handdator

Visa fullständig version : Dags att börja putsa

Äjth
2010-12-15, 19:01
..nu när julen snart står för dörren, inget bordssilver dock, det får bli de här två läckra hantverken istället, nåja, blåslampanär nog mera hantverk än stormlyktan.
Har googlat lite på blåslampor, denna är en Wulcan 861 eller Primus . Bägge namnen förekommer. Vad gäller här tro? Det finns så mkt text/info på den att jag inte kunde lämna den där den stod. Hjort & Co. Trade mark, orginalet och översättningar av texten på tyska, franska, ryska... Ser ut att ha några egentillverkade reservdelar. Men riktigt härlig är den, ska bli fint att se den färdigputsad. Stormlyktan är amerikansk, har en liten lustig plåt med info om detta och jag har svårt att tidsbestämma den, mitten av 1900-talet kanske? Ngn här som vet mera om julens putsarbeten?

LasseC
2010-12-15, 19:19
Den Du benämner stormlykta är en säkerhetslykta för gruvarbetare. Gav inte så mycket ljus men slocknade om det fanns farlig gruvgas. Då skulle man omedelbart ge sig upp ur gruvan. Jag tror att de användes mest i England och de gamla har mycket stort samlarvärde. (upptäckte det när jag försökte köpa en gammal i Englamd)
Jag tror att Din är en replik av en sådan lampa. De sista 20 åren har det sålts mycket sådana för att ha som en mysfaktor.
DG

Här är en länk till den modernare lampan
http://www.seasea.se/Presentartiklar/Lyktor_Lampor/GRUVLAMPA_M%C3%84SSING

Äjth
2010-12-15, 19:30
Texten på lampan lyder: Authentic Sailing Wear Type SL Safety lamps 1871 New York. alltså en replika på en sådan, men åldern tja...kanske tillverkas än?

Ulferic
2010-12-16, 07:52
Blåslampor har alltid haft ett antal samlare. Har själv ägt några stycken. Finns som sagt hur mycket som helst att läsa på nätet om dessa ting. Var väl praktiskt och ekonomist att vid tillverkningen pressa in bruksanvisningar på flera språk. Sparade in kostnader för pressverktyg m.m.
Pumpen handtag verkar ha ersatts med ett i trä och likaså reglerskruven. Höjer charmvärdet tycker jag även om samlare förmodligen tycker tvärtom.
Putsa på Äjth. Blåslampor skall skina. Fast själv föredrar jag de med lite patina.

Äjth
2010-12-16, 10:21
Trädetaljerna var nog inte de jag syftade på när jag skrev om reservdelarna, snarare det bleck som hänger under själva kolven samt den kopparplåt som ligger runtom den.

Lars H
2010-12-16, 10:50
Här putsas det inte inför jul
det som är kvar av mina blåslampor
som en gång var en stor samling,

Äjth
2010-12-16, 11:06
oj, oj det var en del. Har du händelsevis samma modell som min, vore intressant att veta om trädetaljerna är utbytta.

Lars H
2010-12-16, 11:39
Trä har det aldrig varit på någon av mina
I metal eller bakelit( troligtvis har det varit bakelit på din )
efter som dom är utbyta, blir spröt med åren