlar om språket på ett forum. Givetvis ska skolorna lära ut enligt praxis men det är inte vad denna tråden handlar om.

Emil Brannstrom
2011-04-17, 18:28
Mig ikke förstå ?
Mvh Prylsnubben.

Det som vissa argumenterar för är enligt min tolkning ståndpunkten att språket här håller på att utvecklas i negativ riktning genom att användningen av uttryck som till exempel "lr" och särskrivningar blir mer och mer utbredd.

Jag menar att det är bakåtsträvande och meningslöst att bekämpa sådant som redan har blivit allmängods och internationellt erkänt ("lol" exempelvis). Brodertuck (eller Broder Tuck?) menar att han inte kan se hur ett sådant språkbruk utvecklar språket. Jag anser tvärtom att det är precis sådant som kan vara en utveckling av språket. Huruvida det verkligen är en utveckling eller "dumspråk" (som att de som använder ett sådant språk skulle vara dumma...) får framtiden utvisa, men jag kan inte se hur språket skulle utvecklas av att man håller fast vid det "gamla".

Hajjar'ru?

MvH
Emil

simco
2011-04-17, 18:35
[QUOTE=simco;179846]Jag håller helt med dig engelsson. Jag vill också att det ska tillkomma fler inlägg på forumet, hur felstavade och grammatiskt felaktiga de än må vara. Det är totalt ointressant för mig hur frågeställaren eller skribenten formulerar sig. Vad är vinsten i tillrättavisning? Att hälften av innehållet i trådarna ska handla om det är korrekt att formulera sig på det ena eller andra sättet?
QUOTE]

Vem är det som tillrättavisar, jag upplever det som att brodertuck framför sin åsikt, som han har all rätt att göra. Inlägget ovan är däremot kategoriskt, i den meningen att simco lägger till saker som den hon bemöter aldrig har påstått. Att brodertuck skulle vilja ha färre inlägg i forumet måste man implicera när man säger att man själv vill ha fler, eller? Att hälften av trådarna ska handla om hur man formulerar sig är ju rent nonsens, vem har påstått något sådant. Vad är motsättningen mellan att försöka uttrycka sig på begriplig svenska och att vilja bidra till ökad kunskap avseende föremålen man visar och som andra visar? Att man dessutom skulle vara en bakåtsträvare och emot allt som inte är genuint svenskt är ju nästan som att påstå att någon är rasist.

Prylsnubben, jag vet inte riktigt varför du reagerar så starkt på mitt inlägg som du gör?

Brodertuck har all rätt att framföra sina åsikter likaväl som alla andra har rätt att framföra sina. Jag har aldrig påstått att Brodertuck vill ha färre inlägg i trådarna. Jag ställde en hypotetisk fråga om vad vinsten av tillrättavisning skulle vara. Jag befarar att en stor del av diskussionen på trådarna, vid skriftliga tillrättavisningar, skulle komma att handla om vad som är rätt och riktigt vad gäller skrivspråket och att det skulle stjäla fokus från den ursprungliga diskussionen eller frågeställningen.
Jag har heller aldrig påstått att Brodertuck eller någon annan skulle vara bakåtsträvare eller emot lånord, ställde återigen en hypotetisk fråga- Vad är språkvård?
Det är inte helt lätt. Jag drog ett par exempel ur historien för att visa att språket är föränderligt och att det som förkastades eller var nytt förr kan vara helt accepterat idag.

Du har valt att tolka innehållet i mitt inlägg som anklagelser. Jag har endast lagt fram argument för mina egna åsikter. Tycker att det är oerhört tråkigt att du insinuerar att jag skulle vilja kalla någon för "bakåtsträvare" eller "rasist" då detta aldrig varit min mening.

Jag står fast vid min åsikt att alla ska få uttrycka sig på det sätt de vill eller har förmåga till.

prylsnubben
2011-04-17, 18:36
Jag menar att det är bakåtsträvande och meningslöst att bekämpa sådant som redan har blivit allmängods och internationellt erkänt ("lol" exempelvis). Brodertuck (eller Broder Tuck?) menar att han inte kan se hur ett sådant språkbruk utvecklar språket. Jag anser tvärtom att det är precis sådant som kan vara en utveckling av språket. Huruvida det verkligen är en utveckling eller "dumspråk" (som att de som använder ett sådant språk skulle vara dumma...) får framtiden utvisa, men jag kan inte se hur språket skulle utvecklas av att man håller fast vid det "gamla".

