handdator

Visa fullständig version : Äldre plunta?

Tingeling
2011-04-11, 12:56
Vad tror ni om den här? Inköpt nyligen och nydiskad, den är kalkig och var smutsig så det är svårt att få till bra kort.

Äjth
2011-04-11, 13:20
Hoppsan sa, är den plan på ena långsidan och bukig på den andra? I så fall - den påminner väldigt mkt i formen om en Jagtflaska. Finns bland annat i Limmaredskuranten fr. 1863. Har haft en som är väldigt lik din. Mkt trevlig och ruffig den där. :)

Kolmårdstrollet
2011-04-11, 16:57
Den där är inte gammal...du köpte den ju i går:rolleyes: Trevlig är den iallafall:)

Lars Kallin
2011-04-11, 18:59
Dessa pluntor är från tiden innan illustrerade priskuranter.
Utdragen oval med plan baksida. Av denna modell finns det i Limmareds museum en daterade plunta från 1806. Typen av plunta finns dock med tidigare. Daterad redan 1706 med Bielkes och Horns vapen denna gång tillverkad på Kungsholms glasbruk.

899118991289913

Tingeling
2011-04-11, 19:13
Visst är den i mitten som kommer från LS? Det var den jag hade i tanken när jag köpte flaskan! Även om min inte är graverad så är jag helnöjd med den, också var den billigast av de karaffer/pluntor som fanns på bordet.

Kolmårdstrollet, du undrade ju vad jag skulle ha den där till, nu vet du varför jag var glad!

Lars Kallin
2011-04-11, 20:28
Jo visst är det den jag bytte till mig av LS.
Man blir förståss lite nyfiken på vad det andra på bordet var.

Legion
2011-04-11, 20:33
Av denna modell finns det i Limmareds museum en daterade plunta från 1806.

Den är lite äldre ändå, 1766 vill jag minnas att den är märkt.

Tingeling
2011-04-11, 20:45
Har försökt söka på flaskan men hittar inget, bläddrar i böcker men inget där heller. Någon litteratur som jag saknar tydlig men vilken?

Kallin, vanliga graverade karaffer som jag har flera av. De kostade runt 500 och den här 110, jippi!

Lars Kallin
2011-04-11, 20:50
Det tycker jag var ett bra val.
Grattis till ett bra köp. Verkar vara en lite speceill botten på den.

Tingeling
2011-04-11, 20:55
Du får se den om du kommer förbi nästa gång du är i trakterna.

Nu blev jag lite inspirerad och lägga ut några av de andra inköpen, det var en del kul saker med hem fast ingen så här gammal och spännvidden i ålder på sakerna är stort.

Lars Kallin
2011-04-11, 21:15
Den är lite äldre ändå, 1766 vill jag minnas att den är märkt.

Var visst från boken "Sagan om Limmared" jag menade. Sid 49.89939

Rosa
2011-04-11, 21:37
....................... Nu blev jag lite inspirerad och lägga ut några av de andra inköpen, det var en del kul saker med hem fast ingen så här gammal och spännvidden i ålder på sakerna är stort.

Jaaa, visa fler inköp!

Kolmårdstrollet
2011-04-11, 21:47
Visst är den i mitten som kommer från LS? Det var den jag hade i tanken när jag köpte flaskan! Även om min inte är graverad så är jag helnöjd med den, också var den billigast av de karaffer/pluntor som fanns på bordet.

Kolmårdstrollet, du undrade ju vad jag skulle ha den där till, nu vet du varför jag var glad!

Ful får man va men inte dum. Tror du inte att jag begrep varför du kvittrade som en nykysst fjortis???;)
Grattis förresten.

Legion
2011-04-12, 16:57
Var visst från boken "Sagan om Limmared" jag menade. Sid 49.
Jaha det var den du menade:rolleyes: Du har nog rätt ändå, om jag inte minns fel finns även den på museet. Det finns också en slät liknande den Tingeling visar.

Banden
2011-04-18, 23:31
Tydlig en populær modell også produsert i Norge omtalt i Weyses katalog fra 1763 som "Hviide Lomme Glas"

Banden

Sladden
2011-04-19, 05:57
Liknande finns på bild i "En samling norsk glass" av Arnstein Berntsen. Där skriver man; Lommeglass av klart glass, gravert S.J.S 1765 i rokokko kartusj. Nöstetangen. Flat på baksiden.

Tingeling
2011-04-19, 10:23
Tydlig en populær modell også produsert i Norge omtalt i Weyses katalog fra 1763 som "Hviide Lomme Glas"
Den teckningen var rolig att få se, Banden.

