handdator

Visa fullständig version : Jernform til løveflaske

Banden
2011-01-06, 23:19
Bilde av jernform brukt på Bjørums Glassverk i Namdalen.

Banden

LOM
2011-01-07, 22:45
Norges Tekniske Høyskole VAR eier. En sjef der syntes imidlertid at dette ikke var noe å ta vare - fy faen - og fikk denne samt flere flasker som var gitt til høyskolen slengt på søppelkontaineren. Heldigvis var det en glassinterissert ansatt som så det og fikk reddet det hele fra å havne på søppeldynga. Den befinner seg derfor på et sted langt fra Trondheim i dag.

Kecke
2011-01-08, 10:18
Vilken himla tur att både form och flaskor blev räddade. :)
Var det möjligtvis du som räddade dem?

Banden
2011-01-08, 12:43
Godt at noen hadde vett til å ta vare på det :)
Var flaskene fra samme form, eller var det andre flasker i samlingen også?

Jeg antok at de ikke var eier lenger, som tidligere student på NTH kjemiavdelingen har jeg aldri sett noen samling av gamle gjenstander...

Banden

LOM
2011-01-09, 14:25
Det var ikke jeg som var frelseren, jeg har blitt kjent med både form og flasker i ettertid. Form og flasker har nok ikke kommet fra samme sted, i hvert fall var det ingen flasker som var blåst i denne. Flaskene er ølflasker og var i flg. klistrelapp på hver enkelt flaske gitt av en bryggerieier i Trondheim i 1894 og den angir også hvor flasken er laget. Noen av dem er merket i godset - Birid, Berger m.v så her er jo det hele greitt. Men mest interessant synes jeg det er med de umerkede - av knoppøltypen - for blant disse finnes for eks. Liljedal, Laurvig med trang hals, Aasnes og andre.

Banden
2011-01-10, 20:33
Det er trist å vite hvor mye som har blitt tatt vare på fra 17 og 18 hundretallet for så å bli kastet på 1970 og 1980-tallet fordi det var "gammelt skrot"