handdator

Visa fullständig version : Glaslampor från Orrefors? [ID: Fåglaviks Glasbruk Paul Kedelv]

Cyanida
2011-03-05, 08:41
Var på loppis igår och hittade 2 stycken glaslampor från 60-70-talet, de uppgavs vara av Orrefors tillverkning men man kunde inte styrka detta. Är därför nyfiken på om någon vet något om dessa annorlunda och speciella vägglampor. De är ganska stora ca 50-60 cm långa och ca 30 cm breda. Glaset är tungt. Någon som vet?
http://i6.photobucket.com/albums/y209/Cyanida/IMAG0025.jpg

Skulle bli jätteglad om någon vet! =)

Hirvi
2011-03-05, 08:49
Dom har jag varit med och gjort många vid den tiden som du skriver här i Fåglavik,
dessa olika plattbelysningar var en stor grej då, Paul Kedelv ritade dom flesta.
Hirvi

Cyanida
2011-03-05, 09:35
Hej och ett jättetack!!!! =) Då är de från Fåglavik alltså =). Dum fråga, vad är ett rimligt pris på dessa idag? Är jättesugen på att köpa dem, men de begär ganska mycket för dem.

Hirvi
2011-03-05, 09:48
Några hundralappar kan du väl ge om du gillar dom, om dom inte vet var dom kommer ifrån kan dom väl inte hugga till så med priset tycker jag,
du får ju mycket glas för pengarna (vikten)
Pruta Pruta Pruta
Hirvi

Cyanida
2011-03-05, 09:53
Hej och TACK igen! ja, jag ska tillbaka och pruta och nu kan jag ju tala om att de INTE är Orrefors men Fåglavik! =) Alltid bra att veta mer än säljaren, då brukar det gå bättre med prutandet. Håll tummarna, både jag och min dotter vill ha dem. De kommer att komplettera hennes soffa jättebra. =)
TACK! Kul att du jobbat med dessa, måste varit pyssel att få ihop dem. Vågar man fråga vad man "satte" ihop glasblocken med? Dessa verkade vara omlimmade med glassilikon vilket såg lite slarvigt ut på sina ställen. Tänker ifall man ska renovera dem tillbaka till ursprungsskick eller så nära som möjligt? Vad rekommenderar du?

TACK! =)

Hirvi
2011-03-05, 13:31
Ja dom limmades ju med någon silikon, kanske det finns andra varianter på olika lim i dag,
det är inga problem att limma om dessa, lycka till:)
Hirvi