handdator

Visa fullständig version : Fickur, Christiania ?, 1800-tal ?

Odd
2011-02-05, 22:57
Hej igen,

I en ask med gamla släkt klenoder hittade jag detta fickur, tyvärr hade bakre locket lossnat. Det har en diameter av ca 46 mm.
I locket var det en hel del stämplar.

Verkade att vara liggande lejon högst upp, vet ej vad det betyder.

Stort C med krona i och litet c under, längst till höger. Man stämplade C för Christiania, men detta känner jag inte igen.

Längst till vänster är det ett stämpel typ "orre" som jag har på annat silver, men jag vet inget mera.

Som alltid är jag tacksam för alla svar.

Med hälsningar
Odd

Kaptenen
2011-02-05, 23:15
Boetten är säkerligen schweizisk och är stämplad med "coq du bruyère" för 800/1000-delar rent silver och tmed tyska månskäran och kronan och därunder C:et som jag inte vet vad det betyder.

Galonne is a term meaning "mechanically gold plated silver", but I understand that it was never a great success because the gold plating used to wear off.
http://mb.nawcc.org/showthread.php?t=59161

DS över G kanske är boettmakaren i Geneve.

Lejonet är logotypen för urmärket eller boettmakaren.

Den tyska stämpeln månskäran och kronan daterar den till efter 1888.

Odd
2011-02-05, 23:24
Åter igen Stort Tack för ditt utfyllande svar.

Jag har ingen koll på värdet av denna typ objekt.
Bör man få reparerat fastsättningen av "bakre locket" eller skall man låte det bero ? :confused:

Kaptenen
2011-02-05, 23:36
Jag tror inte att det lönar sig. Värdet är inte så högt pga det allmänna skicket med hårsprickor och nagg i urtavlan. Det syns att den har varit ibruk under lång tid, kedjan har slitit rejält på upphängningsöglan.

Du kan själv bilda dig en uppfattning om värdet genom att söka på nyckeldragare.

Odd
2011-02-08, 23:46
Sökte på Tradera på nyckeldragare och det var inga stora pengar.
Det får vara som det är.

Hittade ett klockställ här hemma från ungefärligt samma period och kompletterade med en kedja. Tror inte man använde kedja på klockstället men det är OK i mina ögon. För min del så är det rätt dekorativt i min miljö.

Med hälsningar
Odd

Kaptenen
2011-02-08, 23:49
Snyggt!:)