Hajjar'ru?

MvH
Emil

Jorå, hörru, mandrom hajar klyket förstår ru...
Men jag vet inte om det är utvecklande, vad säger Du om Rinkebysvenska och det man pratar i Ronna i Södertälje. Ger det Dig större förutsättningar att lyckas i det svenska samhället? Är det inte det, det handlar om. Alltså att slippa bli exkluderad i t.ex en anställningsintervju pga att du inte kan språket.

Emil Brannstrom
2011-04-17, 18:58
Men jag vet inte om det är utvecklande, vad säger Du om Rinkebysvenska och det man pratar i Ronna i Södertälje. Ger det Dig större förutsättningar att lyckas i det svenska samhället? Är det inte det, det handlar om. Alltså att slippa bli exkluderad i t.ex en anställningsintervju pga att du inte kan språket.

Rinkebysvenska är också en del av det svenska samhället. Jag kan absolut se hur kunskaper om den kan vara en merit för en etnolog, fritidspedagog etc. Att bli exkluderad i en anställningsintervju på grund av att man inte "kan språket" är en fråga om diskriminering, och det problemet äger inte sökanden.

Däremot vet jag inte om det ligger på ett internetforum att ta ansvar för att någon ska slippa bli exkluderad i en anställningsintervju.

MvH
Emil

prylsnubben
2011-04-17, 19:56
Rinkebysvenska är också en del av det svenska samhället. Jag kan absolut se hur kunskaper om den kan vara en merit för en etnolog, fritidspedagog etc. Att bli exkluderad i en anställningsintervju på grund av att man inte "kan språket" är en fråga om diskriminering, och det problemet äger inte sökanden.

Däremot vet jag inte om det ligger på ett internetforum att ta ansvar för att någon ska slippa bli exkluderad i en anställningsintervju.

MvH
Emil

Du lever tydligen i den bästa av världar, grattis Emil. Kanske även en merit för Pizza och Kebab bakare...möjligen spärrvakter i tunnelbanan och dörrvakter. Vi ser ju var på arbetsmarknaden flertalet av våra andra och tredje generationsinvandrare befinner sig. De har ju faktiskt hamnat längre ner i samhället än sina föräldrar. Och det i sin tur beror ju på att föräldrarna var arbetskraftsinvandrare till en väldigt hög procent.
Mvh Prylsnubben.

Emil Brannstrom
2011-04-17, 20:23
Vi ser ju var på arbetsmarknaden flertalet av våra andra och tredje generationsinvandrare befinner sig. De har ju faktiskt hamnat längre ner i samhället än sina föräldrar. Och det i sin tur beror ju på att föräldrarna var arbetskraftsinvandrare till en väldigt hög procent.
Mvh Prylsnubben.

Jag tror aldrig på samhällsanalyser som kan sammanfattas i 3 meningar.

Jag tror att de flesta förstått min ståndpunkt och därför drar jag mig allra ödmjukast ur denna diskussion.

MvH
Emil

prylsnubben
2011-04-17, 22:42

MvH
Emil

Jag tror aldrig på samhällsanalyser som kan sammanfattas i 3 meningar.

Jag tror att de flesta förstått min ståndpunkt och därför drar jag mig allra ödmjukast ur denna diskussion.

MvH
Emil

Ja, själv analyserar Du ju vad ett internetforum kan påverka med en enda mening.
Trots att vi alla, inte minst under den allra senaste tiden, fått erfara att internetforum skriver om hela världshistorien.

Ödmjukast, Prylsnubben.

Emil Brannstrom
2011-04-17, 23:29
Är det inte det, det handlar om. Alltså att slippa bli exkluderad i t.ex en anställningsintervju pga att du inte kan språket.

Analysen var din.

MvH
Emil

prylsnubben
2011-04-17, 23:31
[QUOTE=prylsnubben;179854]

Det är inte helt lätt.

Du har valt att tolka innehållet i mitt inlägg som anklagelser. Jag har endast lagt fram argument för mina egna åsikter. Tycker att det är oerhört tråkigt att du insinuerar att jag skulle vilja kalla någon för "bakåtsträvare" eller "rasist" då detta aldrig varit min mening.

