handdator

Visa fullständig version : Stor grön. Dansk?

Äjth
2006-11-27, 13:56
Tog en titt på Plyng´s hemsida och försökte få ordning på bilderna av hans gröna stora flaskor/damejanner. Tyckte denna jag har på bild påminde om dem. Kan den vara dansk tro?

PLYNG
2006-11-30, 00:26
KAN være dansk - men også tysk. En del tysk fremstillede demijans kom til Danmark (og Sverige?) med deres indhold af kemikalier til industrielt brug og til videresalg i mindre portioner fra butikker.

Äjth
2006-11-30, 00:37
Kemikalier! vilken typ av förslutning hade man då? Lackade förslutningar har väl funnits?
Måste passa på att undra lite. Jag har en liknande denna men roligare, riktigt krokig hals. När jag skulle försöka få den ren från föroreningar invändigt, tipsade ngn om sand att vaska runt i flaskan, sagt och gjort, grannen bistod med sand, tyvärr fanns där en sten och en stor stjärna bredde ut sig i glaset. Ville inte slänga den så vi använde den som askkopp under sommaren. Nu står den i trädgården, jag väntar på kylan så att den ska spräckas riktigt så att den faller isär så att jag med gott samvete kan släbga den. Men så länge den håller ihop, går det liksom inte att hiva iväg den.
Vad ska jag göra? Kylan kommer ju aldrig??? :confused: :o