handdator

Visa fullständig version : Fråga: Vad kan den vara värd?

Millizent
2010-11-03, 14:21
Jag har en väldigt tung kristallkrona som är minst 20 år gammal. Kommer ursprungligen från Turkiet. Den är doppad i äkta guld och allt glas är äkta kristall. Åtta armar som alla har en kristallkupa.

Eftersom den följde med från barndomshemmet har den legat ner packad i många år och även om jag tycker den är fin så passar den inte i mitt hem. Den kräver rymd och högt tak. Jag undrar vad den kan vara värd.

Kim von Platen
2010-11-03, 14:50
Hallå Millicent,
Kul att du hittade hit med ovanliga ljuskrona, välkommen. Ja. många kronor är den nog inte värd. Tittade på Tradera och väldigt få kronor passerar 1000-lappen. Din är ju väldigt "camp" och jag har aldrig sett något liknande. Guld? Möjligen brännförgyld men inte är det bladguld? Men vänta och se, här finns många förstsigpåare här i vårt forum. Lycka till och so long...

Millizent
2010-11-03, 15:00
Ja jag ska vara ärlig och säga att jag inte vet till hundra procent om det är bladguld, förgylldbränd eller vad du kallade det eller vad.. jag vet att det ska vara en yta av äkta guld. Jag ska se mig om lite och se om någon släcktning kan berätta mer om den.. tack för svaret!! :)

HgF
2010-11-03, 18:48
Galvaniskt förgylld - heter det - blanda inte in vare sig brännförgyllning eller bladguld här. Skippa för all del Tradera. Mycket bättre att du lämnar in den på en bättre auktionsfirma i din närhet och låter marknadskrafterna avgöra värdet. En bra fungerande ljuskrona som ser trevlig ut kan dra in en slant.

Millizent
2010-11-05, 08:06
Vad intressant. Tanken var väll egentligen att lämna in den för värdering på en auktionsfirma. Kanske ta tag i den tanken igen då! =) Tack så hemskt mycket för ditt inlägg!