handdator

Visa fullständig version : plunta

A.F
2006-12-16, 23:05
Har under dagen haft den ute som gissa vad under allmänt, bilden var på
mittpartiet.

Får passa på att tacka Värmlänningen för köpet!!!!!!

Lars Kallin
2006-12-17, 09:04
Jag funderade på vad det kunde vara.
Jag borde ha kännt igen det.

766
2006-12-17, 11:09
Formmässigt fattas det en del så den är nog ingte gjord av någon "höjdare".
Vilket får mig att tro att den inte är så gammal.

Fanns det inte bara höjdare förr i tiden.... jag har tyckt mig märka det.

Hirvi
2006-12-17, 13:25
Ja det var ju kul att det var den spegeln! Detta bör vi väl fortsätta med! Ingemar N

A.F
2006-12-17, 18:53
Jag trodde att glasnördarna på sidan direkt skulle se att det var glas, men
fick hjälp att få det svårare än det var av de två första inläggen.
Skriver de två första att det är en metallyta kan det vara svårt för dom
efter att se rätt, man smittas lätt av en syn:)

766 vet inte var du drar gränsen för förr i tiden? men den här skulle jag
nog placera mellan 1800 och 1850 någonstans.
Och det är tur att den inte är gjord av någon höjdare för jag gillar den
precis som den är både till form och charm.

766
2006-12-17, 19:35
Det är tur att det finns smak för alla former så dom som inte gillar men köpt ändå snabbt blir av med det igen.
Med höjdare menar jag sådant folk som t.ex. på 1800 var yrkesmän, dom var höjdare både tillverkningsmässigt och konstmässigt. Var man inte det fick man hålla sig till att vara dräng.
Jag tycker mig märka att det i nutid florerar en hel del som vid jämfrelse med det man verkligen vet är gammalt har en hel del "brister".
Vad jag menade med mitt ovanstående höjdare var att jag tyckte flaskan hade för många "brister" helt konstnärligt.
Och är det något som dessa efterapare i regel missar är den inneboende konstnärliga "tråd" som gamla tiders yrkesmän lagt in i sina alster.

LS
2006-12-19, 22:54
Vad vår vän "den tresiffrige" skriver i klartext: Hade flaskan varit perfekt hade den varit gammal, nu är den inte det och då är det ett nutida plagiat. Men faktumet att man presterade så gott man kunde med dåtidens metoder men inte nådde ända fram, vart tog den tanken vägen. Som ett exempel kan nämnas att man hade ytterst stora svårigheter att nå upp till den temperatur som krävdes för att inte få en och annan bubbla i glasmassan.

Myten att allting var bättre förr trodde man faktiskt var genomskådad för länge sedan. Och det är den nog också, utom i en och annan provins.

Ballonggreven
2006-12-19, 23:01
...
Myten att allting var bättre förr trodde man faktiskt var genomskådad för länge sedan. Och det är den nog också, utom i en och annan provins.

Klåpare har det väl funnits i alla tider.