handdator

Visa fullständig version : formgivare av LO -katt

E.B.
2006-12-03, 16:57
Visst är det tråkigt utan bild.... men ändå. Vem är det som formgivit katten "LO"-katt, dvs en katt med fackförbundsmärket LO på vänster framben. Katten är sittande och har delvis glaserad utsmyckning. Tankarna går till Lisa L eller BLS kanske. Den är märkt i botten "Gustavsberg Sweden, Frihets förlag". Kan väl tänka mig att det en gång varit en gåva till fackmedlemmar eller dylikt???

766
2006-12-03, 18:26
Mina tankar går till den kända konstnären Lobeen.

Peter S
2006-12-03, 21:53
Har inte sett loen. Och har följdaktligen ingen gissning en gång.

E.B.
2006-12-05, 08:47
Nu kanske det blir lättare att ha en åsikt.

Ballonggreven
2006-12-05, 11:27
Hjäääälp! Fick skrämselhicka!!!:eek:

Kan inte vara Lisa L. Liknar inte Gustavsberg-produktion överhuvudtaget(trots märkningen). Undrar vem den skyldige är.

E.B.
2006-12-05, 12:30
Ungefär den reaktion som jag fick när jag såg den. Men visst skulle Lisa L vara den skyldige, den frambringar i varje fall liknande känslor som de flesta av hennes alster. I varje fall tog nyfikenheten överhanden och katten fick följa med hem för vidare utredning.

766
2006-12-05, 12:40
Nu är det dax att gå till försvar, så mycket kork har inte Lisa L någon stans så hom skulle göra en sådan.

E.B.
2006-12-05, 12:59
Nu är det dax att gå till försvar, så mycket kork har inte Lisa L någon stans så hom skulle göra en sådan.

Om Lisa som person vet jag väldigt lite, däremot vet jag att vi inte har gemensam smak och eftersom detta inte är min tekopp alls så skulle det visst kunna vara Lisas design. Troligen så är det inte det då hennes alster är dokumentrade väl och inte borde väl en sådan här rackare sluppit igenom. Frågan är ju vem som vill erkänna sig skyldig.

766
2006-12-05, 14:31
Lisa såsom person kan förmodligen också har en extra dålig dag men frågan är om hon inte avhåller sig från att skapa en sådan dagar.

Peter S
2006-12-05, 18:44
Fick också hicka.... Jag tycker inte det liknar någon av de nämnda damerna. Jag skulle faktiskt gissa på någon som utfört ett engångsjobb åt LO. Både LO och Gustavsbergs museum kan sitta in på ledtrådar.

E.B.
2006-12-06, 08:38
Jag får prova att luska runt lite. Har inga bra erfarenheter av Gustavsbergs museum, har inte fått några svar alls därifrån.

E.B.
2006-12-07, 08:05
Fick via LO tag i en person på förlaget som var med i processen. Fick ett trevligt mail från henne:

"Hej!

Ja, mitt minne sviker mig nog, till viss del i alla fall. Men så här minns jag;

Jag tror att det var Tor Lindmark som ifrån början ritade LO-katten. Vi kände att LO framställdes som en kravmaskin och behövde nå¨gon symbol som lugnade ner vårt rykte. Katten kom till under Stig Malms tid. Han tyckte nog först att det var lite mesigt men när han träffade Antonia Axelsson-Mörner och hon utbrast: "Det var det smartaste jag sett", då tyckte Stig också att det var bra.

LO-katten formgöts av Gustavsberg med döravande Frihets Förlag som producent. Men det fanns även på andra trycksaker och som symbol när LO-kattens MC bildades. Dom lever fortfarande som fristående förening.

Samtidigt som vi tog fram LO-katten bestämde LO sig för att sponsra LO-djurshängnet på Kolmårdens djurpark. Då var det nämligen risk att LO-djursstammen blev kritiskt låg. LO gjorde dessutom TV-program som hette LO-kattens TV. Om jag inte missminner mig så sponsrade vi översättning av en rysk film som handlade om LO-djur.

Ja, det var mycket LO-djur en tid.

Tor Lindmark som ritade katten (jag kan minnas fel) var anställd på ARE. Tyvärr är Tor död.

Ja, så mycket minns jag......... "

Kul att få så mycket historik kring prylen.:)

Ballonggreven
2006-12-07, 08:24
Jätteintressant att höra historien!

När jag läser svaret från LO börjar jag dra mig till minnes den där tecknade lokatten. Den gjorde sig mycket bättre i tryck än 3-dimensionellt.

Peter S
2006-12-07, 19:25
Bra med trådar som intre slutar i cyberspace utan får ett vettigt slut... Tack!