handdator

Visa fullständig version : Kan det vara Carl Forsberg

prylsnubben
2011-03-06, 11:33
Det här är riktigt spännande:p. Denna kruka signerad Högbrunn Nyköping känns efter lite efterforskningar som ett alster av kakelugnsmakaren tillika krukmakaren Carl Forsberg känd för att ha startat Vimmerby krukmakeri 1864. Studera bifogade länkar och säg sedan vad Ni tror om min teori. Carl var alltså född i Arboga 1829 och var anställd vid Forsså Stenkärlsfabrik i Hälsingland fram till 1864. Däremellan kan han mycket väl varit en sväng till Nyköping. Carl signerade inte heller i Vimmerby sina alster med sitt namn utan endast med orten. Titta på grafologin och jämför Y-et i Nyköping med Y-et i Vimmerby, det finns även andra likheter. Samtidigt vet vi inte säkert om det är Carl som skrivit Vimmerby i den tidigaste signeringen hämtad från Vingedahl. Dessutom är krukans grundform typisk för Vimmerby, kolla den gula i Vimmerbytråden. Den grönbruna glasyren och vågmönstret har också använts genom alla år av Vimmerby. Om teorin stämmer är krukan gjord senast 1863 vilket känns som rimligt när man kan studera den in natura.
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?19309-Vimmerby-krukmakeri/page2&highlight=vimmerby
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?7955-Allmogekeramik!&p=94931
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?27393-Stenbäck-i-kubik
http://biphome.spray.se/tomaslars/LemonArtikel.pdf
Gift 1862-11-30 med Carl Forsberg, (troligen) i Forsa. Kan det ha varit i Nyköping ? Caroilina Josefina var ju född i Eskilstuna och Carl i Arboga.
Nu gäller det att hitta kopplingen till Nyköping också.

Gideon
2011-03-06, 18:09
Ja, det ser ut som att Du häller vatten med rätt ph-värde i brunnen. :)
Lite sonderingar och trixande har gjorts.

Först har vi en bildtext på sidan 103 i Gunnar Lindqvists bok "Krukor och fat" (1981):
"Fat från 1767 med hornringlad piplerdekor på det bruna godset och genomskinlig blyglasyr. Tillhör Varbergs museum. Denna typ av dekor förekommer från 1600-talet till långt in under 1900-talet, som mjölkfatet, tillverkat av Erik Forsberg i Vimmerby på 1950-talet. Tillhör Jönköpings läns museum."

En lite slarvigare utförd, men ändå med ringlad dekor och försedd med den tidiga Vimmerbystämpeln, illustreras av denna tidiga 1900-talsvas från en avslutad Traderaauktion. Den är högst troligt av Gustaf Reinhold Forsberg (1867-1951).

86681

86680

Det skrivs att Carl Forsberg var född i Arboga 1829 och jag tittade i den fina sammanställning som Ellen Raphael gjorde 1914 "Kakelugnsmakare och krukmakare i Sverige från cirka 1700 till 1846".
Där finns fyra Forsbergare med:
Peter Forsberg, årsb. 1773, 1794, Helsingborg
Olof Forsberg, i lära ?-1760 hos Joh. Berg, Eskilstuna, mästare 1788, 1791, Visby
Johan Forsberg, i lära 1788-91 hos Olof Forsberg, Visby, mästare 1799, 1833, Visby
Gustaf Forsberg, i lära 1804-12 hos Olof Ljungberg, Stockholm, årsb. 1830, Visby

Någon av de fyra skulle mycket väl kunna vara hans far, och då är rötterna troligen gotländska.
Som Du säger: "...och var anställd vid Forsså Stenkärlsfabrik i Hälsingland fram till 1864. Däremellan kan han mycket väl varit en sväng till Nyköping."
Det köper jag. Han kan mycket väl ha arbetat i den hittils (av mig) okända kakelfabriken i Nyköping, antingen såsom kortvartvigt anställd eller sökande.
Är Din kruka ett arbetsprov? Ja, det är frågan.

Grafologexperten simco får titta närmare på y:na, men det framstår som ganska klart att det är samme "gube" som skrivit som ung visavi gammal och darrhänt.

86682

Kaptenen
2011-03-06, 18:32
Bra jobbat prylsnubben och Gideon!:)

Jag tycker hypotesen verkar kunna stämma. Grattis till en fin och ovanlig kruka med schlangengang.

Polsson
2011-03-06, 19:19

Jag tycker hypotesen verkar kunna stämma. Grattis till en fin och ovanlig kruka med schlangengang.

Instämmer med Kaptenen! Ska attackera kyrkoböckerna i morgon för att ev. försöka reda ut Nyköpings-teorin.

prylsnubben
2011-03-06, 19:21
Carl Forsberg[/B] var född i Arboga 1829 och jag tittade i den fina sammanställning som Ellen Raphael gjorde 1914 "Kakelugnsmakare och krukmakare i Sverige från cirka 1700 till 1846".
Där finns fyra Forsbergare med:
Peter Forsberg, årsb. 1773, 1794, Helsingborg
Olof Forsberg, i lära ?-1760 hos Joh. Berg, Eskilstuna, mästare 1788, 1791, Visby
Johan Forsberg, i lära 1788-91 hos Olof Forsberg, Visby, mästare 1799, 1833, Visby
Gustaf Forsberg, i lära 1804-12 hos Olof Ljungberg, Stockholm, årsb. 1830, Visby

Någon av de fyra skulle mycket väl kunna vara hans far, och då är rötterna troligen gotländska.
Som Du säger: "...och var anställd vid Forsså Stenkärlsfabrik i Hälsingland fram till 1864. Däremellan kan han mycket väl varit en sväng till Nyköping."
Det köper jag. Han kan mycket väl ha arbetat i den hittils (av mig) okända kakelfabriken i Nyköping, antingen såsom kortvartvigt anställd eller sökande.
Är Din kruka ett arbetsprov? Ja, det är frågan.

Grafologexperten simco får titta närmare på y:na, men det framstår som ganska klart att det är samme "gube" som skrivit som ung visavi gammal och darrhänt.

86682
Det kan bli några generationer kakelugnsmakare//krukmakare Forsberg, möjligen både far och farfar i Visby t.ex.
Nu blev dom ju tyvärr inte gamla dessa hedersmän, men väl darrhänta.

Jag tycker hypotesen verkar kunna stämma. Grattis till en fin och ovanlig kruka medschlangengang.
Schlangengang gillar jag:p.

Tack mina herrar, känner mig upprymd och glad att Ni tror på min teori, men den känns ju också helt igenom trolig. Tänk att hitta en så intressant föremål, och det var som vanligt beroende på slumpen. Jag skulle inte alls besökt den loppisen i går, egentligen skulle jag och min sambo gått på retromässan på bryggeriet men min sambo hade tagit fel på datumet. Enbart därför blev det en extra liten loppissväng som inte alls var planerad:D.

prylsnubben
2011-03-06, 19:22
Instämmer med Kaptenen! Ska attackera kyrkoböckerna i morgon för att ev. försöka reda ut Nyköpings-teorin.

Tack Polsson, känns skönt att ha TRE lärde män bakom ryggen:).

prylsnubben
2011-03-06, 19:40
En lite slarvigare utförd, men ändå med ringlad dekor och försedd med den tidiga Vimmerbystämpeln, illustreras av denna tidiga 1900-talsvas från en avslutad Traderaauktion. Den är högst troligt av Gustaf Reinhold Forsberg (1867-1951).

86682

Förlåt att jag är så tråkig Gideon, men den Du förevisar är inte tidigt 1900-tal.
När den är stämplad Forsberg ska den vara senare än 1950;).

prylsnubben
2011-03-06, 20:51
Kolla nummer 24-25 och 48-49:p.http://biphome.spray.se/tomaslars/anor_m.htm
Tänk att man kan följa Carl Forsberg på fädernet ända till Sigfrid Simonsson född 1604 i Skiire, Tavasteland Finland:).

Bengt H.
2011-03-06, 21:29
Intressant!

Visst ser den ut som en Forsbergare.

Tittade lite i kyrkböckerna.

För Forsa församling går det att hitta att Forsberg blev inskriven i 4:de Roten Hamre den 27/6 1860. Var inflyttad från Adolf Fredriks församling i Stockholm.

Denna församling anger en inflyttning dit 1859 från Örebro.

Tillbaka till Forsa så anges en flyttning för Forsberg med fru och dotter till Vimmerby den 7/5 1864

prylsnubben
2011-03-06, 22:00
Intressant!

Visst ser den ut som en Forsbergare.

Tittade lite i kyrkböckerna.

För Forsa församling går det att hitta att Forsberg blev inskriven i 4:de Roten Hamre den 27/6 1860. Var inflyttad från Adolf Fredriks församling i Stockholm.

Denna församling anger en inflyttning dit 1859 från Örebro.

Tillbaka till Forsa så anges en flyttning för Forsberg med fru och dotter till Vimmerby den 7/5 1864

Börjar bli tight att hinna med Nyköping då, född 1835 i Arboga och Nyköpingstiden måste sannolikt vara FÖRE 1859. Hmmmmm, tack Bengt H. Undrar var han träffade Karolina, hon var ju från Eskilstuna:confused:.
Eskilstuna-Stockholm-Nyköping, den triangeln känns intressant. Undrar var han fick sitt gesällbrev:confused:.

