handdator

Visa fullständig version : Årets bästa.

Ulferic
2006-12-14, 12:38
År 2006 kan snart arkiveras. De flesta av oss har säkerligen
köpt både det ena och andra. Kanske har några av oss fått
tag på just den saken som sökts i många år. För egen del
har året inte bjudit på några större sensationer. Ett och
annat har naturligtvis köpts. Den ekonomiska sidan är en
del men de flesta köper säkert det dom tycker om oavsett
om det är ett "klipp" eller fullt pris. Alla vill väl handla så
fördelaktigt som möjligt men ibland när ett länge sökt
föremål dyker upp kommer priset i andra hand.
Vore kul om några av er ville berätta om vad ni själva anser
vara ert årets fynd. Själv fann jag mitt länge sökta föremål
i början av december. En lådspegel av västgöten "bonna-janne"
Hoppas med detta få lite fart och fläkt och många inlägg.

E.B.
2006-12-14, 16:30
Årets tillskott är helt klart Sigge ;) . Trots sina koliktendenser är han överlägsen, en riktigt skön liten kille.

Vad gäller prylar så har det väl skett en del tillskott som man är riktigt nöjd med. Trots sin lilla skada vid mynningen så blir nog denna flaska mitt årsbidrag, jag går och fingrar på den nästan varje dag, den är så rackarns god att ta i. Finns det bättre sätt att byta bort en guldpeng?

T.N
2006-12-14, 19:45
Denna kan inte alls jämföras med sigge men ändå.

Tingeling
2006-12-14, 20:22
Vad är det för något?

766
2006-12-14, 20:48
Inte kisse misse bajs, sked eller..

766
2006-12-14, 21:14
Tacka vet jag rost och åter rost, en lite rosthög från det rostiga Tyskland.
Undrar om det är någon som vet? Testing testing jag har ingen aning eller..

Får höra med Peter om man kan få det till att bli jugend, svårt eftersom bliden blev lite sådär men om man riktigt anstränger sig så känns det 1900-talets början än om man bortser från att årtalet är 1917.

Äjth
2006-12-15, 01:08
Årets bästa var en treveckors resa till Thailand. I sak-väg var det en Sven Jonsson Tavla.

Peter S
2006-12-15, 01:25
Jag ser bara ett järnkors och det närmaste jag kan komma är de små gossarna i tyskland, benämnda jugend även de, ibland med ledarens namn framför... Tiden stämmer också eftersom medaljen återinstiftades 1914 och då med ett tillägg av hakkorset... Så delvis rätt måste jag väl ge dig i denna knepiga nöt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnkorset

766
2006-12-15, 07:40
Det står 19 resp. 17 på var sin sida om korset om det kan vara till någon ledning.

Tingeling
2006-12-15, 16:18
Gick runt och tittade men kunde inte hitta EN sak! Däremot flera som ger mig glädje varje gång jag ser dem. Den här tycker nog bara de som är ruinromantiker om, få se hur många vi är. Dålig bild men ni kan nog se hur älskad den har varit.

Sladden
2006-12-15, 20:54
Det måste faktiskt bli den här, mycket tidiga, 17 cm höga pressglasskålen.
Violett i tonen, rörpuntel samt ett fantastiskt formarbete.

Tingeling
2006-12-15, 22:36
Det som är roligt med pressglas är att det fortfarande går att få tag på till modesta priser! Har köpt en del men ingen som din, Sladden, extra vackert med den lila tonen i glaset.

Sladden
2006-12-16, 09:12
Visst är det så, Tingeling.
Att kunna köpa ett vackert och välarbetat föremål från kanske 1850-70 för, som i det här fallet, 75:- värmer ett Småländskt hjärta lite extra:) !
Tillsammans med spritlampan jag fann igår var också en lite pressglasskål med puntel. Tar väl ett kort på den senare idag och lägger in under övrigt glas.
När jag sitter och skriver detta så slår det mig att känslan är lika god varje gång jag hittar puntlat pressglas med lite ålder.
Pressglas och flaskor är mitt "gift" och har varit så under ett antal år.
Även på flasksidan går det att göra bra fynd fortfarande.
Men, som sagt, här handlade det inte om känslan utan om årets bästa och för mig är det den här skålen.

