handdator

Visa fullständig version : Ha en trevlig advent...

Ballonggreven
2006-12-03, 11:17
...med juleljus, glögg & pepparkakor!

Hellen
2006-12-03, 11:47
Tack, ska strax iväg på julskyltning, det ska bli kul. Ibland finns det lite loppisgrejor i stånden så det är möjligt att jag kommer hem med något "fynd".

Ulferic
2006-12-03, 12:12
Trevlig första advent till alla. Har i arla morgonstund ägnat mig åt att servera frukost till drygt hundra kossor, kvigor och kalvar. Som betalning får jag lite mjölk. Nu skall jag ägna några timmar åt en annan agral verksamhet. Golf med några andra gubbar. P.g.a av de spelandes höga ålder går vi under namnet liktåget.

hose
2006-12-03, 15:06
Også glædelig advent her fra Danmark.
I går aftes da jeg skulle lave en adventskrans - børnene er blevet for store og tredje generation ikke stor nok - konstaterede jeg at ja.

Sidste år købte jeg 4 lyseholdere i messing. De er med spids så de kan stikkes ned i den grønne adventskrans. På den måde kan jeg bruge almindelige lys istedet for absolut at købe de meget dyre med spyd.
Konstaterede så at konen havde købt de dyre lys med spyd. Samt at jeg ikke kunne finde de indkøbte messing lyseholdere.

Men næste år...:o

Ballonggreven
2006-12-10, 09:37
Andra ljuset tänt. Klar, ljusblå himmel, strålande sol. En svag doft av hyacinter och glöggkryddor.
Julstämningen börjar så sakteliga tuffa på.
Det blir nog (tametusan) tindrande barnaögon, änglasång och fannyåalexanderjul i år också.

Ulferic
2006-12-10, 11:16
Lite söder om Tiveden solsken och någon minusgrad. Som sagt, dags för andra ljuset. Fick en anledning att läsa om våra jultraditioner. Att tända ett ljus för varje söndag i advent visade sig inte vara någon sedvänja som inte sträcker sig så långt tillbaka. Författaren anger en tidpunkt och en plats som lär ha varit först i Sverige. Seden kommer som mycket med julen från Tyskland. Vem delade ut klapparna innan dagens glöggluktande tomte övertog sysslan. Lite att ta reda på för den som har lust.

Peter S
2006-12-10, 12:55
Klappar: Det hörs ju på namnet! Det klappade på dörren och in slängdes klapparna. Man fick aldrig se vem dom kom ifrån, men enligt traditionen var det julbocken... Finns det ingen julsång från förra sekelskiftet nångång: "En jul när mor var liten...". Jodå:http://sv.wikipedia.org/wiki/Julbocken_(visa)

Undrar om det inte är Lucifer som ligger bakom bocken? Han har ju också bockfötter... Han som förövrigt ligger bakom lusse...

Gideon
2010-12-19, 17:15
Dammig tråd ruskas om med nya juleljus denna sista advent.
Snart kan vi säga God Jul!