handdator

Visa fullständig version : Fråga: Bjällra ålder?

bonnie
2010-12-16, 18:17
Nu är jag åter efter en tid hårt pluggande. Har handlat en hel del konstiga föremål som jag vill fråga om här på forumet. Här är det första. Ser ut att vara en bjällra men jag vet inte vad det kan vara för ålder. 7 cm hög och diameter ca 6 cm.

mvh bonnie

Ulferic
2010-12-16, 18:29
var först inne på bjällra till bjällerkrans, Men det stämmer inte riktigt med bjällrans ögla. Möjligen något cermoniellt från östern. Bjällerexperterna vet säkert mer exakt.

bonnie
2010-12-16, 18:30
Den satt på en anordning, ska ta en bild på den alldeles snart...Det är därför jag kom att tänka på en bjällra....

bonnie
2010-12-16, 18:39
Den satt i en gammal skinnbit med en nyare pinne som låsanordning :)
Den som sålde "bjällran" till mig visste inte var den kom ifrån. Hennes pappa hade den på nån hylla fram till 70 talen när han gick bort....
Vore bra att få mera information av kunniga PES medlemmar ;)

bonnie
2010-12-18, 12:44
det måste vara en hästbjällra...
http://www.antikfyndet.se/view.asp?ID=1203

Lars F
2010-12-18, 13:27
Den satt i en gammal skinnbit med en nyare pinne som låsanordning :)
Den som sålde "bjällran" till mig visste inte var den kom ifrån. Hennes pappa hade den på nån hylla fram till 70 talen när han gick bort....
Vore bra att få mera information av kunniga PES medlemmar ;)

Hej Bonnie!
Vacker bjällra.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med åldersbestämmningen.

Men jag funderade på om det ska sitta en till bjällra bredvid den du har.

Om man ser på bilderna med läderbiten och pinnen så kan man ju tänka sig en bjällras ögla i det andra hålet och att pinnen låser fast den också.
Hur den sen skall fästas vid en sele är ju en annan fråga.

Min egen bjällra vet jag däremot åldern på.
Min far fick den som födelsedagspresent/julklapp med vidhängande kälke när han fyllde tre år (1900). ;)
Bjällran var då nytillverkad av mina farföräldrars granne, gelbgjutaren.
Den är 5 cm i diameter. Fin "blällerklang" i den.

Ha det.

/Lars