handdator

Visa fullständig version : Gammal tjära

Björn L
2006-12-17, 16:56
Igår kom jag över en mkt gammal sak i trä. Det är en kåsa/tråg som har ett trevligt utseende men den är tyvärr använd till att blanda tjära i någon gång.
Så nu undrar jag om det finns några bra tips på att få bort tjäran. :confused: Jag har petat bort lite av det yttersta men längre in är det fortfarande kletigt. Skall man lägga den i blöt eller ? Tipsa gärna om ni själva varit ut för detta ! Mvh Björn

Ulferic
2006-12-17, 17:56
Hej Björn. Kan det vara så att tråget-kåsan från början
använts vid framställning av tjära? Tjärdal.
Om inte och du vill ha den ren har du fått en värdig motståndare.
Tjäran har förmodligen gått in i träets fibrer och för att få bort
allt måste du nog slipa och skrapa. Att göra detta är tycker jag att
förstöra föremålet.Att ta bort tjära från andra föremål som järn
plåt och andra hårda ytor är möjligt.Lösningsmedel värme m.m.
Förstår att du om möjligt vill ha bort skiten men tror du får stora
problem. Visa gärna tråget innan du fortsätter så får vi se vad
det är du har. Är det gammal tjära som är en del av föremålets
historia så låt det vara. Var det inte Carl-Anton som sjöng
pm tjärdoft.

766
2006-12-17, 18:53
Frågan är om inte jag skall sandblästra min?

A.F
2006-12-17, 18:55
Ser att din cykelhjälm kommit fram igen 766:D

Björn L
2006-12-17, 19:14
Här kommer några bilder. Det syns inte så bra men den är väldigt smutsig och man kan inte ta i den utan att bli lortig samt få tjära på sig...

Björn L
2006-12-17, 19:19
Visar även en "glimt" från fyndplatsen ! Ibland kan rätt kontakter ge trevliga upplevelser. Jag hade en mkt intressant dag här tillsammans med några likasinnade !

Ulferic
2006-12-17, 19:28
Om jag fick råda skulle jag inte göra ett handtag mer än du gjort.
Tror att den använts i tjärhantering. I alla fall i många år. Klening
och kladdig kommer den säkert att förbli om du inte som 766
föreslår nyttjar gasolbränning och sandblästring. Skall man samla
på diverse allmoge och bruksting får man räkna med klen och kladd.
Trevlig som den är.

Ulferic
2006-12-17, 19:39
Konstig brytning på raderna.
När vi nu ändå tjärat ned oss tar jag en
tjär burk. inte alls i samma klass som 766
men skåningarna kanske var generösa när
de var på tjäran.

766
2006-12-17, 20:01
AF du har glömt....min cykelhjälm är den här.

hose
2006-12-17, 21:19
Här kommer några bilder. Det syns inte så bra men den är väldigt smutsig och man kan inte ta i den utan att bli lortig samt få tjära på sig...
Så synes jeg at du skal lægge den tilbage hvor du fandt den. Den er tydeligvis anvendt til tjære lige fra første dag. Så tjæren er en del af tingen. Lad en som kan forliges med historien få glæde af den. Og accepter så at den aldrig kommer til at stå inde i stuen.

Björn L
2006-12-17, 22:38
Jag är ganska övertygad om att den inte har varit tänkt att användas till tjära från första början. Det finns flera saker som tyder på detta.
Den har även blivit utsatt utav att någon slängt gamla plåt hinkar med tjära över den varvid den fått tjära på utsidan. Som sedan har följts av annat skräp och smuts. Den kommer från en skräphög helt enkelt.

Till hose ! Du skriver följande : ".....lägge den tillbage hvor du fandt den" och "Lad en som kan forliges med historien få glädje af den. Og accepter så at den aldrig kommer til at stå inde i stuen"

Jag märker i ditt utalande att du inte känner mig överhuvudtaget eller har en blekaste aning om hur jag samlar eller bemöter gamla saker. Hur saker och ting ser ut invändigt är ganska ointressant för mig. Om den har tjära invändigt så får den ha det kvar för mig. Likaså om det har runnit över kanten likt den trevliga spannen som 766 visar upp. Det gör mig ingenting. Men om någon hällt över något som definitivt inte hör dit så gör jag ett försök att rädda objektet ifråga om det går, utan att för den saken skada den ursprungliga patinan. Jag har träsaker, metal och glas föremål som blivit utsatta för omild behandling på senare år. Målarfärg tex, det har jag haft flera objekt av som folk spillt och kluddat på kanske långt in på 1980 talet ! Kan man ta bort detta från ett mer än 100 årigt föremål utan att för den saken skada det ursprungliga skicket så tycker jag att det är helt i sin ordning. Jag om någon älskar det ursprungliga ! Jag vill absolut inte ändra på något från gamla tider ! Jag har heller inget som helst behov av att allt skall stå inne där jag bor ! Jag har även ett hus från 1600 talet med 12 rum, kallvind,uthus,magasin,källare och dyl. Så det får lukta hur mycket det vill. Förövrigt gillar jag tjär doften !

Ursprungsplatsen (fyndplatsen) för just detta föremål kommer troligen tyvärr inom en snar framtid att få ett nytt utseende. Och jag har faktiskt i det här fallet renutav räddat det från att förstöras.....

hose
2006-12-18, 18:27
Hej Björn
Det var ikke for at irettesætte dig. Jeg renser selv patina af tingene. Snavs og møg. I tilfældet tjære så kan det sandsynligvis aldrig renses af. Fantastisk det er måske 10-15 år siden den er brugt og tjæren er stadig flydende.
Men ja - det er en del af tingen. Og skal behandles som sådan.

FBQ
2006-12-24, 00:44
Det är väl bara att vänta lite. Torka bort det värsta med en trasa, sedan får den ligga ifred i några år. Ligger den varmt och torrt i några år, helst i ett fönster så har nog tjäran torkat in sedan.
Nog går det att få bort tjäran, men då förstör du ju all naturlig patina på skopan - det var nog det hose menade med sin kommentar.