Har tagit reda på att Carolina flyttade till Stockholm 1845. Där födde hon två utomäktenskapliga barn i Adolf Fredriks församling 1851 och 1855. Det ena barnet Emil Gustav Lemon född 1855-09-11 följde med som fosterbarn (barnhusbarn) till kakelugnsverkstaden i Vimmerby. Dessutom en flicka Sigrid Matilda född 1865-09-30 i Klara församling, men då borde ju Carl redan vara nere i Vimmerby, kanske kom Carolina efter med båda barnen. Hur som helst var ju Carl också skriven i Adolf Fredrik under sin tid i Stockholm så det ligger väl nära till hands att de blev bekanta under den tiden. Det finns i övrigt inga anteckningar om Carolina mellan 1845 och en kyrktagning i Vimmerby 1865. Kanske måste hon "renas" eftersom hon fött oäkta barn.
PS Det första barnet Karl Josef Lemon 1851-12-31 flyttade till sin morfar i Eskilstuna.
DS 1862-11-30 gifte sig Carl och Carolina men det står inte var.

prylsnubben
2011-03-07, 17:34
Börjar undra.......hittar ju ingen koppling till Nyköping. Utgick istället från Högbrunn och Nyköping och sökte runt lite.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1609706&fileOId=1609707
Hittade denna länk där Nyköping förekommer, då man gjort en arkeologisk undersökning i kv. Biografen och funnit spår efter en gammal krukmakarverkstad på platsen.
Här kan man lära sig att antalet föremål som brändes angavs i "skock". En skock var 60 st t.ex talrecker (tallrikar).

http://www2.lansstyrelsen.se/sodermanland/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/2007/200710.pdf
Hittade sen denna där man ser att kv. Biografen låg vid Brunnsgatan och att intilliggande kv. heter Vattumannen. Titta gärna på sid 30, där det står om de stackars krukmakarnas helvete.

Brunnsgatan och kv. Biografen ligger i stadsdelen Högbrunn i Nyköping........vad sägs om det:p. Huvaligen säger jag........

Polsson
2011-03-07, 18:56
Har kontrollerat Carl Forsberg (1835-1880)
samt sonen Gustaf Reinhold (övertog verkstaden efter faderns död)
under tiden ovan men inte hittat någon koppling till Nyköping. Tror inte att vasen är en 1800-tals-vas, snarare 1900-tals. Dags datum har jag två teorier ang vasen:
1) Någon gesäll som har arbetat hos Forsbergs tidigare har tillverkat vasen i Nyköping.
2) Någon har beställt vasen med texten på undersidan av Forsberg i Vimmerby.
Återkommer så snart något annat dyker upp.

prylsnubben
2011-03-07, 19:09
Har kontrollerat Carl Forsberg (1835-1880)
samt sonen Gustaf Reinhold (övertog verkstaden efter faderns död)
under tiden ovan men inte hittat någon koppling till Nyköping. Tror inte att vasen är en 1800-tals-vas, snarare 1900-tals. Dags datum har jag två teorier ang vasen:
1) Någon gesäll som har arbetat hos Forsbergs tidigare har tillverkat vasen i Nyköping.
2) Någon har beställt vasen med texten på undersidan av Forsberg i Vimmerby.
Återkommer så snart något annat dyker upp.

Har likaledes kontrollerat Forsbergsspåret inklusive Gustav Reinhold.
Har dessutom själv tänkt i samma banor vad gäller att gå andra vägen, dvs från Vimmerby istället för till. Men jag hittar ingen gesäll som skulle kunna vara aktuell. Krukan är så fantastiskt välgjord att den gesällen isåfall helt säkert skulle gå att hitta i litteraturen eller på nätet.
Dessutom undrar jag varför någon skulle beställa ett föremål från Forsbergs, som ju inte har någon koppling till Nyköping med Högbrunn Nyköping. Turistsouvenir från en helt okänd krukmakarverkstad eller, det låter väldigt troligt. Långsökt, då skulle den vara gjord som en kopia, men då skulle man angett det på krukan. Att det skulle vara 1900-tal tror jag inte för ett ögonblick på i nuläget.

Polsson
2011-03-07, 20:10
Har likaledes kontrollerat Forsbergsspåret inklusive Gustav Reinhold.
Har dessutom själv tänkt i samma banor vad gäller att gå andra vägen, dvs från Vimmerby istället för till. Men jag hittar ingen gesäll som skulle kunna vara aktuell. Krukan är så fantastiskt välgjord att den gesällen isåfall helt säkert skulle gå att hitta i litteraturen eller på nätet.
Dessutom undrar jag varför någon skulle beställa ett föremål från Forsbergs, som ju inte har någon koppling till Nyköping med Högbrunn Nyköping. Turistsouvenir från en helt okänd krukmakarverkstad eller, det låter väldigt troligt. Långsökt, då skulle den vara gjord som en kopia, men då skulle man angett det på krukan. Att det skulle vara 1900-tal tror jag inte för ett ögonblick på i nuläget.

Håller på med Nyköping för tillfället och kollar 10:e roten Gården 116 1841-85
Anders Daniel Hallgren f 1810 i Kumla . Får se var jag hamnar. Letar för tillfället efter Högbrunn i Nyköping men hittar det inte. När dyker platsen uppför första gången?

Om man jämför dekoren med Forsbergs dekor under 1900-talet, finns det så stora likheter att jag sätter en slant på 1900-talet. Hur är det med handstilen på Nyköpingsvasen? Är den 1800-tals?

prylsnubben
2011-03-07, 22:18
Håller på med Nyköping för tillfället och kollar 10:e roten Gården 116 1841-85
Anders Daniel Hallgren f 1810 i Kumla . Får se var jag hamnar. Letar för tillfället efter Högbrunn i Nyköping men hittar det inte. När dyker platsen uppför första gången?

Om man jämför dekoren med Forsbergs dekor under 1900-talet, finns det så stora likheter att jag sätter en slant på 1900-talet. Hur är det med handstilen på Nyköpingsvasen? Är den 1800-tals?

Lycka till, vore kul om Du hittade något i varje fall. Handstilen vet jag inte om jag är man att bedöma utifrån 18 eller 1900-tal. Hittade en lite lustig kuriositet när jag sökte på anbytarforum. En Per Åkerlind född Olsson 1823-01-02 i Österåker Södermanland står som ägare av Högbrunn i Nyköping Västra från 1881. 1883 gifter han om sig med Johanna Karolina Jansson född 1831-05-29 i Fellingsbro.
Det lustiga är att Carl Forsbergs föräldrar var från samma lilla Fellingsbro utanför Arboga och han själv var född endast några år efter, alltså 1835 i Arboga. Världen är bra liten.......
PS Har Du sett några tidiga föremål från Forsberg Vimmerby, alltså från 1864-1899.

Polsson
2011-03-07, 22:26
Lycka till, vore kul om Du hittade något i varje fall. Handstilen vet jag inte om jag är man att bedöma utifrån 18 eller 1900-tal. Hittade en lite lustig kuriositet när jag sökte på anbytarforum. En Per Åkerlind född Olsson 1823-01-02 i Österåker Södermanland står som ägare av Högbrunn i Nyköping Västra från 1881. 1883 gifter han om sig med Johanna Karolina Jansson född 1831-05-29 i Fellingsbro. Det lustiga är att Carl Forsberg var från samma lilla Fellingsbro utanför Arboga och född året efter, alltså 1832. Världen är bra liten.......
PS Har Du sett några tidiga föremål från Forsberg Vimmerby, alltså från 1864-1899.

Bra, prylsnubben, att du nämnde Högbrunn tillsammans med Nyköping Västra! Då har jag mer att gå på. Jag har inte studerat Forsbergs så ingående, men jag tror inte att mina är 1800-tal. Inget napp på Nyköping Västra. Hittar ingen verkstad men däremot två kakelugnsarb. men de är inte boende hos någon kakelugnsmakare utan är hyresgäster. Högbrunn lyser med sin frånvaro. Letar på in- och utflyttning där titlarna oftast nämns och om man har tur vilket nummer de flyttat till eller från.
Natti, natti!

Gideon
2011-03-08, 00:07
Förlåt att jag är så tråkig Gideon, men den Du förevisar är inte tidigt 1900-tal.
När den är stämplad Forsberg ska den vara senare än 1950;).

Å ja, man ser ju att vasen är darrhänt gjord och G.R. Forsberg gick hädan 1951. Så han hann uppleva stämpeln, om nu Vingedal verkligen har rätt i att den infördes först 1950.

Kolla nummer 24-25 och 48-49:p.http://biphome.spray.se/tomaslars/anor_m.htm
Tänk att man kan följa Carl Forsberg på fädernet ända till Sigfrid Simonsson född 1604 i Skiire, Tavasteland Finland:).

Förstår då inte att efternamnen är olika bakåt i leden, och det är ju inga -son bland dem?

En Per Åkerlind född Olsson 1823-01-02 i Österåker Södermanland står som ägare av Högbrunn i Nyköping Västra från 1881.

Året 1890 var aderton av de tjugotvå kakelarbetarna etc. och 10 år senare åtta av tio av dem, faktiskt skrivna i just Nyköpings västra...

Det ska bli intressant att se hur det hela slutar och jag hoppas att det inte blir en slagsens ny Lilla...-historia. :D

prylsnubben
2011-03-08, 09:09
Förstår då inte att efternamnen är olika bakåt i leden, och det är ju inga -son bland dem?

Året 1890 var aderton av de tjugotvå kakelarbetarna etc. och 10 år senare åtta av tio av dem, faktiskt skrivna i just Nyköpings västra...

Det ska bli intressant att se hur det hela slutar och jag hoppas att det inte blir en slagsens ny Lilla...-historia. :D
Ja men det var ju bortbytingar och inbytingar och fyrfotingar och.........
Har Du helt avskrivit Carl Forsberg...............F.ö hittade vi ju inte var lilla G kom ifrån men denna är ju ändå signerad Nyköping så det går väl inte bara att avfärda. Isåfall är det mycket man får avfärda här på forumet om man ska ifrågasätta alla ortsigneringar.

prylsnubben
2011-03-08, 13:44
Ja, jag tycker alltså fortfarande att denna känns riktigt gammal och absolut 1800-tal.
Vad säger keramikrävarna, titta på glasyren in och utvändigt, titta på avsaknaden av glasyr på vissa partier, titta på stenar och orenheter i leran........

