handdator

Visa fullständig version : PES diskuteras...

Bruce
2006-11-16, 13:34
...hos en forumkollega.
Debatten har tydligen gått hög och någon tråd har redan strukits.
Den intresserade kan följa debatten här:
http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/125364/154331.html?1163679394

/Admin

Bruce
2006-11-16, 17:40
Nu diskuteras det inte längre.

/Admin

Sladden
2006-11-16, 18:00
Är de rädda?

Ballonggreven
2006-11-16, 18:11
Har man inget annat gemensamt så brukar ett "hot" utifrån förena.
Synd att trådarna togs bort. Tycker det är kul att läsa kommentarerna ibland.

Hera73
2006-11-16, 18:16
Jag har följt den tråden och tycker att den var väldigt löjlig. Det fanns de som gnällde på den trevliga ton som finns här, de menade på att det var för mycket ryggdunkt och jasägare och gulliplutt.
Det är ju tack vare de trevliga inläggen och svaren som jag tycker det är trevligt att vara här.

så en stor kram och nyp i (rompan) rumpan på er alla trevliga pes:are för att ni gör detta forum så trevligt.

Helen

Ballonggreven
2006-11-16, 18:30
Det virtuella nypet returneras omgående! ;)

Lite lustigt att den länkade tråden ovan hette "Censurdiskussion" eller något liknande och plötsligt bara försvann... :p

Ulferic
2006-11-16, 19:24
Följde de båda nu släckta trådarna. Orsaken till att jag valt PES är just för att slippa sådant. Föredrar att prata antikt. Men ibland kan det vara kul att prata om väder, vind och kattens allmänna hälsotillstånd. Det ena utesluter inte det andra. Att det i vissa spörsmål utdelas en eller annan snytning kan jag ta men tycker att man skall respektera både frågare och svarare.
Visst kan man ha olika uppfattning om sakers ålder och kvalite, konstigt vore väl annars. Utan olika uppfattningar blir forumet tämligen dött.
Hoppas på många och långa diskussioner, gärna med en eller annan snyting, i framtiden. Tycker att när vi någon gång varit elaka mot varandra avslutar det hela med ett nyp i rompan.

Ballonggreven
2006-11-16, 19:33
Tycker att när vi någon gång varit elaka mot varandra avslutar det hela med ett nyp i rompan.

Veckans bästa förslag!!! :D

Liljerik
2006-11-16, 19:33
OK Ulferic, håll i dig nu...här kommer en snyting! :D Det var tredje tråden i det ämnet som blev raderat. Jag läser ju den sidan också...ofta, och gör något inlägg ibland på porslin...fast då oftast under "falskt" nick.

hose
2006-11-16, 19:52
Tråden eller trådene var ikke værd at gemme. Jeg skrev også i dem, hedder noget andet, men er genkendelig.
Det er vel fint at trådene fjernes - de lever et liv man skriver sammen - hvem gider gå tilbage og læse side efter side om det betimelige i at censurere osv. Så skal man vist have god tid.
Jeg er lidt ked af, at nogen af mine seriøse tråde er fjernet. De tager alligevel nogen tid at lave. På den anden side hvem finder en udredning om lysestagen i 1800 tallet - når den når side 2.

Jeg skriver sågar på andre sider også - vi søger vel info hvor info er.

766
2006-11-16, 20:06
Ljusstakar och ... av härlig mysig plast.

hose
2006-11-16, 20:10
Ljusstakar och ... av härlig mysig plast.

Plast pjat med dig din :o
Men hvad synes du om den af ben?

Og hvad siger du til denne - blik?

766
2006-11-16, 20:37
Om den säger Vi att blygsamheten förbjuder mig att framkasta, den skulle jag också kunna ha.
Inte på grund att den är vacker och välarbetad utan enbart på grund av att den kan vara bra till sockarbitarna som i nuläget ligger och slängs både här och där.

hose
2006-11-16, 20:43
Om den säger Vi att blygsamheten förbjuder mig att framkasta, den skulle jag också kunna ha.
Inte på grund att den är vacker och välarbetad utan enbart på grund av att den kan vara bra till sockarbitarna som i nuläget ligger och slängs både här och där.

Tak 766 fra dig er det en hædersbevisning.
Auktionen er slut og jeg har endnu ikke fået den.
Den skal hjem til denne.

766
2006-11-16, 20:48
Den av ben, jo sådana är inte alltför ovanliga ungefär i klass med denna.

hose
2006-11-16, 20:49
Ja ikke dårlig den gad jeg godt have. For min når ikke din til knæene.

766
2006-11-16, 20:51
Ge dig inte, jag säger som .... priset glömmer man men att man köper skit det glömmer man inte. I detta fallet är det inget köp man ångrar.

hose
2006-11-16, 20:54
Ge dig inte, jag säger som .... priset glömmer man men att man köper skit det glömmer man inte. I detta fallet är det inget köp man ångrar.

jeg har vundet auktionen - jeg har bare ikke fået den hjem endnu. Den kommer engang i næste uge.

1844 er den fra og dansk.
Den anden er fra 1911 og også dansk.
1911 udgaven er ½ gange større end 1844 udgaven - så afhængig af om jeg skal have meget sukker eller lidt... :)

766
2006-11-16, 20:56
Jag tycker min käpp är lite blaha men den kanske börjar bli någoting andras ögon. Jag har nog en till med samma utförande.