A.F
2006-12-16, 11:57
"Den här tycker nog bara de som är ruinromantiker om, få se hur många vi är."
Skriver Tingeling om sin häst, här har du en som gillar den.

Själv kan jag inte bestämma mig för vilken sak som är min årets bästa, jag
har haft ett mycket bra samlarår och har 10 saker som inte går att skilja
på, en del unika och en del mycket svåra saker.

hose
2006-12-17, 18:07
Hvordan udvælger man en ting. Jeg har det sådan, at det er altid den sidste ting jeg har købt som er mest. Når jeg så ser på hver enkelt ting så er der ingen af dem som jeg ikke kunne have undværet.
Så hvordan vælger man en?
Denne synes jeg er sjov - så lad det blive min ting.
Hvor gammel er den ? nogen som har et bud ?

766
2006-12-17, 18:43
Sparbössan "putte fnask" är svår att åldersbestämma som så mycket annat. Fast helt spontant så känns den mitten av 1800-tal.
Jag har lite här framför mig som ej kommit längre, blev en riktigt mysig bild eller hur. Såg en "bild" till här framför.... kommer snart.

766
2006-12-17, 19:00
Fick piffa upp mojset på mitt skrivbord. Blev lite av årets sköd.

Ulferic
2006-12-17, 19:17
Sparbössans urmoder hose. Formen är från antikens
dagar. Tror vi har pratat om denna vid ett tidigare
tillfälle. 1800-talets andra hälft.
Tror att 766 är lämnat järnvägen till förmån för glasberget.

Liljerik
2006-12-17, 21:31
Mitt "årets bästa" är.......mycket svårt, jag är glad för så många grejor jag kommit över :rolleyes:
Helt klart så är jag otroligt glad för mina Royal tekoppar men jag skulle inte bryta ihop om en gick i golvet :eek: ......för jag har ju två till :rolleyes:

766
2006-12-18, 08:41
Jag brukar inte vara så mycket för ursprung men... lilla gröna bläckflaskan är funnen i australiensisk övergiven guldgrävarestad nästan utplånad och övertäckt av sand. Känns faktist lite mysigt när man ser på den.

766
2006-12-18, 10:26
Ovanstående 8:41 är fel.

hose
2006-12-18, 21:43
Sparbössans urmoder hose. Formen är från antikens
dagar. Tror vi har pratat om denna vid ett tidigare
tillfälle. 1800-talets andra hälft.

Ja vi har talt om den. 1700, 1800 ikke let at vide en form som er anvendt gennem lang tid, men gammel er den.
Jeg valgte den fordi det er en ting som var almindelig og som ikke kostede noget den gang. Samtidig en ting som er sjælden idag. de fleste er gået istykker eller slået istykker når de skulle tømmes.

Ulferic
2006-12-19, 15:08
På keramik och porlinsfronten har det inte
blivit så mycket i år. Ett och annat dock.
Terrin Gefle Iris i bra skick och till bra pris.

Liljerik
2006-12-20, 08:22
Va kul att du uppskattar snygga porslinsprylar också :p
Väldigt trevlig terrin, både till form o färg.
Slog upp den i T.G's Gefle Porslin, modell Q 1925-52 A.Percy, men det visste du säker redan :rolleyes:

766
2006-12-20, 08:39
Ser lite "korkad" ut dessa två blommorna på locket. På något vis överdrivet.

766
2006-12-20, 08:44
Hade varit riktigt rolig med 6st. sådana modellerade blommor på locket lite slumpvis utspridda, då hade det blivit finess över det eftersom den då givit budskapet "jag är en kul grej".

Ulferic
2006-12-20, 09:03
Har genom åren blivit ett och annat från Gefle.
Hade en svart period för många år sedan. Blev
en del svart från Gefle. En terrin är alltid bra att
ha. Just nu till apelsiner och röda äpplen. Utan lock.

Peter S
2006-12-20, 09:15
Menade du en svart terrin eller den på bilden? Jag har bara sett den svarta (modell W) på bild... Skulle gärna se den i min hylla...