Polsson
2011-03-08, 21:32

Nu är jag klar med Nyköpingsforskningen dvs det finns inga fler husförhörskyrkböcker att tillgå på nätet.

Nyköping
10:e roten Gården 116 1841-90 Sankt Nicolai
Anders Daniel Hallgren f 1810 i Kumla (d. 1893)

10:e roten No 121-122 1841-85 Sankt Nicolai
Ägare: Kakelugnsänkan Wahlström (Vallström ?)
Kakelugnsmakare Erik Gustav Lindberg f 1820 (d. 1877)
Gesäller och lärlingar
1880-85 Kakelugnsmakarenkan Lindberg (borta 1886-90)
1891-95 Kakelugnsmakargesäll Erik Wilhelm Wallin f 1838
Flyttade till no 125 med hustru och barn 1893

Såväl Hallgren som Lindberg nämns av Raphael. Orten Högbrunn har inte dykt upp någonstans i böckerna som slutar år 1895 (på nätet). Sankt Nikolai är Nyköping Västra.

Om det finns "adresser" , helst nummer, på kakelugnsarbetarna m.fl i Sveriges befolkning 1890 (vilken inte finns i min ägo), kan jag kolla dem i kyrkböckerna för att förhoppningsvis hitta Högbrunn.

prylsnubben
2011-03-08, 21:58
Nu är jag klar med Nyköpingsforskningen dvs det finns inga fler husförhörskyrkböcker att tillgå på nätet.

Nyköping
10:e roten Gården 116 1841-90 Sankt Nicolai
Anders Daniel Hallgren f 1810 i Kumla (d. 1893)

10:e roten No 121-122 1841-85 Sankt Nicolai
Ägare: Kakelugnsänkan Wahlström (Vallström ?)
Kakelugnsmakare Erik Gustav Lindberg f 1820 (d. 1877)
Gesäller och lärlingar
1880-85 Kakelugnsmakarenkan Lindberg (borta 1886-90)
1891-95 Kakelugnsmakargesäll Erik Wilhelm Wallin f 1838
Flyttade till no 125 med hustru och barn 1893

Såväl Hallgren som Lindberg nämns av Raphael. Orten Högbrunn har inte dykt upp någonstans i böckerna som slutar år 1895 (på nätet). Sankt Nikolai är Nyköping Västra.

Om det finns "adresser" , helst nummer, på kakelugnsarbetarna m.fl i Sveriges befolkning 1890 (vilken inte finns i min ägo), kan jag kolla dem i kyrkböckerna för att förhoppningsvis hitta Högbrunn.

Tack Polsson, då finns det ju ändå vissa förhoppningar.......Högbrunn är ju nuförtiden ett områdesnamn i Nyköping men ofta anger man ju en adress noggrannare än så. Själv har jag meilat Södermanlands museum i Nyköping och bifogat ett antal bilder så det är bara att vänta och se.........Än en gång, hjärtligt tack för Ditt gedigna arbete Polsson.

prylsnubben
2011-03-08, 22:09
Lycka till, vore kul om Du hittade något i varje fall. Handstilen vet jag inte om jag är man att bedöma utifrån 18 eller 1900-tal. Hittade en lite lustig kuriositet när jag sökte på anbytarforum. En Per Åkerlind född Olsson 1823-01-02 i Österåker Södermanland står som ägare av Högbrunn i Nyköping Västra från 1881. 1883 gifter han om sig med Johanna Karolina Jansson född 1831-05-29 i Fellingsbro.
Det lustiga är att Carl Forsbergs föräldrar var från samma lilla Fellingsbro utanför Arboga och han själv var född endast några år efter, alltså 1835 i Arboga. Världen är bra liten.......

Vet inte om Du noterat detta med Högbrunn, Polsson. 1881 fanns Högbrunn i varje fall inom Nyköping Västra.

Gideon
2011-03-09, 00:26
Trots allt vore det kanske inte så dumt att dra ner förväntningarna på att Din kruka ska vara från 1800-talet. Man kan lugna sig med att titta på hur signaturen utförts på E.B:s vas:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?276-Vilken-märkning!!&p=1455&viewfull=1#post1455
Hade inte dateringen funnits där, kunde vi också här hamnat galet i årtalsgeografin, men jag hoppas för Din och krukans skull att det är en unik sak, som alla museer i Sverige vill ha.
Södermanlands museum borde ge Dig svaret Du vill läsa, eller så blir det uppåt väggarna.

Högbrunn kan ha talats i var mans mun i lång tid, innan det sattes på pränt och kom i användning hos kanslisten.
simco har ännu inte uttalat sig, men mycket är Forsbergskt i handstilen och inte minst i färg och glasyr då.
Jag skulle vilja klämma på den.

prylsnubben
2011-03-09, 00:34
Trots allt vore det kanske inte så dumt att dra ner förväntningarna på att Din kruka ska vara från 1800-talet. Man kan lugna sig med att titta på hur signaturen utförts på E.B:s vas:
http://www.precisensan.com/antikforum/showthread.php?276-Vilken-märkning!!&p=1455&viewfull=1#post1455
Hade inte dateringen funnits där, kunde vi också här hamnat galet i årtalsgeografin, men jag hoppas för Din och krukans skull att det är en unik sak, som alla museer i Sverige vill ha.
Södermanlands museum borde ge Dig svaret Du vill läsa, eller så blir det uppåt väggarna.

Högbrunn kan ha talats i var mans mun i lång tid, innan det sattes på pränt och kom i användning hos kanslisten.
simco har ännu inte uttalat sig, men mycket är Forsbergskt i handstilen och inte minst i färg och glasyr då.
Jag skulle vilja klämma på den.

Om Du fick klämma på den så skulle även Du bli en troende Gideon, tro mig:p. Signeringen rent grafologiskt säger ingenting, jämför t.ex. med Varbergs lurendrejare Cederholm. Bror och Haralds ser ju ut att vara från 1683 på hösten:cool:.

Gideon
2011-03-09, 00:43
Säger Du det? Ja, alla kretar på var sitt sätt - ännu idag.

86962

Polsson
2011-03-09, 13:52
Vet inte om Du noterat detta med Högbrunn, Polsson. 1881 fanns Högbrunn i varje fall inom Nyköping Västra.

Jo, det har jag. Hade bara P Å Olsson bott i Nyköping hade jag kunnat leta efter honom i husförhörsregistern (de få som finns), men jag ska kolla honom i Österåker.

17.20 Fann inget av intresse i Österåker.

18.15 Hittade Högbrunn tack vare prylsnubbens notering om P Åkerlinds giftermål. Kollade på lysningar och vigslar år 1883 Nyköping Västra och fann Åkerlind och hans flamma och fann dessutom en notering om var de bodde ( p. 777 = sidan 777 i husförhörslängden 1881-85). Högbrunn lägenhet hade Åkerllind, hustrun, två döttrar, en hushållerska och en piga inneboende. Åkerlind avled 1891 och 1894 arrenderade Carl Johan Ljungberg lägenheten. På sidan 773 i 1881-85 års bok fanns det ett tegelbruk med tegelslagare och tegelarbetare. Därmed inte sagt att tegelbruket måste ligga intill Högbrunn. De som vill forska vidare om Högbrunn, får ta sig till landsarkivet i Sigtuna, tror jag. Där
bör böckerna från 1895 och framåt i tiden finnas.

prylsnubben
2011-03-11, 18:06
Nyköpings Kakelfabrik AB, Höglunda, Högbrunn....Nyköping tror jag det bör vara:p.

Polsson
2011-03-11, 23:20
Nyköpings Kakelfabrik AB, Höglunda, Högbrunn....Nyköping tror jag det bör vara:p.

Sannolikheten för att vasen är tillverkad i Högbrunn kan väl anses vara stor, fast under den tiden jag forskat, fram till 1895, fanns det endast folk inom tegelbranschen i hurförhörslängden. Kanske fanns det någon av dem som även kunde dreja, vad vet jag. När startade kakelfabriken?
Håller fortfarande en slant på 1900-talet gällande vasen.

Gideon
2011-03-11, 23:24
Hur kommer det sig då att det, året 1890, finns 22 stycken kakelugnsmakare, kakelarbetare och lärlingar?
De var inte i tegelbranschen.

Almgren, Gustaf Filip 1856
Andersson, Karl Johan 1875
Andersson, Oskar Leon. 1862
Grönqvist, Johan Gerhard 1859
Hallgren, Anders David 1810
Hellén, Nils Thure 1863
Johansson, Frans Oskar 1869
Johansson, Henning Erik 1867
Jonsson Högberg, Karl Joh. 1861
Larsson, Lars Gust. 1836
Lind, Fritz Rud. Ferd. 1857
Löndahl, Per 1863
Pettersson Rosén, Karl Johan 1867
Pettersson, Frans Adolf 1858
Pettersson, Karl Adolf 1835
Pettersson, Karl Axel 1864
Rosengren, Anders 1859
Salomonsson Berg, Johan 1859
Spetsberg, Johan Emil 1862
Svanberg, Karl Wilh. 1854
Svanberg, Knut Albin 1870
Wiberg, Emil Bernh. Svante 1855

prylsnubben
2011-03-11, 23:27
Citerar Kakelugnsfabriker i Sverige 1890, Tunander Nordiska museets förlag.
Nyköping: Antal 1, arbetare 30, ugnar 395, tillverkningsvärde 19.133.
Nyköpings Kakelfabrik AB.
http://www.sormlandsmuseum.se/PageFiles/samlingar/insamling/Det%20kom%20ett%20brev/Arvids%20ber%C3%A4ttelse.pdf
Ändå fattas på Gideons lista Lagerbäck och Nilsson, så visst fanns det "resurser".
Det fanns en hel hoper kakelugnsmakare i Nyköping före 1846 och det kanske är troligt
att någon/några överlevde ännu några decennier. Visar ett fiskfat och en kakelugn med
grön kopparoxid med Nyköping som trolig tillverkningsort.

