handdator

Visa fullständig version : Tom spegelram allmoge

Äjth
2010-09-27, 13:26
Den här ramen tilltalar mig mer än spegeln från empirtiden. Att spegelglaset saknas gör det bara bättre, här kan jag välja motiv själv :D Denna ramen ska jag behålla, den andra får gå till ngn som bättre uppskattar 2 prålet".
Ett hemmabygge kan jag tänka, rådjuret/hjorten i nederkanten påminner mer om en hjorthund. Pluggad, tid för tillverkning, gissar tidigt 1900-tal eller har ngn annan en avvikande uppfattning. Lagad baktill, men charmfaktorn för min del är ganska hög. Mått ca 25 x 45 cm

söffe
2010-09-27, 14:37
Den var rar!
söffe:D

Kaptenen
2010-09-27, 16:51
Mycket vacker spegel som i princip kan vara samtida med empirspegeln 1800-talets första hälft.

Kim von Platen
2010-09-27, 16:55
Hallå Äjth,
Din spegelram är från samma tid som din spegel, sengustaviansk/empire, åtminstone delar av ramen och väldigt charmig. Klantigt renoverad.
En rakspegel, brukar man säga. Titta på maskhålen. Gamla spegelglas är en bristvara.
Jag skulle nog leta efter en tavelram från tiden, dom är lättare att finna. So long....

Äjth
2010-09-27, 22:03
Minsann, den kan vara såpass till åren! Formmässigt liknar den ju prål-spegeln. Roligt! Tack ska ni ha.

John Doe
2010-09-27, 22:51
Förutom lagningen och den röda färgen som jag misstänker är sekundär i detta fallet så är det en väldigt vacker spegel.

Gideon
2010-09-29, 21:56
En vacker, provinsiell empirespegel, som emellertid är hårt renoverad. Lite för hårt, men huvudsaken är att dekorerna bevarats.
Resten är påfört sekundärt på möjligen trären yta, och baktill är det onödigt bestruket med betsfärg, för ålderspatinans skull.
Jag får känslan av att det antingen är en konservatorselev eller en händig hemmafixare som gett sig på ramen.
Ändå - charmen finns där, och behöver ytterligare finish för att smälta in i en allmogeinteriör, där den hör hemma.

Äjth
2010-09-30, 12:30
En vacker, provinsiell empirespegel, som emellertid är hårt renoverad. Lite för hårt, men huvudsaken är att dekorerna bevarats.
Resten är påfört sekundärt på möjligen trären yta, och baktill är det onödigt bestruket med betsfärg, för ålderspatinans skull.
Jag får känslan av att det antingen är en konservatorselev eller en händig hemmafixare som gett sig på ramen.
Ändå - charmen finns där, och behöver ytterligare finish för att smälta in i en allmogeinteriör, där den hör hemma.

Alltid trevligt och lärorikt att läsa dina inlägg Gideon! Kostnaden var tvåsiffrig och det är inte mkt att orda om. Letade en tom tavelram men fann denna och blev förtjust i färgerna, motivet och formen. Hur ser du att den är betsad?

Äjth
2010-09-30, 18:13
Här har den tagit plats. Tråkigt ljus nu på e.m bara.

luchur
2010-09-30, 19:25
Snygg hatthylla :D

Äjth
2010-09-30, 20:19
Tack!

Gideon
2010-09-30, 20:21
Det är minst sagt ett spännande och annorlunda arrangemang!
Inte dumt alls.

Det går att se penseldragen på överstyckets baksida, var de stannat och dragits igen. Bets tränger nästan omedelbart in i trären yta, och det gäller att vara snabb i strykningarna och inte vara på samma ställe två gånger. Totalintrycket är inte heller naturligt, förutom förstås då ersatt list och stagning. Det engelskt röda på framsidan verkar vara alltför täckande, men tidens tand och dammtrasa får den att åldras och slitas.
Låt den leva vidare, utan att göra något. :)
Själv skulle jag ha letat upp gammalt, tjockt spegelglas, skurit till och satt in. Men det är jag att vilja det.