Boken som Sladden nämnde har jag ju, måste upp o bläddra i den igen.

Tingeling
2011-04-19, 11:02
Har letat efter Weyses katalog fra 1763 och på Glasmuseet står det att den ska finnas i en virtuell utställning, hittar inte den. Kollade även om den fanns utgiven i bokform men fann inget om det heller. Var bara nyfiken då den verkar intressant.

Banden
2011-04-19, 12:22
Originalen fra 1763 eies vel fremdeles av Christiania Glassmagasin som ble opprettet i 1739. I tillegg tror jeg 4-5 kopier fra 1763 og den reviderte utgaven fra 1774 finnes. Disse må man søke riksarkivet for å få se på og da er det noen med hvite hansker som blar i boken for deg ;)

I Norge finnes det en håndtegnet avskrift fra 1929 og noen fotokopier av denne, men tror ikke det er mulig å finne disse i antikvariater e.l. I Norge har jeg bare funnet to i tilgjengelige biblioteker, Norsk Folkemuseum og NTNU Teknisk hovedbibliotek i Trondheim.

Det finnes en kopi av den reviderte utgaven fra 1774 i et svensk bibliotek;
http://nordmlib.nordiskamuseet.se/mikromarc/wsRecInfo.asp?idno=163872&UnitId=0&DocGrp=1&SearchUnitId=0&LoanUnitId=1&comb=AND&sString=KL=PgaAND%20searchUnitId0&page=

Tittelen på boka er;
"De kongelige allernaadigste octroierede norske glas fabriquers producter, saavidt Nøstetangens diverse sorter og modeller af hvidt, rødt og blaat glas, crystal og anden composition, saavel som Aas grønne glas producter betreffende, med hversortes hosföyede priiser, in original tegnede af Ip Olufsen Weyse..."

Banden

Sladden
2011-04-19, 19:42
Originalen fra 1763 eies vel fremdeles av Christiania Glassmagasin som ble opprettet i 1739. I tillegg tror jeg 4-5 kopier fra 1763 og den reviderte utgaven fra 1774 finnes. Disse må man søke riksarkivet for å få se på og da er det noen med hvite hansker som blar i boken for deg ;)

I Norge finnes det en håndtegnet avskrift fra 1929 og noen fotokopier av denne, men tror ikke det er mulig å finne disse i antikvariater e.l. I Norge har jeg bare funnet to i tilgjengelige biblioteker, Norsk Folkemuseum og NTNU Teknisk hovedbibliotek i Trondheim.

Det finnes en kopi av den reviderte utgaven fra 1774 i et svensk bibliotek;
http://nordmlib.nordiskamuseet.se/mikromarc/wsRecInfo.asp?idno=163872&UnitId=0&DocGrp=1&SearchUnitId=0&LoanUnitId=1&comb=AND&sString=KL=PgaAND%20searchUnitId0&page=

Tittelen på boka er;
"De kongelige allernaadigste octroierede norske glas fabriquers producter, saavidt Nøstetangens diverse sorter og modeller af hvidt, rødt og blaat glas, crystal og anden composition, saavel som Aas grønne glas producter betreffende, med hversortes hosföyede priiser, in original tegnede af Ip Olufsen Weyse..."

Banden

En rekordlång titel som fyller mig med bävan och förundran.
Opptänkt av arkivarie med beslutsångest?!

LS
2011-04-19, 20:30
Är man från vårt västra broderland vill man tydligen ha flaskans ursprung där, en svensk önskan verkar vara Limmared. Norra delen av Europa skulle man kunna tänka sig som en proveniens utan att förhäva sig. Portugal kan kanske inte helt uteslutas.

Flaskan är riktigt läcker, allt andas respektingivande ålder. (Tänk om detsamma gällde människor, ålder har värde.)

Ehuru, en extra stark påskhälsning till den nuvarande innehavaren av denna "superpensionär". Man trodde att sådana här saker var upphandlade för länge sedan, men uttrycket att den som söker den finner är uppenbarligen giltigt ännu, tackom och lovom.

Banden
2011-04-19, 20:57
Tror nok ikke den er norsk, bare postet referanse til at den også er produsert her og så langt tilbake som før 1763, men formen kommer sikker fra Tyskland fra enda lenger tilbake i tid, men er nok også produsert til langt ut i 1800-tallet.

Vet man ikke hvor og når den er brukt, kjøpt eller noen forhistorie og den ikke har noen graveringer å gå etter, så kan den være laget hvorsomhelst.

Men en fin er den :)

Banden

Tingeling
2011-04-19, 20:59
Long time no see,LS! Skickar dig en puss i påsk:)