OBS: Har INTE fått hybris, tror alltså inte att min kruka är 1700-tal, vill bara påpeka att den inte bara kan avfärdas som 1900-tal och utan varje tänkbar upphovsman.

Polsson
2011-03-12, 10:09
Sannolikheten för att vasen är tillverkad i Högbrunn kan väl anses vara stor, fast under den tiden jag forskat, fram till 1895, fanns det endast folk inom tegelbranschen i hurförhörslängden. Kanske fanns det någon av dem som även kunde dreja, vad vet jag. När startade kakelfabriken?
Håller fortfarande en slant på 1900-talet gällande vasen.

.
Hur kommer det sig då att det, året 1890, finns 22 stycken kakelugnsmakare, kakelarbetare och lärlingar?

Ändå fattas på Gideons lista Lagerbäck och Nilsson, så visst fanns det "resurser".
Det fanns en hel hoper kakelugnsmakare i Nyköping före 1846 och det kanske är troligt
att någon/några överlevde ännu några decennier. Visar ett fiskfat och en kakelugn med
grön kopparoxid med Nyköping som trolig tillverkningsort.

OBS: Har INTE fått hybris, tror alltså inte att min kruka är 1700-tal, vill bara påpeka att den inte bara kan avfärdas som 1900-tal och utan varje tänkbar upphovsman.

Lugn i stormen, Gideon och Prylsnubben!
Frånvaron av "kakelfolk" som jag skriver om i inlägg 28 handlar inte om hela Nyköping utan endast om
tegelbruket som kanske låg intill Högbrunn och som därmed kan ha visst samband med vasen.

prylsnubben
2011-03-12, 10:55
.

Lugn i stormen, Gideon och Prylsnubben!
Frånvaron av "kakelfolk" som jag skriver om i inlägg 28 handlar inte om hela Nyköping utan endast om
tegelbruket som kanske låg intill Högbrunn och som därmed kan ha visst samband med vasen.

Bra Polsson, nu känner jag mig kalmerad.

Polsson
2011-03-13, 09:57

Almgren, Gustaf Filip 1856
Andersson, Karl Johan 1875
Andersson, Oskar Leon. 1862
Grönqvist, Johan Gerhard 1859
Hallgren, Anders David 1810 10:e roten Gården 116
Hellén, Nils Thure 1863
Johansson, Frans Oskar 1869 Johansson, Henning Erik 1867
Jonsson Högberg, Karl Joh. 1861
Larsson, Lars Gust. 1836
Lind, Fritz Rud. Ferd. 1857
Löndahl, Per 1863
Pettersson Rosén, Karl Johan 1867
Pettersson, Frans Adolf 1858
Pettersson, Karl Adolf 1835
Pettersson, Karl Axel 1864
Rosengren, Anders 1859
Salomonsson Berg, Johan 1859
Spetsberg, Johan Emil 1862
Svanberg, Karl Wilh. 1854
Svanberg, Knut Albin 1870
Wiberg, Emil Bernh. Svante 1855

Finns det någon form av adresser på dina "gubbar", Gideon, så kan jag törhända hitta kakelugnsfabriken i husförhörslängden?

prylsnubben
2011-03-13, 11:09
Citerar mig själv.........Höglunda är tänkbar adress:p.

Polsson
2011-03-13, 12:16
Citerar mig själv.........Höglunda är tänkbar adress:p.

Höglunda har jag letat på men inte hittat. Fler adresser?

Bengt H.
2011-03-13, 15:18
Tittat lite i Kommerskollegiums fabriksberättelser och den första kakelfabrik i Nyköping som jag hittar är från år 1885 och benämnes Nya kakelfabriken. Ägare A.G. Ström.
Vid fabriken fanns 1 verkmästare, 12 manliga arbetare över 18 år vilka inte var mantalsskrivna vid fabriken samt 4 st. under 18 år. 400 kakelugnar tillverkades detta år.
1886: Kakelfabriken, A.G. Ström. 1 verkm., 9 män över 18 år ej mant.s., 5 u. 18 år. 481.
1887: A.G. Ströms kakelf., sterbh. 1 verkm., 10 ej mant.s., 5 u. 18 år. 498 kakelugnar
1888: Nyköpings kakelf. AB. 2 verkm., 21 ej mant.s., 1 kvinna, 5 u. 18 år. 293 kakelugn.
1889: Do 2 verkm., 21 ej mant.s., 1 kvinna, 6 u. 18 år, 395 kakelugn.
1890: Do 2 verkm., 19 ej mant.s., 1 kvinna, 6 u. 18 år, 604 kakelugn.

Där slutar de tillgängliga fabriksberättelserna. Tydligen var ingen av de anställda boende vid fabriken.

prylsnubben
2011-03-13, 15:38
Tittat lite i Kommerskollegiums fabriksberättelser och den första kakelfabrik i Nyköping som jag hittar är från år 1885 och benämnes Nya kakelfabriken. Ägare A.G. Ström.
Vid fabriken fanns 1 verkmästare, 12 manliga arbetare över 18 år vilka inte var mantalsskrivna vid fabriken samt 4 st. under 18 år. 400 kakelugnar tillverkades detta år.
1886: Kakelfabriken, A.G. Ström. 1 verkm., 9 män över 18 år ej mant.s., 5 u. 18 år. 481.
1887: A.G. Ströms kakelf., sterbh. 1 verkm., 10 ej mant.s., 5 u. 18 år. 498 kakelugnar
1888: Nyköpings kakelf. AB. 2 verkm., 21 ej mant.s., 1 kvinna, 5 u. 18 år. 293 kakelugn.
1889: Do 2 verkm., 21 ej mant.s., 1 kvinna, 6 u. 18 år, 395 kakelugn.
1890: Do 2 verkm., 19 ej mant.s., 1 kvinna, 6 u. 18 år, 604 kakelugn.

Där slutar de tillgängliga fabriksberättelserna. Tydligen var ingen av de anställda boende vid fabriken.

Stämmer ju förbålt bra med vad som finns att läsa i länken till södermanlands museum i inlägg 30. Där står att man flyttade till Höglunda 1886-87 och att fadern troligen jobbade i den gamla kakelfabriken som hade blivit ombyggd. Kan då lätt omtolkas till den nya kakelfabriken precis som Du skriver Bengt H, stort tack.

Gideon
2011-03-13, 16:01

Bra jobbat, Bengt H!
A.G. Ström kan ha bott utanför Nyköping, eller på annan ort, eftersom han inte kan hittas 1890 därstädes.
"Nya kakelfabriken" låter som en andra. Vad hände med den innan?

Finns det någon form av adresser på dina "gubbar", Gideon, så kan jag törhända hitta kakelugnsfabriken i husförhörslängden?

Ja, det gör det.
Lycka till.

(N: o har ersatts med Nr, eftersom det blev "glada smileys" istället)

Almgren, Gustaf Filip
Kakelugnsmak.
f. 1856 i Nyköping (Södermanlands län, Södermanland)
5:te qv. 45
Nyköpings östra (Södermanlands län, Södermanland)

Andersson, Karl Johan
Kakelugnsmak.lärling
f. 1875 i Nyköpings Sankt Nicolai (Södermanlands län, Södermanland)
Obestämd bostad
Nyköpings västra (Södermanlands län, Södermanland)

Andersson, Oskar Leon.
Kakelugnsmak.arb.
f. 1862 i Norrköpings Sankt Olai (Östergötlands län, Östergötland)
Första Qvarteret Nr 100 100 ½

Grönqvist, Johan Gerhard
Kakelarb.
f. 1859 i Örebro (Örebro län, Närke)
Qvarstående obefintlige

Hallgren, Anders David
Kakelugnsmak.
f. 1810 i Kumla (Örebro län, Närke)
Första Qvarteret Nr 116

Hellén, Nils Thure
Kakelarb.
f. 1863 i Skänninge (Östergötlands län, Östergötland)
Tredje qvarteret Nr 73 76 ½

Johansson, Frans Oskar
Kakelugsmak.arb.
f. 1869 i Söderköping (Östergötlands län, Östergötland)
Tredje qvarteret Nr 51

Johansson, Henning Erik
Kakelarb.
f. 1867 i Lunda (Södermanlands län, Södermanland)
Andra qvarteret Nr 73

Jonsson Högberg, Karl Joh.
Kakelarb.
f. 1861 i Madesjö (Kalmar län, Småland)
5:te qv. nr 22-23

Larsson, Lars Gust.
Kakelugnsmak.ges.
f. 1836 i Varnum (Älvsborgs län, Västergötland)
Obestämd bostad

Lind, Fritz Rud. Ferd.
Kakelarb.
f. 1857 i Stockholm (Stockholms stad)
Första Qvarteret Nr 58

Löndahl, Per
Kakelarb.
f. 1863 i Torsås (Kalmar län, Småland)
Andra qvarteret Nr 73

Pettersson Rosén, Karl Johan
Kakelugnsmaklärl.
f. 1867 i Morkarla (Uppsala län, Uppland)
Första Qvarteret Nr 58

Pettersson, Frans Adolf
Kakelarb.
f. 1858 i Drev (Kronobergs län, Småland)
Första Qvarteret Nr 23 24

Pettersson, Karl Adolf
Kakelugnsmak.arb.
f. 1835 i Karlstad (Värmlands län, Värmland)
Tredje qvarteret Nr 32 33

Pettersson, Karl Axel
Kakelarb.
f. 1864 i Norrköpings Sankt Olai (Östergötlands län, Östergötland)
Första Qvarteret Nr 26 27 28

Rosengren, Anders
Kakelugnsmak.
f. 1859 i Björkäng (Skaraborgs län, Västergötland)
Tredje qvarteret Nr 63 64

Salomonsson Berg, Johan
Kakelarb.
f. 1859 i Torpa (Kronobergs län, Småland)
Andra qvarteret Nr 75

Spetsberg, Johan Emil
Kakelarb.
f. 1862 i Skänninge (Östergötlands län, Östergötland)
Första Qvarteret Nr 26 27 28

Svanberg, Karl Wilh.
Kakelugnmak.
f. 1854 i Skänninge (Östergötlands län, Östergötland)
Första Qvarteret Nr 95 96

Svanberg, Knut Albin
Kakelugnsmak.ges.
f. 1870 i Skänninge (Östergötlands län, Östergötland)
Andra qvarteret Nr 75

Wiberg, Emil Bernh. Svante
Kakelugnsmak.arb.
f. 1855 i Stockholm (Stockholms stad)
5 qv. 128

Polsson
2011-03-13, 20:14
Tydligen var ingen av de anställda boende vid fabriken.