Jag står fast vid min åsikt att alla ska få uttrycka sig på det sätt de vill eller har förmåga till.

Det är inte lätt, nej.
Anklagelser, ingalunda.
Jag står fast......helt överens.

prylsnubben
2011-04-17, 23:47
Analysen var din.

MvH
Emil

Lite lustigt att Du helt kan underkänna att goda kunskaper avseende svenska språket ger Dig ett försteg att komma Dig fram i det svenska samhället gentemot de som saknar detsamma.
Frånsett då möjligheten att bli etnolog eller fritidspedagog (inom ett begränsat område då). Eller är det bara så enkelt som att Du inte bryr Dig, det är ju ändå inte Ditt ansvar.
Märkligt att det finns hur många som helst som tjänar grova pengar på att hjälpa folk med hur de bäst skriver ett CV. Förklara Emil, snälla.....

Mvh Prylsnubben

Kom precis på en sak som belyser det jag menar och som jag vill delge Er innan jag går till sängs.
Under senare delan av mitt yrkesverksamma liv har jag jobbat inom äldre- och handikappomsorgen.
När man arbetar där kommer man per automatik i kontakt med en mängd utlandsfödda arbetskamrater. Som ofta (nästan alltid), har svårigheter med svenska språket. Detta leder av och till, till misstag, som kan vara fatala för vårdtagaren. Misstagen beror på att man inte "förstår", det handlar inte om att man är "dum", utan det handlar om språksvårigheter. När jag märker att någon missförstått, så brukar jag klargöra vad jag egentligen menar. Tyvärr är det knappast några svenskar som gör så, de är för rädda för att såra personen som inte "begriper". Jag kan tala om för Er att jag fått så fantastiskt mycket positiv respons för att jag vågar påtala de språkliga missförstånden. Annars säger man, så hade vi aldrig förstått.

Emil Brannstrom
2011-04-18, 00:14
Förklara Emil, snälla.....

Mvh Prylsnubben

Jag tror att de som vill förstå redan förstått. För övrigt vore jag djupt tacksam om du inte gör antaganden om mig eller mina intressen.

Som sagt, diskussionen handlar inte längre om stavningen på forumet så jag backar ur.

MvH
Emil

prylsnubben
2011-04-18, 15:56
Ett sådant där gammalt fascistiskt bakåtsträvande och meningslöst ordspråk som vi som sover med SAOL under huvudkudden har bevarat i våra reaktionära hjärnor är; "Den som sig i leken ger får leken tåla". Särskilt om man går ut så hårt som Du i Ditt första inlägg Emil.

brodertuck
2011-04-18, 18:55
Nejdå, nu har du halkat utanför ämnet. Det handlar om språket på ett forum. Givetvis ska skolorna lära ut enligt praxis men det är inte vad denna tråden handlar om.Nu hänger jag inte riktigt med på hur du tänker.:confused: Är inte tanken att det man lär sig i skolan ska man sedan tillämpa utanför, i det verkliga livet? Vad är meningen annars?

brodertuck
2011-04-18, 19:08

MvH
Emil
Jaha, så du menar att det är diskriminering om en som inte kan språket inte blir kallad till en arbetsintervju som nyhetsuppläsare, telefonförsäljare, receptionist, växeltelefonist, m.fl. yrken, där ett tydligt språk är i stort sett den enda länken? Vissa yrken har begränsningar, är jag blind så kan jag inte bli taxichaufför och är jag döv kan jag inte bli telegrafist. Detta är dock inget jag kan göra något åt, det kan jag däremot med språket. Jag kan själv välja om jag vill ha tillgång till yrken där språket är viktigt.
Självklart så väljer en arbetsgivare den som är mest lämpad för jobbet, kan man inte ringa till folk och förklara vad man vill sälja så är man inte lämplig för jobbet, det har inget med diskriminering att göra.

cjf
2011-04-18, 19:28
Nu känns det som att det både går i cirklar och spårar ur, och dessutom börjar det bli lite smågrinigt här och där, så den här tråden stänger jag. Eventuella synpunkter tas lämpligen via PM.

//cjf