766
2006-11-17, 06:06
Då får man gratulera, dom ser ju riktigt "kul" ut.
Jag tycker det verkar lovande att inte bara köpa på loppis, hur många sådana finner man där? Silver är undervärderat till tusen med tanke på det arbete som det en gång i tiden varit att framställa det.
Folk går med huvudet under armen, har både för och nackdelar.
Om vi skall ta ett exempel så.... en flaska framställde dom på nolltid i förhållande till en silverpjäs.
Men vi skall väl inte snacka "substansvärde" alltför mycket.
Då kunde damerna vakna till liv och undra vad vi håller på med.
På tal om "substansvärde" så ser damer ett sådant i vissa sömnadeverk.
Ooo vilket arbete... sa du också så när du såg silverprylarna Hose?

Ballonggreven
2006-11-17, 07:20
Nu är de igång igen!
http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/125364/154628.html?1163743418

Hellen
2006-11-17, 10:39
Vad är det som händer? Det går inte att komma in på länkarna. Blir det direktcencurerade?
Missar tydligen allt! :D

Gick in och kollade direkt på AP, då gick det att läsa den sista tråden! :)

hose
2006-11-17, 19:24
Då får man gratulera, dom ser ju riktigt "kul" ut.
Jag tycker det verkar lovande att inte bara köpa på loppis, hur många sådana finner man där? Silver är undervärderat till tusen med tanke på det arbete som det en gång i tiden varit att framställa det.
Folk går med huvudet under armen, har både för och nackdelar.
Om vi skall ta ett exempel så.... en flaska framställde dom på nolltid i förhållande till en silverpjäs.
Men vi skall väl inte snacka "substansvärde" alltför mycket.
Då kunde damerna vakna till liv och undra vad vi håller på med.
På tal om "substansvärde" så ser damer ett sådant i vissa sömnadeverk.
Ooo vilket arbete... sa du också så när du såg silverprylarna Hose?

Lad os returnere til at debatere noget godt.
Jeg takker. Den var på auktion 2 gange første gang var jeg for nærig og bød ikke nok. Køberen betalte aldrig. Så den kom på auktion igen. Denne gang gik jeg højere og fik den.

Det var netop de smukke arbejde - det store arbejde som tiltaler mig. Det og så alderen. Jeg var glad for min 1911, men så så jeg den anden.
Men lad os tage noget i samme boldgade. Jeg har to ting vi tager dem en af gangen. Først et 1700tals (svensk) bæger så en 1800tals (engelsk) strøbøsse.

hose
2006-11-17, 19:36
Bæger måske svensk - sandsynligvis svensk. Ingen stempler. Bægeret er bestemt ikke et Stockholmarbejde, men en provinsmester. Lavet simpelt som et kræmmerhus med bund. Så smedens arbejde har ikke være det helt store.

Anderledes med bondemanden. Ikke en storbonde, men rig må han have været. Han kunne drikke sin snaps af et sølvbæger med en forgyldt dekoration. Men han må have arbejdet meget længe og hårdt for at kunne erhverve en sådan ting. Almindelig har det ikke været. Ikke alle landsbyens beboere har kunnet drikke sin snap af sølv. Men 1700tals er det.
Oh en dag er bægeret blevet utæt. Det er derefter repareret i bunden - der er lagt en belægning på - derved er stemplerne forsvundet for altid.

Bægeret er dekoreret med et stiliseret træ som er forgyldt. Sjovt og spændende i al sin naividitet.
Og det trænger til at blive pudset.

766
2006-11-17, 20:04
Skall inte en bägare egentligen vara uthamrad av ett stycke?
Jag har någon bägare med en kotte på locket, har haft den länge och likväl inte kollat vilken ålder eller vem som gjort den.
Får väl komma loss endera dagen och kolla.
Har fin form som påminner lite om 1700-tal men den är nog nyare.

hose
2006-11-17, 20:09
Strøbøsse fra England fuldt stemplet. Både stemplet på bøssen og låget. Årstalsstempel er vist K og altså i 1840erne.
Monarkens hoved, løven osv.

Se hvilket arbejde med at lave og ikke mindst dekoreret med rokaljer og blomster.

hose
2006-11-17, 20:13
Skall inte en bägare egentligen vara uthamrad av ett stycke?
Jag har någon bägare med en kotte på locket, har haft den länge och likväl inte kollat vilken ålder eller vem som gjort den.
Får väl komma loss endera dagen och kolla.
Har fin form som påminner lite om 1700-tal men den är nog nyare.

Jo det skal, men i dette tilfælde har smeden taget en plade samlet den og loddet på langs. Og så isat bund. Altså et simpelt stykke arbejde som bestemt ikke er Stockholm.
En lettere løsning - og billigere - men stadig dyr i materialer.

Har fin form skriver du - er det mit eller dit?

Sæt et billede på og lad os nyde et hamret :D

766
2006-11-17, 20:57
Både din och min eftersom jag kom att tänka på min när jag såg din.
Är det för slött att inte hålla reda vilket silver man har... jag har länge tänkt kolla läget men tiden gå...
Har en bild av någon sliverpryl.

hose
2006-11-17, 21:22
Nej absolut ikke. Hvis du ikke har styr på hvad du har - så gør du bare fund når du rydder op. Det er dobbelt glæde - ved køb og når det genfindes.

Er det slanger som er på billedet. Det ser spændende ud.

hose
2006-11-17, 21:36
På tale om arbejde. her er et rygebord i messing det er fra Cassablanca 1921 og den slags er absolut yt idag.
Hvem gider købe sådan, men læg mærke til håndværket. En ørn skjult i dekorationen. CASS skjult, men fortæller at det er cassablanca - årstal skjult som en del af dekorationen. Sikken et arbejde. Det har kostet 10.000 vis af slag med en lille hammer at skabe dekorationen.

766
2006-11-18, 09:31
Antikt är oftast ett stort arbete, sen får det vara gjort var som hälst här i världen.