Det äger sin riktighet, Bengt H! Allt kakelfolk som Gideon har hittat är hyresgäster någon annanstans än vid fabrikerna.

Lycka till.

Tack för det Gideon, men som synes av mitt svar till Bengt H ledde de inte fram till något. Däremot hittade jag Höglunda, lägenhet med massor av hyresgäster men inte i Nyköping västra utan i östra.

Bengt H.
2011-03-13, 20:47
Tittade lite mer på August Gabriel Ström, med förhoppning att det skulle dyka upp något intressant. Tyvärr blev det inte så.
I varje fall föddes han den 9/7 1841 i Skänninge, Östergötland. Där bodde han fram till 1882 när familjen flyttade till Nyköping. Bosatt som hyresgäst i Västra 1qv. nr. 84-85.
Ström avled den 27/7 1887.

Gideon
2011-03-13, 21:01
Det äger sin riktighet, Bengt H! Allt kakelfolk som Gideon har hittat är hyresgäster någon annanstans än vid fabrikerna.

Tack för det Gideon, men som synes av mitt svar till Bengt H ledde de inte fram till något. Däremot hittade jag Höglunda, lägenhet med massor av hyresgäster men inte i Nyköping västra utan i östra.

Jag har för bövingen inte sagt att kakelfolket åt och sov i fabriken. :rolleyes:
Naturligtvis bodde de, där de var skrivna.

Hittat på nätet och som synes verkar det som att Sörmlands museum, i denna dryftefråga, fortfarande har sitt frågetecken outrätat.
Men skam den som ger sig, vi gräver vidare i museets utmarker, om prylsnubben inte fått respons därifrån...
http://www.sormlandsmuseum.se/PageFiles/samlingar/insamling/Det%20kom%20ett%20brev/Arvids%20ber%C3%A4ttelse.pdf

"Antagbart är vi i juni eller juli månad 1887-möjligen 86-inflyttade i ett rum och kök på övre botten vid Höglunda intill Nyköping. Theodor var 13, Axel 7, Karl 3 år fyllda, alltså tre bråkstakar komna från landet, varav den yngsta var värst yr och vild samt mest bortskämd, kanhända mycket beroende på armskadan. Vid Ullriksdal 11 intill bodde en barndoms-och tidigare arbetskamrat till Far, Johan Lagerbäck12 med familj. Är ej övertygad om var Far fick sitt första arbete efter ankomsten till Nyköping men tror med bestämdhet att det var vid gamla kakelfabriken som antagligen ombyggdes.
Lagerbäck och Far arbetade kamrater en tid även i Svärtahuset13. På andra året vid Höglunda, under arbete i kakelfabriken, råkade far ramla ner från andra våningens tak, rätt igenom nedre våningens bjälklag/mellan bjälkarna/ samt hamnade i källarvåningen på stengolvet, han slog sig mycket illa med skador i ryggen, blev av Lagerbäck samt andra kamrater buren till sjukhuset, dåvarande läkaren antagligen Granberg14, utgöt sin galla över att han var så rysligt smutsig och dammig på vilket Lagerbäck svarade: ”Hade vi vetat att Nilsson skulle ramla ner idag, hade han säkert tagit på sig helgdagskläderna”."

----------------------------------------

Ur samma länk, längst ner:
Det återstår att klarlägga en hel del. Speciellt vore det trevligt att få veta mer om
• var snickerifabriken Viktoria låg
• var Borgs möbelhandel låg
• var”gamla kakelfabriken” låg
• Fanors gård på St:Annegatan, vad står ”Fanor” för
• hur träsparkarna som Arvids far tillverkade i Nyköping egentligen såg ut

Arvids berättelse har ställts till mitt förfogande av hans barnbarn Mats Björkeby. Arvid är för övrigt bror till min hustrus, Guns, farfar, Axel Nilsson som hade stort häståkeri i Nyköping och Georg Nilsson, en av grundarna av byggvaruhandeln Nilsson & Eriksson i Nyköping.

Nyköping 2009-03-27
Ingmar Hedblom

Polsson
2011-03-13, 23:14
Jag har för bövingen inte sagt att kakelfolket åt och sov i fabriken. :rolleyes: Nej det har du inte sagt!Naturligtvis bodde de, där de var skrivna. Självklart gjorde de det!

Gällande vasen signerad "Högbrunn Nyköping", tror jag inte att jag har mer att komma med för att komma närmare "sanningen". De som vill forska vidare om Högbrunn, får ta sig till landsarkivet i Sigtuna, tror jag. Där bör böckerna från 1895 och framåt i tiden finnas. Kanske fanns det en krukmakare i Högbrunn Nyköping efter 1895.

prylsnubben
2011-03-13, 23:45
Tack Polsson, Bengt H och inte minst Gideon för allt arbete och för att Ni intresserat Er för min "Forsbergares" öden och äventyr. Till Polsson måste jag bara säga, javisst kanske det fanns en krukmakare i Högbrunn efter 1895 och kanske även före. Det kan ju inte vara så att Du identifierat och därmed kunnat avskriva varenda tänkbar människa som kunde vara upphovsman/kvinna till krukan i hela Nyköping inklusive Höglunda. Vi får avvakta vad Södermanlands museum säger genom antikvarien Gudrun Anselm.
Om det är en 1900-tals kruka som Polsson hela tiden hävdat borde det väl ändå vara ännu större chans att spåra tillverkaren, det är ju inte så att chansen att identifiera ett föremåls upphovsman/kvinna ökar med en högre ålder. Vimmerbyspåret kanske också borde kollas upp innan man helt överger det spåret.
Se´n kan man ju undra över hur många år det gick mellan det att "den gamla" kakelfabriken las ner och att den "nya" återuppstod. Under hela 1700-talet och i varje fall första halvan av 1800-talet fanns det ju många kakelugnsmakare i Nyköping. Kanske det fanns någon aktiv tillverkare så gott som hela århundradet.

Polsson
2011-03-14, 09:02
Tack Polsson, Bengt H och inte minst Gideon för allt arbete och för att Ni intresserat Er för min "Forsbergares" öden och äventyr. Till Polsson måste jag bara säga, javisst kanske det fanns en krukmakare i Högbrunn efter 1895 och kanske även före. Det kan ju inte vara så att Du identifierat och därmed kunnat avskriva varenda tänkbar människa som kunde vara upphovsman/kvinna till krukan i hela Nyköping inklusive Höglunda. Vi får avvakta vad Södermanlands museum säger genom antikvarien Gudrun Anselm.
Om det är en 1900-tals kruka som Polsson hela tiden hävdat borde det väl ändå vara ännu större chans att spåra tillverkaren, det är ju inte så att chansen att identifiera ett föremåls upphovsman/kvinna ökar med en högre ålder. Vimmerbyspåret kanske också borde kollas upp innan man helt överger det spåret.
Se´n kan man ju undra över hur många år det gick mellan det att "den gamla" kakelfabriken las ner och att den "nya" återuppstod. Under hela 1700-talet och i varje fall första halvan av 1800-talet fanns det ju många kakelugnsmakare i Nyköping. Kanske det fanns någon aktiv tillverkare så gott som hela århundradet.

Eftersom ordet "Högbrunn" finns med i signeringen på vasen och att orten liksom Höglunda benämnes som "lägenheter" i hfl, menar jag att det är intressant att se vad som fanns på dessa platser efter 1895 (sista år för Nyköping i Arkiv Digital). Om det är slutet av 1800-talet, som auktionsfirmorna använder oftare än början av 1900-talet, kan ju diskuteras. För din del hoppas jag att jag har totalt fel. Vill inte vara pessimist, men det skulle förvåna mig om museét har mer att komma med än vad som hittills framkommit på denna tråd för att härleda vasen "Högbrunn Nyköping".

prylsnubben
2011-03-14, 16:19
Vill delge Er några anteckningar från det gamla Nyköping som känns relevanta med Högbrunn.
Först ur Nyköpingshistorikern Anders Erikssons tolkning av Prosten Pihls handskrift från 1700-talet.

"I boken ges en utförlig beskrivning av sådant som Nyköpings framväxt, invånare, torg, byggnader, krogar, broar, stadstullar och olika hantverksskrån.
Bland annat berättas om en källa mitt på brunnsgatan, norr om Vattengränd. Kanske kan det vara förklaringen till Brunnsgatans namn. Det ska även ha funnits en källa vid Kapellberget som eventuellt kan vara den brunn som på senare tid hittats vid nuvarande Brunnsgatan".

Den andra texten är hämtad ur "Kartor kan tala-Nyköpings äldre gatunamn"
av Göran Hedin.

"Stadens torg voro tre till antalet, två i den västra stadsdelen och ett i den östra. Det ena av de två västra överträffade de övriga såväl med hänsyn till den handel som där dagligen bedrevs som till storleken. Mitt på torget stod förr en stor och mycket djup brunn, överbyggd med ett trätorn som utgjorde en icke ringa prydnad för staden och torget. Den erhöll det klaraste vatten från den förut omtalade källan (Renne eller Rönne Källa). Bredvid fanns ett solur med vid omkrets vilket en skicklig sörmlandslantmätare konstruerat på så sätt att när åskådaren ställde sig på visarens plats så utvisade hans egen skugga tiden.

