handdator

Visa fullständig version : Münchens Bolag Stockholm

Björn L
2007-01-01, 21:39
Detta borde pga av färgen inte vara en ölflaska utan är troligen en läskedrycksflaska. München Bryggeriet har man ju hört talas om men inte Münchens Bolag ? Flaskan är knappt 25 cm hög. Jag har aldrig sett en sådan här flaska med etikett så om någon har tips på vad den innehållit så vore jag tacksam. Mvh Björn

Tingeling
2008-06-13, 19:04
Fann du ut något om flaskan? Inköpte en likadan idag, sökte på namnet och hamnade på Pes såklart! Fanns ingen annan hänvisning alls, kanske ett väldigt litet bolag?

Äjth
2008-06-13, 19:16
Vill erinra mig att jag hade ett ölglas från Münchenbryggeriet men blev inte klokare än den text som redan fanns på glaset. Puh, ibland orkar jag bara inte leta info. It´s a jungle out there, och min tid är begränsad. Om ngn annan vet så är det trevligt.
är din flaska i klarglas oxå Tingeling?

Tingeling
2008-06-13, 19:22
Tror att Münchens bolag och Munchens bryggeri är 2 olika företag. Och ja, glasmassan är klar.

LOM
2008-06-13, 21:09
I Norge fikk vi på 1890-tallet - tror jeg det var - en ølsort som fikk navnet Exstra Lager-Øl. Dette ølet var så lyst og fint i fargen at de ønsket å framheve det ved å tappe det på spesielle "hvite" flasker. Har sjøl en ganske maken flaske fra Schous Bryggeri i Christiania. Skal forsøke å komme tilbake med bilde av både flaske og etikett senere. Og jeg antar at dette er en svensk utgave av flaske for samme ølsort.

Äjth
2008-06-13, 21:32
LOM nu blir jag litt skeptisk. Öl tappades på mörka flaskor för att hålla sig bättre, så jag undrar....men jag elsker :D att ha fejl.

LOM
2008-06-14, 08:52
En skal ikke tro på alt som er skrevet og heldivis er jeg ikke så gammel at jeg opplevde det sjøl, men i MINDESKRIFT TIL HUNDREAARSJUBILÆET 1921 for Schous Bryggeri har jeg funnet følgende:
"Indførte man varen paa det norske marked ikke som vanlig lagerøl, men som Ekstra Lagerøl, et fortrinnelig taffeløl, hvis tiltrækkende egenskaber yderligere fræmhævedes ved, at det kun servertes i lyse flasker. Det servertes ved kong Oscars hof."
Hvordan det nå går med Åjth's elsking skal ikke jeg blande meg bort i.

Äjth
2008-06-14, 10:26
Det där lät flott!! kungligt och så!:p

LOM
2008-06-14, 14:59
Her komer bildet av flasken (e) - jeg hadde 2 stykker. Den minste - en halvflaske - er 23,5 cm høg og fra FOSS BRYGGERI, CHRISTIANIA. Den største - en helflaske - er fra SCHOUS BRYGGERI, CHRISTIANIA. Den er 30 cm høg. I tillegg tar jeg med bilde av en etikett fra Schous for denne flasketypen.

Äjth
2008-06-14, 15:19
LOM, det var verkligt fina flaskor. Grattis!!

Glasdykaren
2008-06-22, 01:05
Stiliga flaskor LOM..

Är det dessa backar som använts??

LOM
2008-06-22, 09:18
Joda, det var slike som ble brukt. Og når det gjelder den fra Foss, så hadde det ikke vært meg i mot å overta den. Har noen slike til å sette gamle flasker i og denne var fin.

Äjth
2008-06-24, 22:36
Joda, det var slike som ble brukt. Og når det gjelder den fra Foss, så hadde det ikke vært meg i mot å overta den. Har noen slike til å sette gamle flasker i og denne var fin.
Forss o Schous är de äldre än Ringnes? Har inte koll på norsk bryggeriverksamhet.

LOM
2008-06-25, 09:38
Foss ble grunnlagt som Yttebergs bryggeri i 1836. Ble flyttet og gitt nytt navn i 1897. I 1917 ble det lagt under Schous bryggeri.
Schous bryggeri ble startet som Youngs bryggeri ca. 1821. Ble i 1837 kjøpt av Schou.
Ringnes bryggeri er fra 1877.

Äjth
2008-06-25, 12:18
Tack för den lilla historielektionen LOM :D
Jag har en Rignes ölkorg där man märkt korgen, som är i grönt, med både namnet i djuprelief samt svart schablonmålning. Jag tänkte först att den gröna färgen var orginal, men den är målad över relieftexten. Kanske hade man båda märkningarna från början??
Kan lägga in en bild senare. Den har samma sorts handtag som de båda på bilderna här. En sista fråga; under vilken tid, ungefär, användes dessa ölkorgar?

LOM
2008-06-25, 15:30
Din ølkorg tør jeg ikke å tidfeste og heller ikke vet jeg med sikkerhet når de begynte/sluttet med korgene. Men begynnelsen var godt før 1900 og de var med ganske langt inn på 1900-tallet.
På den korga som jeg legger inn bilde av så er Toten skrevet THOTENN. Denne skrivemåten er etter rettskrivningsreglene før 1862/63. Men jeg vil tilføye at de var kanskje ikke så opptatt av skrivereglene at de umiddelbart kastet eksisterende stempler.

Äjth
2008-06-25, 17:36
:D nä, när det gällde i synnerhet ölkorgar, så var det nog inte bråttom att ändra stavningen. En öl är en öl är en öl!!! som Gertrude Stein, kunde sagt!! :D

Äjth
2008-06-25, 17:44
Andra flaskraden från vänster, flaskan i mitten av den raden, vad är det för en?
Här kommer bilden.

LOM
2008-06-26, 11:39
Her kommer en litt eldre utgave av Åjth's kasse. Legger også inn bilde av første flasken i 2. rad samt den i midten i Toten kassa. Dette er halv og hel flaske fra samme sted. Begge har teksten KRISTIANIA MINERALV. FABRIK og er med stor sannsynlighet blåste på BIRI.

Äjth
2008-06-26, 12:09
De där norska Kristiania är för härliga. Så bastant botten. Självklara flaskor!!
Ringneskorgen du visar LOM, vad är det som skiljer den från min, i ålder? Jag menar, vad ser man det på?

LOM
2008-06-26, 15:44
For skråsikker skal en ikke være. men jeg bedømmer bærehandtaket på din til å være yngre enn på min.

Äjth
2008-06-26, 17:59
Hmmm. mådäää...ditt handtag kanske är rostigare annars ser jag ingen skillnad i form. Metalldelarna är handslagna, utom handtagets bär-del då.

LOM
2008-06-26, 20:22
Foreslår at vi møtes på Skutberget ved Karlstad en solskinnsdag i sommer og drøfter videre over en kald pils.