handdator

Visa fullständig version : Lampa, bast och string?

Mylla
2011-01-13, 16:36
Har denna lampa som jag fått överta från min mormor. Hon säger att det var en av de första saker hon och morfar köpte till sitt gemensamma hem (tidigt 50tal tror jag).

Jag gillar den skarpt, har bytt elen i den (vlket var nekelt, bara att sätta i en ny lamphållare) och inte tänkt så mycket mer på den. Efter att ha börjat läsa en massa här så blir jag ju mer och mer nyfiken på de saker jag omger mig med, och nu undrar jag om nån känner igen var den kan tänkas komma ifrån?

Kim von Platen
2011-01-13, 18:14
Hallå Mylla,
Nog känner man igen ballongen. Tror att det var en byggsats som folk köpte i hoppybutiken typ Panduro i Stockholm. So long....

Mylla
2011-01-13, 18:39
aha, ja den är ju en extremt enkel konstruktion så det låter fullt möjligt! Vet du ungefär när? och tack för allt gensvar!

HgF
2011-01-13, 19:55
Panduro fanns inte på den tiden, de tillkom i slutet av 60-talet. Det där är fabrikation men att lista ut varifrån tror jag inte låter sig göras. Vem kan veta en så sak??? Det fanns ju massor av små fabriker spridda över riket med en koncentration kring det sydsvenska "jobbahäckenavdig"-bältet.

Det intressanta här är att vi har ett säkerställt ursprung. Mylla måste omgående säkerställa uppgifterna från mormor när och hur lampan anskaffades.

Mylla
2011-01-13, 21:13
Fast mormor kommer inte ihåg... annars hade jag ju frågat henne ;-)

Var mest nyfiken eftersom jag fått frågan från gäster som har blivit kära i den och vill ha en likadan!

Och med min fråga om "när" menade jag så klart ungefär när Kim hade för sig att de var poppis, inget annat :eek:

och en still undran till HgF> måste du uttala dig i en ton som kan tolkas som mycket nedvärderande, det är inte första gången jag känner mig påhoppad och nedtryckt och jag förstår inte varför mina frågot skulle vara mindre intressanta än andras?

I övrigt är jag tacksam över hur mycket kunskap och tolerans det finns på det här forumet, och jag uppskattar verkligen all hjälp!