Gatubeskrivningar 1674:
1:a kv 2:a stn
Brunnsgatan kallas "Grenden näst tredje Stockn"
Efter 1665:
Brunsgatan mitt igenom 1sta och 2dra quarteret.
"Brunskiällan mitt på brunsgatan jemte åtskillige flera, nyttige och drächtige, dels brunnar gräfne, dels andre starka kiällådror, snart uti hvart quarter, och månge flera uti enskilte gårdar, trä och kryddetäppor, som i Nykiöping til finandes äro"

Sammanställning av äldre gatunamn i Nyköpings centrum.
Brunnsgatan:
1674-"Grenden näst andra och tredje Stockn.
1735-"do".
1801-Capellansgatan, Capellgatan (norr V. Storgatan).
1857-Kapellgatan-1924 (norr V. Storgatan).
1888-"do".

Polsson
2011-03-19, 01:02
Fick ett erbjudande från SVAR och passade då på att kolla Nyköpings böcker. Jag blev positivt överraskad eftersom kyrkoböckerna fanns ända fram till år 1919. Fann följande:

Högbrunn1909 flyttade fru krukmakare Augusta Dorotea Ljungqvist (född 1869) från Mariefred till
Nyköping, Högbrunn. Hon var till äktenskap ledig och hade varit gift med en snickare Ljungqvist. krukmakararbetare Karl Wilhelm Gunnar Sundholm (f 1888), krukmakarlärling Helmer A Tomasson (f 1892) och krukmakarlärling Ture Eugen Sundholm (f 1890) bodde samtliga tre hos "fru Ljungqvist". Ytterligare en person, kakelugnsmak. lärling Johan Viktor Lundholm (f 1889) ´hyrde tillsammans med de nämnda samt åtskilliga andra människor i Högbrunn.

1913 flyttade bröderna Sundholm till annan och fru krukmakaren flyttade till ytterligare en annan adress. Innan "krukmakarinnan" kom till Högbrunn, före 1909, fanns det en kakelugnsmakare och två lärlingar inneboende i Högbrunn.

Augusta Dorotea kom från Solna till Mariefred 1908. I Solna var hon skriven på "Deltas lerkärlsfabrik"
vilken innehades av Emma Nyman f Lundberg ( f 1847), enka efter Karl August Karlsson Nyman, samt Gustaf Adolf Björnberg (f 1872). Augusta var sannolikt dotter till Emma och Karl A.

prylsnubben
2011-03-19, 11:34
Högbrunn1909 flyttade fru krukmakare Augusta Dorotea Ljungqvist (född 1869) från Mariefred till
Nyköping, Högbrunn. Hon var till äktenskap ledig och hade varit gift med en snickare Ljungqvist. krukmakararbetare Karl Wilhelm Gunnar Sundholm (f 1888), krukmakarlärling Helmer A Tomasson (f 1892) och krukmakarlärling Ture Eugen Sundholm (f 1890) bodde samtliga tre hos "fru Ljungqvist". Ytterligare en person, kakelugnsmak. lärling Johan Viktor Lundholm (f 1889) ´hyrde tillsammans med de nämnda samt åtskilliga andra människor i Högbrunn.

1913 flyttade bröderna Sundholm till annan och fru krukmakaren flyttade till ytterligare en annan adress. Innan "krukmakarinnan" kom till Högbrunn, före 1909, fanns det en kakelugnsmakare och två lärlingar inneboende i Högbrunn.

Augusta Dorotea kom från Solna till Mariefred 1908. I Solna var hon skriven på "Deltas lerkärlsfabrik"
vilken innehades av Emma Nyman f Lundberg ( f 1847), enka efter Karl August Karlsson Nyman, samt Gustaf Adolf Björnberg (f 1872). Augusta var sannolikt dotter till Emma och Karl A.

STRÅLANDE Polsson. Då känns det ju ytterst troligt att Augusta Dorotea Ljungqvist är "mamma" till min kruka och att den kom till någon gång mellan 1909 och 1913. Då fick Du rätt att den var 1900-tal. Men det är Du väl värd och jag är lika glad ändå för det är en fantastiskt fin kruka. Dessutom är jag dubbelt glad för titta här på den bifogade bilden vad jag har på hyllan bredvid Augustas kruka.
Intressant dessutom med Gustav Adolf Björnberg, det pekar ju på en koppling till Josefina Björnberg och St Mellby.
Gustav Adolf och Josefina bör ju vara syskon födda 1872 och 1874 som de var och Gustav Adolf var sannolikt med och startade Björnbergs lervarufabrik 1909.
Krukmakarvärlden runt förra sekelskiftet klarnar något. Fantastiskt roligt och stort tack Polsson.

Polsson
2011-03-19, 18:12
STRÅLANDE Polsson. Då känns det ju ytterst troligt att Augusta Dorotea Ljungqvist är "mamma" till min kruka och att den kom till någon gång mellan 1909 och 1913. Då fick Du rätt att den var 1900-tal. Men det är Du väl värd och jag är lika glad ändå för det är en fantastiskt fin kruka. Dessutom är jag dubbelt glad för titta här på den bifogade bilden vad jag har på hyllan bredvid Augustas kruka.
Intressant dessutom med Gustav Adolf Björnberg, det pekar ju på en koppling till Josefina Björnberg och St Mellby.
Gustav Adolf och Josefina bör ju vara syskon födda 1872 och 1874 som de var och Gustav Adolf var sannolikt med och startade Björnbergs lervarufabrik 1909.
Krukmakarvärlden runt förra sekelskiftet klarnar något. Fantastiskt roligt och stort tack Polsson.

Tackar för uppskattningen! Visst är det kul att ha rätt, men oavsett vilket är min stora
tillfredställelse att hitta något som kan ha anknytning till din vas, och att upptäckten sedan ger ytterligare ringar i vattnet, är ju som grädden på moset. Att sedan krukmakaren var en kvinna
vill jag kalla hjorton på grädden.

Gideon
2011-03-19, 21:22
Det väldigt bra och värdefull information som tagits fram, och Sörmlands museum kommer säkert att uppskatta den mycket.
Men jag ser ändå inga bevis för att just mamsell Ljungqvist eller någon av hennes inhyses någonsin hållit i det "Forsbergska" kruset, än mindre framställt det.
Det finns mycket kvar att göra, som att jämföra med det material som museet har, om de nu svarar och är samarbetsvilligt.
Finns samma dekor på deras lergods? Finns likadana signaturer på dem? et cetera.

Jag kan därför inte köpa, rakt av, att tillverkaren härmed är klarlagd.
Ibland är kallsinnighet av nöden, så ock i detta fall.

Polsson
2011-03-19, 22:03
Det väldigt bra och värdefull information som tagits fram, och Sörmlands museum kommer säkert att uppskatta den mycket.
Men jag ser ändå inga bevis för att just mamsell Ljungqvist eller någon av hennes inhyses någonsin hållit i det "Forsbergska" kruset, än mindre framställt det.
Det finns mycket kvar att göra, som att jämföra med det material som museet har, om de nu svarar och är samarbetsvilligt.
Finns samma dekor på deras lergods? Finns likadana signaturer på dem? et cetera.

.......att hitta något som kan ha anknytning till din vas.......

prylsnubben
2011-03-19, 22:17

.......att hitta något som kan ha anknytning till din vas.......

Tvi vale vad Ni är tråkiga, Sörmlands museums hittills enda hjälp är att tipsa mig om denna, min och vår egna länk på PES. Själv tror jag på Augusta och dessutom på att hon är dotter till Emma Nyman och till yttermera visso att Gustav Adolf Björnberg och Josefina Björnberg var syskon. Ni behöver inte tro någonting.....

Gideon
2011-03-19, 22:33
Jag finner inte mig själv såsom tråkig. :)

Men inbördes eventuella släktförhållanden mellan Augusta, Emma, Gustav och Josefina och andra i vår herres lerhage, såhär på 1900-talet, går helt säkert att precist reda ut.
Ska vi ta itu med det?
Självklart tror jag på Ditt krus, och allra helst att den skulle varit impulsgivaren till gröna vågen neråt landet till.
Men den tsunamin har trelleborgaren svårt att svälja...

Vi kavlar upp ärmarna igen.

prylsnubben
2011-03-19, 23:12
[QUOTE=Gideon;176855]Självklart tror jag på Ditt krus, och allra helst att den skulle varit impulsgivaren till gröna vågen neråt landet till.
Men den tsunamin har trelleborgaren svårt att svälja...
QUOTE]

Gideon, Gideon ..................Frans Bernhard är värd ALLAS VÅR RESPEKT och BEUNDRAN.

Gideon
2011-03-19, 23:30
[QUOTE=Gideon;176855]Frans Bernhard är värd ALLAS VÅR RESPEKT och BEUNDRAN.

Givetvis är F.B. Stenbäck det, likaså vår ömt beundrade historiker av densamme.
Det handlar bara om att nytert och distanserat ta ett föremål in studium och söka finna källor kring denna - i detta fall Högbrunn.
Den största bristen är avsaknaden av personnamn, och då blir det till att se på färg och dekortyp.
Var den vanlig i Nyköping till exempel? När då isåfall?
Kan ha, möjligen, skulle kunna vara, troligtvis - är ord som vi ogillar, men måste användas.
Men i det här fallet är det lite för många kockar i Ljungqvists hushåll, för att enkelt ringa in hela det gänget med sådana uttryck.

Polsson
2011-03-20, 11:51
Tvi vale vad Ni är tråkiga, Sörmlands museums hittills enda hjälp är att tipsa mig om denna, min och vår egna länk på PES. Själv tror jag på Augusta och dessutom på att hon är dotter till Emma Nyman och till yttermera visso att Gustav Adolf Björnberg och Josefina Björnberg var syskon. Ni behöver inte tro någonting.....

Tro gör man i kyrkan men sannolikheten är onekligen stor för att det finns samband mellan vasen och personerna som kommit fram. Övertron på museérna som finns bland en del PES:are, ger jag inte mycket för. Föremålsantikvarierna, om de nu har sådana, har ingen chans att djupgräva om lergods och frågan är om de har intresset.

Självklart tror jag på Ditt krus, och allra helst att den skulle varit impulsgivaren till gröna vågen neråt landet till.
Men den tsunamin har trelleborgaren svårt att svälja....

Gideon, Gideon ..................Frans Bernhard är värd ALLAS VÅR RESPEKT och BEUNDRAN.

Inga dumma skämt här inte! Titta nu vad du har ställt till med, Gideon!

Gideon
2011-03-21, 00:06
Tro gör man i kyrkan men sannolikheten är onekligen stor för att det finns samband mellan vasen och personerna som kommit fram. Övertron på museérna som finns bland en del PES:are, ger jag inte mycket för. Föremålsantikvarierna, om de nu har sådana, har ingen chans att djupgräva om lergods och frågan är om de har intresset.

Nån övertro har jag inte, däremot insikt om att en del antikvarier blev felvalda till sina poster från början. Jag har fått god hjälp av en antikvariie på Nordiska museet, för att ta bara en i Sverige som exempel, en på Bornholms museum, och just nu pågår korrespondens med en på Köbenhavns museum. Att både jag och Kaptenen ännu inte fått svar från resp. mindre, danska museer i fråga om Roskildelergodset, kan återigen skyllas på felvalt folk, med brister i social kompetens.
Sådana människor, om de inte anser sig ha tid överhuvudtaget bekräfta inkommet mail ens, kan åtminstone bevärdiga sig med att delegera förfrågan till annan tumrullare på museet.

Inga dumma skämt här inte! Titta nu vad du har ställt till med, Gideon!

Beskrivningen var bildlig, men jag inser att formuleringen var något opassande för vår tid. I vanliga fall, kunde skämtet ha gått hem i serietidningsform. Grön glasyr, slingerdekor, gemensamma nämnare osv bildar influenser och startar "vågen" som sprider sig.
Och inte önskar jag att ärade Stenbäcks sten skulle trillat omkull. Nej, karln var av betydligt segare virke än så. :)

prylsnubben
2011-03-21, 13:56
Oavsett vad man har för tilltro till antikvarier i allmänhet så tror jag att det är lite typiskt för den tid vi lever i att man hänvisar till en länk som man googlat fram istället för att titta i sin egen föremålssamling eller gå in i sin egen databas och titta på gamla akter. Sen får vi ju faktiskt vara lite aktsamma om
Frans-Bernhards sten. Betänk att utan Sten så blir han bara en bäck.

Polsson
2011-03-21, 20:09
Men inbördes eventuella släktförhållanden mellan Augusta, Emma, Gustav och Josefina och andra i vår herres lerhage, såhär på 1900-talet, går helt säkert att precist reda ut.
Ska vi ta itu med det?
Vi kavlar upp ärmarna igen.

Har du kavlat upp ärmarna än, Gideon?
Själv gjorde jag en insats och försökte hitta Gustaf Adolf Björnberg i Sveriges befolkning 1880, 1890, 1900 och 1910 (SVAR), men han hade sannolikt gått under jorden vid dessa folkräkningar. Att han och Emma Nyman flyttade till Solna den 8/5 1906 från Adolf Fredriks församling, framgår av inflyttningsattesten, men att hitta dem i AF Förs. går inde an eftersom hfl för 1900-talet inte finns hos SVAR.

prylsnubben
2011-03-21, 20:54
Högbrunn.

Om jag förstår rätt så var Augusta skriven hos Emma Nyman och Deltas lerkärlsfabrik 1908. Augusta är förmodligen dotter till Emma i hennes första äktenskap med Karl August Karlsson. Men hon står ju också som enka till sin andra man Gustav Adolf Björnberg.
Trots att hon var född 25 år tidigare så överlevde hon alltså även Gustav Adolf.
I folkräkningen 1880 var Gustav Adolf bara 8-år och kanske "försvann", 1890 var han kanske ute och flängde som de flesta 18-åringar och 1900 kanske han redan var död. 1908 var han ju det i alla fall.
Nu ser jag i ovanstående inlägg att han levde ännu så sent som 1906. Ja, då vet vi i alla fall så gott som på året när han dog.

Polsson
2011-03-21, 21:37
Om jag förstår rätt så var Augusta skriven hos Emma Nyman och Deltas lerkärlsfabrik 1908. Augusta är förmodligen dotter till Emma i hennes första äktenskap med Karl August Karlsson. Men hon står ju också som enka till sin andra man Gustav Adolf Björnberg.
Trots att hon var född 25 år tidigare så överlevde hon alltså även Gustav Adolf.
I folkräkningen 1880 var Gustav Adolf bara 8-år och kanske "försvann", 1890 var han kanske ute och flängde som de flesta 18-åringar och 1900 kanske han redan var död. 1908 var han ju det i alla fall.
Nu ser jag i ovanstående inlägg att han levde ännu så sent som 1906. Ja, då vet vi i alla fall så gott som på året när han dog.

Att hon står som änka till sin andra man Gustaf Adolf Björnberg har jag inte funnit, ej heller att de skulle vara gifta. G A flyttade till Matteus församling den 25/2 1908, men tyvärr slutar kyrkoböckerna på år 1906 där. Förtsökte även kolla på Stora Mellby/Alingsås, men där fanns inga kyrkoböcker från 1900-talet. Emma flyttade Oscar församling den 30/10 1908. Enligt inflyttningsboken bosatte hon sig på Storgatan 54, men Oscars församling har inga noterade församlingsböcker ("hfl") på SVAR. Emmas man (Nyman) avled 1905.

Cirkeln sluten?

Lade om strategi och började leta på G A:s födelseort Essunga Skaraborgs län och fann följande:

Lilla Krogstorp
Kakelugnsmakare Alexander Magnus Björnberg
hustru Anna Petersdotter
son August Theodor f 1866
son Herman född 1868
dotter Anna Mathilda f 1870
hustruns oäkta son Carl Johan född 1864
son Gustaf Adolf f 1872
dotter Maria Josefin f 1874
son Karl Johan f 1876

1873 flyttade hela familjen till Kartegården och 1876 gick flyttlasset till Mellby.

prylsnubben
2011-03-21, 22:21

Blev väl lite syftningsproblematik där då majjen:p.

Polsson
2011-03-21, 22:31
Blev väl lite syftningsproblematik där då majjen:p.

Augusta Dorotea kom från Solna till Mariefred 1908. I Solna var hon skriven på "Deltas lerkärlsfabrik" vilken innehades av Emma Nyman f Lundberg ( f 1847)( enka efter Karl August Karlsson Nyman) samt Gustaf Adolf Björnberg (f 1872). Augusta var sannolikt dotter till Emma och Karl A.

Är du nöjd nu?:p

Kan berätta att det inte fanns någon inflyttningslängd till Mellby.

prylsnubben
2011-03-21, 22:38
Augusta Dorotea kom från Solna till Mariefred 1908. I Solna var hon skriven på "Deltas lerkärlsfabrik" vilken innehades av Emma Nyman f Lundberg ( f 1847)( enka efter Karl August Karlsson Nyman) samt Gustaf Adolf Björnberg (f 1872). Augusta var sannolikt dotter till Emma och Karl A.

Är du nöjd nu?:p

Kan berätta att det inte fanns någon inflyttningslängd till Mellby.

MVG, Magister Polsson. Tänk ändå vad en liten parantes kan göra.
Mariefred är ju också intressant, Gideon HALLÅ------------men så svara då ?
Du vet Polsson, Gideons gamla Gripsholms-Utterbergs-Mariefreds tråd.

Gideon
2011-03-22, 06:26
Svara på vad?
Känner mig som en parentes i sammanhanget, när fastrar och mostrar och guvetvad också dras in i den här härvan - som började så lugnt i Högbrunn, med en kikare på Vimmerby.

En får väl titta på det, när tagelskjortan med rejäla ärmar hittats. Då blir det kavlar att snyggt vika upp för armarna.
Men skulle Du inte kunna lämna tillbaka krukan och begära pengarna åter?
Det vore behagligare och då slipper vi den här jämrans släktforskningen, och ger istället andra anledning att slita hår och få psykbryt... ;)

prylsnubben
2011-03-22, 11:34
Svara på vad?
Känner mig som en parentes i sammanhanget, när fastrar och mostrar och guvetvad också dras in i den här härvan - som började så lugnt i Högbrunn, med en kikare på Vimmerby.

En får väl titta på det, när tagelskjortan med rejäla ärmar hittats. Då blir det kavlar att snyggt vika upp för armarna.
Men skulle Du inte kunna lämna tillbaka krukan och begära pengarna åter?
Det vore behagligare och då slipper vi den här jämrans släktforskningen, och ger istället andra anledning att slita hår och få psykbryt... ;)

Har vi inga svar så ropar vi alltid åt Lidingö till från Ropstenen vid bron, det är väl inte så konstigt:). Släkten är ju dessutom alltid värst, det är ju heller inte obekant.
MEN, lämna tillbaka kruka och tala om för Dig var den är köpt så att Du kan ställa Dig i kö utanför som den värsta Bruce Springsteen konsertköare, nej sällan. Dessutom är psykbryt bra för hälsan, bryta ihop och komma igen har Du väl hört talas om.
För alla eventualiteters skull är det bäst att säga att psykisk ohälsa inte är något att skoja om.

Polsson
2011-03-22, 18:08
Mariefred är ju också intressant, Gideon HALLÅ------------men så svara då ?
Du vet Polsson, Gideons gamla Gripsholms-Utterbergs-Mariefreds tråd.

Den har jag tydligen missat, men med tanke på att den förefaller vara en intern tuppfäktning mellan folk norr om Skåne, vill man ju inte lägga sig i.

prylsnubben
2011-03-22, 19:18
Den har jag tydligen missat, men med tanke på att den förefaller vara en intern tuppfäktning mellan folk norr om Skåne, vill man ju inte lägga sig i.

Nja, tupp skulle jag inte kalla Gideon även om han kan vara väldigt envis. Själv har jag väl fått en och annan tupp i halsen men det är väl "det hele".

Polsson
2011-03-22, 21:32
Nja, tupp skulle jag inte kalla Gideon även om han kan vara väldigt envis. Själv har jag väl fått en och annan tupp i halsen men det är väl "det hele".

Här har du en som har tuppat av!

prylsnubben
2011-04-06, 22:23
Fick svar igår från antikvarien på Södermanlands museum Gudrun Anselm. Hon skriver : "Hej igen, jag har nu frågat runt bland våra byggnadsvårdare och våra arkeologer, och ingen känner igen vare sig kruka eller namn. Vi tycker alla att glasyren påminner om de tidiga grönglaserade föremålen från Hertig Karls tid, med den vackra djupgröna blyglasyren, men Din kruka är väl sannolikt 1800-tal till 1900-talets första hälft".
Kul med svar i alla fall, och att de tyckte att den var vacker. Hertig Karl torde vara Karl XIII innan han blev kung 1809.

Gideon
2011-04-07, 16:52
I tråden "Stenbäck i kubik" skrev Du:
"Läste på en annan tråd här på forumet om Bo Borgström, att han en tid varit gift med en Margit Borgström som härstammade från en gammal krukmakarsläkt i Nyköping."
Det stämmer bra det, förutom att hon heter Margot.

Hon är en mycket intressant dam, som ännu lever i Täby, och om henne kan vi läsa i länken nedan:
http://www.mic.se/412566CD0052EF54/WebV6BiografierAZ/B4F80E9E48A351F54125649500541513
BORGSTRÖM MARGOT född l6/5 1916
"Hennes far, Gunnar Sundholm, försörjde sig tidvis som musiker (violinist) men arbetade i första hand som keramiker, ett yrke som också Margot till en början ägnade sig åt, samtidigt som hon var verksam som skulptris. Hon började tidigt skriva dikter, vilka återfinns i fyra samlingar: ”Leva mitt liv”, ”Skärgårdsbilder”, ”Jordens barn” och ”Filippinerna” (samtidigt en reseskildring). Hon är också målarinna och har själv illustrerat dessa böcker.
Men när hon på försök 1968 skrev en schlagertext till en amerikansk låt av John D. Loudermilk och kallade den ”Leva mitt liv” blev den i Svante Thuressons insjungning en sådan succé (16 veckor på Svensktoppen), att hon fick en mängd nya textuppdrag. Sedan dess har hon med stor framgång skrivit texter av både schlager- och gospelkaraktär, till bl.a. Vikingarna, Jigs, Smurfarna, Kikki Danielsson, Anita Lindblom, William Clauson, Adele Li Puma och Karin Pagmar (även på tyska: översättningar av en del av Zarah Leanders svenska repertoar, som Karin Pagmar sjungit i ett Zarah-program i Tyskland och Österrike). Margot svarade också för texterna till en kabaret som Karin framförde på Mosebacke. Minst 400 Margot Borgström-texter finns inregistrerade hos STIM.
Hon har även fått en del noveller publicerade och arbetar på en roman som hon kallar ”Krukmakarens dotter”. Dessutom har hon skrivit ett filmmanus tillsammans med Adele Li Puma och Tor Isedal. Manuset blev godkänt men väntar sedan flera år på att bli inspelat."

Att hon skulle härstamma från en gammal krukmakarsläkt, tycks däremot inte stämma så väl, eftersom Karl Wilhelm Gunnar Sundholms far var statdräng'*i Ludvigsberg, Mariefred.
Men Gunnar Sundholm (1888-1971) är en nyhet för oss, i och med att han 1933, "startade Nyköpings Stenkärlsfabrik på Högbrunnsområdet, den verksamhet efter vilken Krukmakaregatan senare fick sitt namn. Sundholm flyttade 1951 till Stockholm."
Informationen med citat kommer ur fotoboken "Hantverkare i Nyköping" av Per Klang (1979), som också visar en bild på Gunnar S. i verkstaden.

89398

Om stenkärlsfabriken, borde Gudrun Anselm vetat, och det kan vara en idé för Dig att återvända till henne, och be henne se efter om några föremål därifrån finns i samlingarna att jämföra med.
Sedan har vi också Bo Borgström, 81 år, som idag lever utanför Trelleborg. Han kan ha en hel del att berätta, framförallt om Gunnar Sundholm och hans verksamhet, samt möjligen Nyköpings krukmakarhistoria.
Kanske ett uppdrag för Polsson, som med liv och lust vill intervjua en keramiker nästgårds?

Fotnot:
En statdräng var en jordbruksarbetare, vanligen anställd vid någon större gård. Han skötte kor, hästar, plöjde, skördade och gjorde allt möjligt jordbruksarbete. Lönen utgick i form av "stat" vilket var x antal liter mjölk per dag, x antal tunnor säd, x antal famnar ved, tillgång till potatisland, alltså den mesta lönen i form av naturaförmåner och liten del i kontanter.

prylsnubben
2011-04-07, 17:13
Fick ett erbjudande från SVAR och passade då på att kolla Nyköpings böcker. Jag blev positivt överraskad eftersom kyrkoböckerna fanns ända fram till år 1919. Fann följande:

Man får väl förmoda att Gudrun kollat upp Nyköpings stenkärlsfabrik och deras tillverkning. Själv tror jag ju, som Du vet (Gideon) att "Högbrunnaren" är äldre än från 1933.
Karl Wilhelm Gunnar Sundholm (krukmakarearbetare f 1888) som tillsammans med sin bror Ture Eugen var inneboende hos "krukmakarinnan" Augusta måste i varje fall vara samma person som den Gunnar Sundholm som startade Nyköpings stenkärlsfabrik 20-år efter att bröderna och Augusta gått skilda vägar. Intressant är ju också att både bröderna och Augusta bodde i Mariefred tiden innan de flyttade till Nyköping. Kanske hade de även i Mariefred någon arbetsrelation, tänker på "Gripsholmsgodset" som Du säkert förstår. Fadern kanske dessutom var "statdräng" under Gripsholm.
Ludvigsberg sorterade troligen under Gripsholms Kungsladugård.

Polsson
2011-04-07, 20:38
I tråden "Stenbäck i kubik" skrev Du:
"Läste på en annan tråd här på forumet om Bo Borgström, att han en tid varit gift med en Margit Borgström som härstammade från en gammal krukmakarsläkt i Nyköping."
Det stämmer bra det, förutom att hon heter Margot.

Sedan har vi också Bo Borgström, 81 år, som idag lever utanför Trelleborg. Han kan ha en hel del att berätta, framförallt om Gunnar Sundholm och hans verksamhet, samt möjligen Nyköpings krukmakarhistoria.
Kanske ett uppdrag för Polsson, som med liv och lust vill intervjua en keramiker nästgårds?.

Bo B är kontaktad. Det kom lite hastigt på, sade han. Men det var rätt Bo som för övrigt är smygehamnsbo och kunde vidimera en del av vad som skrivits. Han skulle gräva lite i
i minnet och blir ånyo kontaktad om en veckas tid eller tidigare.

prylsnubben
2011-04-07, 21:13
Bo B är kontaktad. Det kom lite hastigt på, sade han. Men det var rätt Bo som för övrigt är smygehamnsbo och kunde vidimera en del av vad som skrivits. Han skulle gräva lite i
i minnet och blir ånyo kontaktad om en veckas tid eller tidigare.

Spännande Polsson, det ska verkligen bli intressant....

Polsson
2011-04-12, 19:43
Spännande Polsson, det ska verkligen bli intressant....

Har idag sökt telefonkontakt med Bo B, men det tutar upptaget hela tiden. Eftersom Margot fortfarande lever, 95 år den 15 maj, gav jag henne några signaler också men ingen svarade. Nog måste hon ha mest att komma med i frågan, eller? Gör naturligtvis nya tfn-försök i morgon.

Polsson
2011-04-13, 16:42
Har idag sökt telefonkontakt med Bo B, men det tutar upptaget hela tiden. Eftersom Margot fortfarande lever, 95 år den 15 maj, gav jag henne några signaler också men ingen svarade. Nog måste hon ha mest att komma med i frågan, eller? Gör naturligtvis nya tfn-försök i morgon.

Det tutade idag också, men fick kontakt med Margot som med ålderns rätt tyckte att
frågorna kom plötsligt varför jag avslutade samtalet efter en kort stund.

prylsnubben
2011-04-13, 17:07
Det tutade idag också, men fick kontakt med Margot som med ålderns rätt tyckte att
frågorna kom plötsligt varför jag avslutade samtalet efter en kort stund.

Din ambition och hjälpsamhet är beundransvärd Polsson, men vi får nog betrakta Margot som olovligt villebråd i den fortsatta jakten på "Högbrunnaren".

Polsson
2011-04-13, 18:29
Din ambition och hjälpsamhet är beundransvärd Polsson, men vi får nog betrakta Margot som olovligt villebråd i den fortsatta jakten på "Högbrunnaren".

Tack för det, prylsnubben! Frågan är om vi inte får göra detsamma med Bo. Det tutar fortfarande upptaget och han har ingen adress i tfn-katalogen. Kanske är han boende på ett ålderdomshem.

prylsnubben
2011-04-13, 19:05
Tack för det, prylsnubben! Frågan är om vi inte får göra detsamma med Bo. Det tutar fortfarande upptaget och han har ingen adress i tfn-katalogen. Kanske är han boende på ett ålderdomshem.

Instämmer till fullo.....